Glad
Sport sejrede trods svære forhold
Det
var i sidste øjeblik, Glad Sport blev klar til starten på årets
Dansk Super Rally.
Men
trods en stribe logistiske udfordringer formåede teamets to
mandskaber ved Rallye Sulingen at sejre og lægge sig i spidsen
for Danmarksmesterskaberne i deres respektive klasser.
Jacob
Madsen og Line Nedergaard var flyvende i deres nye Peugeot 208
Rally4
(foto: Sascha Dörrenbacher).
Den
ene rallybil ankom seks dage før sæsonstart. Vinderbilen fra
sidste år blev gjort klar igen. Men Glad Sports to mandskaber
sejrede i det krævende Rallye Sulingen, som i weekenden indledte
kampen om Dansk Super Rally.
Kenneth
Madsen/Mette Felthaus (Ruds Vedby/Horsens) blev med en generel
femteplads bedste danske hold i Rally2-klassen og tog
maksimumpoint til dels Dansk Super Rally, dels klassemesterskabet,
mens Jacob Madsen/Line Nedergaard (Ruds Vedby/Fårvang) sejrede i
Rally4-klassen og blev bedste hold i en tohjulstrukket rallybil
– foran alle konkurrenterne fra Tyskland, Holland og Danmark.
Det skete i deres nye Peugeot 208 Rally4, som Glad Sports
mekanikere havde knoklet for at få gjort klar.
Kenneth
Madsen og Mette Felthaus blev udfordret på militærterræne
(foto: Sascha Dörrenbacher).
"Jeg kunne godt mærke
til vores shakedown torsdag aften inden rallystarten, at det var
lang tid siden, jeg sidste havde siddet i en rallybil," siger
Jacob Madsen. "Ved første gennemkørsel var nedbremsningerne
ikke perfekte, og der var ikke fart nok i svingene, men derefter
gik det fremad."'
24
timer efter, at han og Line Nedergaard første gang havde kørt
deres nye Peugeot 208 Rally4 i høj fart, gjaldt det den første
af de tre hastighedsprøver, som skulle køres fredag aften. De
stod overfor et dilemma. Dækvalget.
"Alle
tjekkede vejr-apps, men Line og jeg satsede på et sikkert dækvalg.
Vi tog regndæk på bagest, bløde slicks foran og så valgte vi
regndæk som reservehjul. Da vi havde kørt første prøve, var vi
hurtigst i Rally4-klassen. Det var jeg overrasket over, for jeg
skulle lige i gang, og det var ikke det helt optimale dækvalg. Da
vi kom til start på næste prøve, besluttede vi os for at skifte
til regnvejrsdæk. Det havde dryppet, og vi kørte en halv omgang,
og så væltede det ned. Det var et godt træk," fortæller
Jacob Madsen, som på den tredje hastighedsprøve punkterede.
"Vi mistede heldigvis kun et halvt minut, men rigtig mange
punkterede."
Andendagen
ved Rallye Sulingen var mere rolig for Jacob Madsen/Line
Nedergaard.
"Vi
startede på det militærområde, hvor vi havde kørt fredag
aften," fortæller Jacob Madsen. "Selv om det var tørvejr,
var det vådt på skovvejene i militærområdet. Om eftermiddagen
kørte vi mere traditionelle hastighedsprøver i det åbne land.
Servicefolkene gjorde en fantastisk indsats. De måtte skifte
fjedre undervejs med det vejr og de forhold, vi skulle køre
under, men de sørgede hele tiden for, at vi havde et godt setup på
bilen."
"Hastighedsprøverne
i militærområdet var virkelig udfordrende for os begge, både
for Jacob som kører og mig som andenkører," siger Line
Nedergaard. "Ingen af os havde kørt der før, men det havde
mange af vores konkurrenter. Hastighedsprøverne lørdag
eftermiddag lignede mere dem, vi kender herhjemmefra."
"Weekenden
var virkelig en udfordring for os. Vi har kørt sammen i Tyskland
før, men løbet var anderledes end Cimbern sidste år. Det var første
løb i vores nye rallybil, som vi slet ikke havde fået testet.
Det var et løb, hvor vi mødte ikke bare danske konkurrenter, men
også modstandere fra Tyskland og Holland. Og så var det første
gang i et halvt år, at Jacob og jeg sad i en rallybil."
Line
Nedergaards co-driver-kollega hos Glad Sport, Mette Felthaus, var
også tilfreds efter løbet. Og ikke kun over sin sejr med Kenneth
Madsen.
"Det
var et løb, hvor det var fedt at være andenkører," siger
Mette Felthaus. "Landevejsprøverne bød på masser af
vinkelsving, hvor du skal sidde og vente med at give noten, men
det var militærområdet, som vandt hos mig. Her skulle jeg være
på hele tiden."
"Inde
på militærområdet var det et sted, hvor jeg kom for langt frem
i mine noter, men det var ikke noget, som Kenneth korrigerede mig
på. Jeg nåede at tænke, Det er ikke lige der, hvor vi
er. I min verden er der ingen co-drivere, som leverer
noget til UG med kryds og slange uden skønhedsfejl. Den første
hastighedsprøve lørdag formiddag sad lige i skabet, men da vi
skulle køre den anden gang, bad Kenneth mig om at få mere tempo
på noterne. Men ellers havde vi ingen moments –
undtagen et møde med en brandhane!"
"Vi
lavede et par enkelte småfejl, men dem var der vist ikke nogen,
som kunne sige sig fri for i det løb," konstaterer Kenneth
Madsen. "I det sidste sving før mål på den tredje
hastighedsprøve tabte jeg faktisk bilen lidt og ramte en
brandhane. Heldigvis var det bare lige med den højre bagfælg, så
vi kun punkterede."
Kenneth
Madsen/Mette Felthaus sluttede Rallye Sulingen som bedste danske
hold på en femteplads generelt. Deres målsætning havde været
en generel tredjeplads.
"Vi
lå længe som nummer fire og blev presset af et tysk hold. Mette
og jeg blev enige om, at når vi førte foran danskerne, ville det
være for risikabelt at køre om kap med de andre, så vi lod
fornuften sejre," siger Kenneth Madsen og slår fast:
"Rallye Sulingen er et svært løb. Jeg har kørt det i 2014
og 2016, men dengang var det tørvejr på militærområdet. Jeg
havde hørt, at de veje ville blive glatte, hvis det blev vådt,
og det blev de. Underlaget skifter også mange gange, og der er
ufatteligt mange kanter. Mange kan du skære, men der også
steder, hvor du absolut ikke må skære. Det gav udfordringer for
både Mette og mig."
|