Erfaring
er vinderen i historisk "Monte"
MONACO.
De mest erfarne danske rallymandskaber var også dem, der klarede
sig bedst i verdens største historiske rally, det ugelange Rallye
Monte-Carlo Historique, som sluttede onsdag morgen på Formel
1-banen i Monaco.
Bedst gik det for søn/far-mandskabet Kenneth Kruse Simonsen,
Charlottenlund, og Otto Kristensen, Tune, i en Lancia Fulva HF fra
1968. Da de kørte ud på nattens to krævende specialetaper med
passage over løbets højeste bjergpas, det 1608 meter høje Col
de Turini, lå de nr. 12 af alle. I nattens løb måtte de dog
afgive en enkelt placering og sluttede som nr. 13.
Otto
Kristensen vandt sammen med sin hustru Britta det krævende løb i
2002, nu har han også en fin placering sammen med sin søn.
"Vi
kørte et nærmest fejlfrit løb, også i nat, men vi har fået
for mange strafpoint, for vi har haft lidt problemer med at
tilpasse vores måleudstyr. Vi har næsten været mere nervøse
for instrumenterne end sneglatte bjergveje. Men jeg er lykkelig
for resultatet, det er det bedste, jeg har nået med min
far," siger Kenneth Kruse Simonsen ved mål på havnen i
Monaco.
Som
næstbedste danskere kom et andet yderst erfarent mandskab. Lars
Hindsgaul, Assens, og Arne Pagh, Strib, i Fiat 128 Coupé fra 1972
havde mange problemer i løbet, men kørte sig i sidste døgn frem
til en samlet placering som nr. 66. Arne Paghs bedste resultat i løbet
er en sjetteplads i 2010.
"Nattens
etaper var næsten for fine, der var ingen sne, og det var ikke
til vores fordel. Men alt gik som det skulle. Lars har kørt et
fint løb. Tidligere var vi blevet sat tilbage af to uheld, og
uden dem havde vi nok ligget omkring top 20," vurderer Arne
Pagh.
Den
helt store danske overraskelse blev det relativt uerfarne mandskab
Søren Bunk Jensen og Jakob Knudsen, Skanderborg, i Porsche 911 SC
fra 1978. De rykkede dag for dag støt frem gennem feltet, efterhånden
som de fik løbet ind under huden, og endte som nr. 76. De blev
bedste danskere på begge nattens bjergetaper og havde bedste tid
af alle på løbets tredjesidste specialetape. Og så kører de
slet ikke pålidelighedsrally til daglig.
"Det
er vores tredje "Monte" inden for syv år. Vi har fået
meget fin hjælp af de dygtige danske codrivere som for eksempel
Arne Pagh og Erik Andersen til, hvordan man skal gribe det an. Så
er Søren og jeg gode til at holde gennemsnitshastighederne, og vi
arbejder godt sammen. Det var et mål at vinde en specialetape, og
det gjorde vi," siger en tilfreds Jakob Knudsen.
Jan
Østergaard og Mette Rygaard, Juelsminde, i Porsche 924 Turbo fra
1979 kørte stabilt den sidste nat og rykkede op fra nr. 84 til 77
af alle.
Rallyets
vindere i 2020, Henrik Bjerregaard, Monaco, og Jaromir Svec,
Tjekkiet, har ikke haft et fremragende løb i deres Ford Escort RS
2000 Mk II fra 1979. De sluttede dog de sidste dage af med en stærk
indsats og kørte sig op til nr. 82 i det samlede resultat.
Per
Vilslev, Hillerød og Erik Andersen, Virum/Kolding i Opel Kadett
GT/E fra 1978 lå længe lå i top 20, indtil de fik et stort
tidstab, men efter at have været nede under de 100 bedste, kørte
de sig den sidste nat op til en slutplacering som nr. 86.
Debutanterne,
brødreparret Arne Fasberg, Karlslunde, og Bent Fasberg, Tune, i
Hillmann Avenger fra 1973 kørte sig ind på en slutplacering som
nr. 116, hvad der er et absolut godkendt resultat for førstegangsdeltagere.
Det betyder, at alle gennemførende danskere kom i løbets bedste
halvdel.
Hans
Kolby, England/Lem, og Poul Erik-Hansen, Lystrup, Lancia Fulvia
1600 HF fra 1971 udgik af løbet i mandags.
Rallye
Monte-Carlo Historique blev vundet af det schweiziske mandskab
Claudio Enz og Cristina Seeberger i en Lancia Fulvia Coupe 1.3S.
232 mandskaber gennemførte det krævende rally.
Foto:
Torben Weber Andersen.
Intercom
|