Danmarkseliten
til start i Oresund Rally
Landets
største rally for klassiske biler for 12. gang
Når Oresund Rally flages
i gang lørdag den 13. maj, sker det med hele eliten i klassisk pålidelighedsrally
til start. Løbet, der er tællende som 2. afdeling af SONAX DASU
Classic – det danske mesterskab i pålidelighedsrally – finder
sted på Midtsjælland med start og mål i Roskilde og køres i
området mellem Roskilde og Sorø med en længde på 200 km på små,
krævende veje.
Bent Mikkelsen fra
Vejle og Kurt Rasmussen fra Hammel har fundet et velfungerende
samarbejde i deres Honda Civic VTEC fra 1990 og må regnes som
favoritter til at vinde Oresund Rally.
Vinderne af første
afdeling af mesterskabet, Bent Mikkelsen, Vejle, og Kurt
Rasmussen, Hammel, kommer til start i deres Honda Civic VTEC fra
1990. De er begge erfarne rallykørere, men har kun kørt sammen
et års tid. Nu er deres resultater i helt i top – og dermed er
de favoritter i Oresund Rally.
Tre gange har far og
søn-mandskabet Lars Hjorth fra Dianalund og Simon Hjorth fra
Middelfart vundet Oresund Rally med deres Triumph TR4A fra 1966. I
år bliver det nærmest umuligt, da de kører i en klasse, hvor
man ikke må benytte de mest avancerede, moderne elektroniske
instrumenter.
Af lokale kørere er der
store forventninger til Lars Hjorth fra Dianalund og hans søn
Simon Hjorth fra Middelfart i en Triumph TR4A fra 1966. I
weekenden vandt de klassen, hvor man ikke må benytte nyeste typer
elektroniske instrumenter som Speedpilot og GPS. De har vundet
Oresund Rally tre gange.
Med sin far har Kim
Bach Sørensen fra Stenløse tidligere vundet Oresund Rally. I år
stiller han op med sin talentfulde datter Freja Damgaard Sørensen
i en Toyota Corolla GT fra 1986.
Af andre stærke sjællandske
kørere findes far og datter-mandskabet Kim Bach Sørensen og
Freja Damgaard Sørensen fra Stenløse i en Toyota Corolla GT fra
1986. Kim Bach Sørensen har tidligere vundet Oresund Rally med
sin far. Nu kører han med sin talentfulde datter.
Brødrene Arne og
Bent Fasberg fra Karlslunde og Tune har fået virkelig godt tag i
klassisk rally med deres Hillmann Avenger fra 1973. De er nu
blandt de bedste i den næsthårdeste klasse i Oresund Rally
Brødrene Arne Fasberg,
Karlslunde, og Bent Fasberg fra Tune stiller op i en Hillmann
Avenger fra 1973 – noget af det nærmeste, man kommer en typisk
dansk familiebil for halvtreds år siden. I januar gennemførte de
Rallye Monte-Carlo Historique med den bil og blev nr. 116 ud af
300 startende mandskaber.
Har man en bil fra før
1991, og går man med en drøm om at blive rallykører for en dag,
kan man tilmelde sig turistklassen, hvor man kan opleve et ægte
rally uden at risikere skrammer på stoltheden eller bilen.
Oresund Rally arrangeres i
år for 12. gang af Dansk Rally Clubs løbsledelse anført af Erik
Andersen, Virum.
Det kræver måneders
slid at skabe et rally for klassiske biler. Michael Eisenberg, Per
Vilslev, løbsleder Erik Andersen, Poul Rasmussen, Jørgen
Esbensen, Poul Henrik Lehrmann og Carsten Brandrup har det hele på
plads i Oresund Rally
Noter
Hvor kan man se Oresund
Rally?
Start og mål sker ved
Roskilde Tekniske Skole, Autoafdelingen i Roskilde, fra kl. 09.30
og 17, pausen foregår hos Lysen Biler i Sorø fra kl. 13.
Hvorfor hedder det
Oresund Rally?
Fordi løbet somme tider går
rundt om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk
"Ö" eller dansk "Ø", men med det neutrale
"O". Man er dog velkommen til at udtale det Øresund
Rally.
Lille ordbog: Pålidelighedsrally
kaldes Regularity rally på engelsk.
Oresund Rally er
organiseret af Dansk Rally Club, som er medlemsklub under Dansk
Automobil Sports Union, DASU, der igen er medlemsorganisation
under Danmarks Idrætsforbund, DIF, samt tilknyttet FIA
(Federation Internationale de l'Automobile), som også styrer
verdensmesterskaberne i rally og Formel 1.
SONAX DASU Classic er det
officielle danmarksmesterskab i pålidelighedsrally med klassiske
biler fra før 1991. Nogle af deltagerne har tidligere været
fartkonger i hastighedsrally for 30-50 år siden. Andre er
klassiske bilentusiaster, hvor ægtepar og deres børn hygger sig
med at køre ad rette veje og med rette gennemsnitshastigheder i
deres klassiske biler. Sponsor for mesterskabet er SONAX.
Hvad
er Historisk pålidelighedsrally.
Historisk pålidelighedsrally
for klassiske biler er en form for slow-rally, hvor deltagerne
mest præcist skal overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må
overstige 50 km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol for
tidligt eller for sent, får man tildelt strafpoint. Der køres
efter almindelige vejkort. Løbet foregår på offentlig vej, hvor
alle færdselsregler skal overholdes, og hvor almindelig trafik
også kører (hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede
veje).
Tidligere
vindere af Oresund Rally:
-
2011: Henning Jørstad
og Tine Hallre, Norge, Alpine Renault A110 fra 1977.
-
2012: Terje
Nilssen og Tore Fredriksen, Norge, Volvo 121 Amazon fra 1968.
-
2013: Lars og
Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
-
2014: Lars og
Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
-
2015: Erik og
Kim Bach Sørensen, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1977.
-
2016: Lars og
Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
-
2017: Poul og
Egon Brøndum, Danmark, Toyota Starlet fra 1982.
-
2018: René og
Jørgen Skjøt, Danmark, Honda CRX fra 1986.
-
2020: Torben
Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf, Danmark, VW
Scirocco GTI fra 1985.
-
2021: Finn
Kristensen og Erik Rasmussen, Danmark, Ford Escort Mexico fra
1973.
-
2022: Agris
Stanevics og Uldis Hmielevskis, Letland, VAZ LADA 1500 fra
1977.
Eisenberg |