Stjernespækket
Oresund Rally på lørdag
Når landets største
rally for klassiske biler starter lørdag kl. 10 i Roskilde, er
det med et stjernespækket felt, hvor mange kørere fra hele
landet har en reel vinderchance. Udover æren dyster de om en
nyindstiftet vandrepokal, som går til netop totalvinderne af løbet.
Midtjyder vil vinde sjællandsk
rally
Ikke mindst en gruppe dygtige rallykørere
fra Midtjylland går efter sejren i det traditionsrige sjællandske
løb. De stiller op i Expert-klassen, hvor de bedste dyster mod
hinanden.
Fra Ry kommer de regerende
danmarksmestre i SONAX DASU Classic-serien Poul og Hanne
Juhl-Godballe i en VW Golf GT fra 1988. De har gjort lynkarriere
op gennem rækkerne og er i dag blandt de absolut bedste i
klassisk rally.
De regerende
danmarksmestre Poul og Hanne Juhl-Godballe fra Ry har på
rekordtid kørt sig op i toppen med deres VW Golf GT fra 1988.
De tidligere vindere af
mesterskabet og nr. to sidste år, Henning og Else Friborg fra
Them, stiller op i deres Volvo 142 S fra 1970. De er blandt
landets mest erfarne i klassisk rally og kører i en af feltets ældste
biler. Oresund Rally har de dog endnu til gode at vinde.
Henning og Else
Friborg fra Them har gennem årene vundet næsten alt med deres
Volvobiler – dog endnu ikke Oresund Rally. De kommer til start i
en Volvo 142 S fra 1970.
Vinderne af Oresund Rally
2021, Finn Kristensen fra Silkeborg og Erik Rasmussen fra Ry,
kommer til start i en Ford Escort Mexico fra 1973. De var
forhindret i at være med i løbet sidste år, men blev alligevel
nr. 4 i mesterskabet.
Vinderne af Oresund
Rally 2021, Finn Kristensen og Erik Rasmussen i Ford Escort Mexico
fra 1973, vil forsøge at gentage sejren på lørdag.
Som outsider kommer
danmarksmesteren i hastighedsrally i 1980, Leif Poulsen fra Fårvang,
til start i sin Porsche 911 Carrera fra 1976. Han kører sammen
med sin søn Kent Poulsen fra Silkeborg, og de fører i øjeblikket
mesterskabet i Sportklassen, som regnes for den næstbedste.
Far og søn-mandskabet
Leif Poulsen og Kent Poulsen har lagt godt fra start i år med
deres i Porsche 911 Carrera fra 1976. De er outsidere til en
topplacering i Oresund Rally på lørdag.
To østdanske bud på
en totalsejr
Sydhavsøerne stiller med et bud på
totalsejren i Oresund Rally. Det er Benny Rasmussen fra Sakskøbing
og Uffe Jørgensen fra Nykøbing Falster, der kommer til start i
en ottecylindret Porsche 928 S fra 1980. Den var tænkt som afløseren
for 911, men sådan kom det ikke til at gå. 911 lever i bedste
velgående. De to Porsche-kørere ligger lige nu nummer to i
mesterskabet.
Benny Rasmussen fra
Sakskøbing og Uffe Jørgensen fra Nykøbing er kommet fint fra
start i år med deres Porsche 928 S fra 1980. De ligger på
tredjepladsen i mesterskabet.
En anden mulig vinder af
Oresund Rally er far og datter-holdet Torben Weber Andersen fra
Holte og Emilie Weber Wellendorf fra Frederiksberg i en VW
Scirocco GTI fra 1985. De vandt overraskende totalsejren i Oresund
Rally i 2020.
Far og datter-holdet
Torben Weber Andersen fra Holte og Emilie Weber Wellendorf fra
Frederiksberg har tidligere vundet Oresund Rally. De vil forsøge
at gentage sejren på lørdag.
Elitekørerne
benytter op til 60 år gamle instrumenter
Eliteklassen
er for kørere, der stadig benytter gammeldags, analoge
instrumenter. Her kommer klassens regerende danmarksmestre,
brødrene Poul og Egon Brøndum fra Randers til start i deres
Toyota Corolla fra 1985, en af tidens mest populære biler. Holdet
vandt totalsejr i Oresund Rally i 2017.
Det dygtige brødremandskab
Poul og Egon Brøndum fra Randers kommer til start i Oresund Rally
i deres Toyota Corolla fra 1985. De vandt løbets totalsejr i
2017.
De vil få hård modstand
af far og søn-mandskabet Lars og Simon Hjorth fra Dianalund og
Middelfart i løbets ældste bil, en Triumph TR4A fra 1966. Selv i
midten af 1960’erne blev den regnet for en gammeldags
sportsvogn. Holdet har vundet totalsejr i Oresund Rally i 2013,
2014 og 2016.
