På
årets hidtil varmeste forårslørdag fik Ib Kragh for første
gang i lang tid lejlighed til køre med tørvejrsdæk på sin
Hyundai i20N Rally2.
"Det
var rart igen at køre bilen på slicks," fortæller rallykøreren
fra Juelsminde. "Vi skal helt tilbage til sensommeren og
efteråret sidste år for at finde et løb, hvor vi kørte med tørvejrsdæk
hele dagen. Ellers er de sidste fem løb alle foregået med
regnvejrsdæk på bilen."
Begivenheden
var Yding Rally Special, hvor en udfordrende rundbane skulle
gennemføres fire gange. En konkurrents afkørsel betød dog, at
feltet kun nåede tre gennemkørsler, men for Ib Kragh gik det
godt.
"Det
var et godt arrangement, og ja, efter de mange løb på
regnvejrsdæk skulle jeg atter lige vænne mig til at køre i
bilen med slicks på," forklarer Ib Kragh. "Men det
gik nu hurtigt, og jeg må bare konstatere, at Hyundaien kører
rigtig godt på slicks."
"Som
altid havde mit serviceteam gjort et fantastisk arbejde med at
klargøre bilen, men det var også klar med det rette setup, nu
hvor vi endelig havde fået muligheden for at køre med
slicks."
Yding
Rally Special udløste en generel andenplads i såvel klassen
som generelt.
"Resultatmæssigt
gik det fint. Vi vidste godt, at det ville være svært at slå
Esben Hegelund, der jo startede i en VM-bil. I det første heat
var vi bare et par tiendedele fra ham, men i de næste to heats
slog han os med 4-5 sekunder. Til gengæld var vi i alle tre
heats et sekund eller to foran Simon Vallentin, og det er jeg
godt tilfreds med, for han deltog også med en Rally2-bil og er
samtidig en af de yngre kørere."
Med vi taler
Ib Kragh om Karsten Isaksen, som var hans co-driver ved lørdagens
Yding Rally Special og skal læse noter i de fleste afdelinger
af Dansk Super Rally. Men ved premieren om to uger bliver det i
stedet Bo Mølgaard, som får den tjans.
"Nu
skal vi lige have rengjort bilen og gjort den klar til Rallye
Sulingen Land," fortæller Ib Kragh. "Bilen var lidt hård
ved asfalten. Når vi bremser op mod chikanerne, arbejder
slicksdækkene tjære op fra asfalten, så skærmkasser og fælge
bliver smurt ind i det."
IK
Motorsport