Ægtepar
i klassisk rally
Fra Græsted
til Oresund Rally i den banebrydende Renault 16
Birch og Maria Johannesen
fra Græsted har kastet deres kærlighed på gamle biler. Birch er
mekaniker med eget værksted, mens Maria er sygeplejerske på en
afdeling, der rehabiliteret mennesker med rygmarvsskade. Mere
forskelligt kan et arbejdsliv næsten ikke blive. Men bilglæden
deler de.

Birch og Maria Johannesen har kastet
deres kærlighed på gamle biler og ikke mindst på deres Renault
16 fra 1966. Lørdag den 13. maj stiller de op med bilen i
Touringklassen i Oresund Rally.
”Jeg er udlært på et
Renault-værksted, så derfor måtte vi jo ha’ en Renault 16,”
siger Birch. Han faldt for, at Renault’en var en totalt
banebrydende bil, da den kom på markedet i 1965 for knap 60 år
siden.
”Mens mange familiebiler
havde hækmotor og pendulaksler og usikre køreegenskaber, kom
Renault nu med frontmotor og forhjulstræk, og bilen var verdens første
med bagklap. Sæderne kunne arrangeres i hele syv konfigurationer,
og Renault 16 kom til at danne skole for familiebiler,” betoner
Birch.
Deres egen bil er fra 1966
og dermed en af de ældste biler i Oresund Rally.
Men hvorfor overhovedet
rally?
”Vi fik lyst til at prøve
pålidelighedsrally for at udfordre os selv og for at lave noget
sammen,” fortæller Maria. Så de besluttede at stille op i alle
løb til SONAX DASU Classic-serien, som er danmarksmesterskabet i
rally for klassiske biler fra før 1991.
”Vi kørte vores første
løb i Touringklassen for let øvede i et løb i Jylland for
nylig, hvor vi blev nr. 7 ud af 13 gennemførende, og nu skal vi så
prøver kræfter med Oresund Rally,” siger Maria.
Og netop det 215 kilometer
lange Oresund Rally er et løb, der trækker mange deltagere.
”I år afvikler Dansk
Rally Club løbet for tolvte gang, og det er ikke kun et løb for
rallyeksperter. Touringklassen, hvor Birch og Maria deltager, er
den største, fordi mange nye er med her. Har man aldrig kørt et
rally før, men altid drømt om det, så har vi også en
turistklasse, hvor alle kan være med, også helt uden nogen
erfaring,” siger løbets pressechef Michael Eisenberg.
Birch og Maria Johannesen
har tit hele familien med på tur i deres gamle Renault 16, men når
Oresund starter den 13. maj kl. 10 fra Roskilde Tekniske Skoles
Autoafdeling, så er de kun to i bilen. Selv om det er et
slow-rally, er Oresund Rally et ægte motorløb.
Noter:
Hvor kan man se Oresund
Rally?
Start og mål sker ved
Roskilde Tekniske Skole, Autoafdelingen i Roskilde, fra kl. 09.30
og 17, pausen foregår hos Lysen Biler i Sorø fra kl. 13.
Hvorfor hedder det
Oresund Rally?
Fordi løbet somme tider går
rundt om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk
"Ö" eller dansk "Ø", men med det neutrale
"O". Man er dog velkommen til at udtale det Øresund
Rally.
Lille ordbog:
Pålidelighedsrally kaldes
Regularity rally på engelsk.
Oresund Rally er
organiseret af Dansk Rally Club, som er medlemsklub under Dansk
Automobil Sports Union, DASU, der igen er medlemsorganisation
under Danmarks Idrætsforbund, DIF, samt tilknyttet FIA
(Federation Internationale de l'Automobile), som også styrer
verdensmesterskaberne i rally og Formel 1.
SONAX DASU Classic er det
officielle danmarksmesterskab i pålidelighedsrally med klassiske
biler fra før 1991. Nogle af deltagerne har tidligere været
fartkonger i hastighedsrally for 30-50 år siden. Andre er
klassiske bilentusiaster, hvor ægtepar og deres børn hygger sig
med at køre ad rette veje og med rette gennemsnitshastigheder i
deres klassiske biler. Sponsor for mesterskabet er SONAX.
Hvad
er Historisk pålidelighedsrally?
Historisk pålidelighedsrally
for klassiske biler er en form for slow-rally, hvor deltagerne
mest præcist skal overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må
overstige 50 km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol for
tidligt eller for sent, får man tildelt strafpoint. Der køres
efter almindelige vejkort. Løbet foregår på offentlig vej, hvor
alle færdselsregler skal overholdes, og hvor almindelig trafik
også kører (hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede
veje).
Tidligere
vindere af Oresund Rally:
-
2011: Henning Jørstad
og Tine Hallre, Norge, Alpine Renault A110 fra 1977.
-
2012: Terje
Nilssen og Tore Fredriksen, Norge, Volvo 121 Amazon fra 1968.
-
2013: Lars og
Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
-
2014: Lars og
Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
-
2015: Erik og
Kim Bach Sørensen, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1977.
-
2016: Lars og
Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
-
2017: Poul og
Egon Brøndum, Danmark, Toyota Starlet fra 1982.
-
2018: René og
Jørgen Skjøt, Danmark, Honda CRX fra 1986.
-
2020: Torben
Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf, Danmark, VW
Scirocco GTI fra 1985.
-
2021: Finn
Kristensen og Erik Rasmussen, Danmark, Ford Escort Mexico fra
1973.
-
2022: Agris
Stanevics og Uldis Hmielevskis, Letland, VAZ LADA 1500 fra
1977.
|