Far og søn-mandskabet
Lars og Simon Hjorth fra Dianalund og Middelfart kommer til start
i Oresund Rally i løbets ældste bil, en Triumph TR4A fra 1966.
De har vundet løbet tre gange tidligere
Fra Norge kommer i denne
klasse Aasmund Kleve og Oddvar Moland fra Rykinn og Vestfossen i
en Mercedes-Benz 280 CE fra 1977. De har mange fine placeringer i
Oresund Rally, og Moland har desuden tidligere vundet Rally
Monte-Carlo Historique, der regnes for verdens hårdeste rally for
klassiske biler.
Et af Norges bedste
mandskaber i klassisk rally, Aasmund Kleve og Oddvar Moland fra
Rykinn og Vestfossen kommer til start i Oresund Rally i en
Mercedes-Benz 280 CE fra 1977.
Klassen hvor alle kan være
med
I Oresund Rally er der også en
turistklasse, hvor man kan være med, selv om man aldrig har prøvet
et rally. To BMW’er og en Mini er med her. Bilerne i Oresund
Rally spænder fra klassiske sportsvogne fra 1960’erne til hotte
GTI-biler fra slutningen af 1980’erne plus familiebiler som
Volvo 142. Det gælder ikke om at køre hurtigst, men om mest præcist
at overholde en gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t.
Løbets
hjemmeside med alle informationer:
www.oresundrally.org.
Noter:
Her
kan man se Oresund Rally! Tider for første bil, sidste bil 45
min. senere.
-
Kl.
10.00 Start ved Roskilde Tekniske Skole, Autoafdelingen,
Pulsen 2 i Roskilde
-
Kl.
10.50 Ved Byfest på Hovedgaden i Borup
-
Kl.
12.23 Ved Bjernede (Gyrstinge Skovkro)
-
Kl.
12.56 Pause hos Lysen Biler på Nørrevej 1 i Sorø
-
Kl.
14.10 Gennem Nordskov øst for Stenlille
-
Kl.
15.35 Vest for Højbjerg Skove
-
Kl.
17.07 Mål ved Roskilde Tekniske Skole, Autoafdelingen, Pulsen
2 i Roskilde
Hvorfor hedder det
Oresund Rally?
Fordi løbet somme tider går rundt
om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk "Ö"
eller dansk "Ø", men med det neutrale "O".
Man er dog velkommen til at udtale det Øresund Rally.
Lille ordbog:
Pålidelighedsrally kaldes
Regularity rally på engelsk.
Oresund Rally er
organiseret af Dansk Rally Club, som er medlemsklub under Dansk
Automobil Sports Union, DASU, der igen er medlemsorganisation
under Danmarks Idrætsforbund, DIF, samt tilknyttet FIA
(Federation Internationale de l'Automobile), som også styrer
verdensmesterskaberne i rally og Formel 1.
SONAX DASU Classic er det
officielle danmarksmesterskab i pålidelighedsrally med klassiske
biler fra før 1991. Nogle af deltagerne har tidligere været
fartkonger i hastighedsrally for 30-50 år siden. Andre er
klassiske bilentusiaster, hvor ægtepar og deres børn hygger sig
med at køre ad rette veje og med rette gennemsnitshastigheder i
deres klassiske biler. Sponsor for mesterskabet er SONAX.
Hvad
er Historisk pålidelighedsrally?
Historisk pålidelighedsrally for
klassiske biler er en form for slow-rally, hvor deltagerne mest præcist
skal overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50
km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol for tidligt eller for
sent, får man tildelt strafpoint. Der køres efter almindelige
vejkort. Løbet foregår på offentlig vej, hvor alle færdselsregler
skal overholdes, og hvor almindelig trafik også kører
(hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede veje).
Tidligere
vindere af Oresund Rally:
-
2011: Henning Jørstad
og Tine Hallre, Norge, Alpine Renault A110 fra 1977.
-
2012: Terje
Nilssen og Tore Fredriksen, Norge, Volvo 121 Amazon fra 1968.
-
2013: Lars og
Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
-
2014: Lars og
Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
-
2015: Erik og
Kim Bach Sørensen, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1977.
-
2016: Lars og
Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
-
2017: Poul og
Egon Brøndum, Danmark, Toyota Starlet fra 1982.
-
2018: René og
Jørgen Skjøt, Danmark, Honda CRX fra 1986.
-
2020: Torben
Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf, Danmark, VW
Scirocco GTI fra 1985.
-
2021: Finn
Kristensen og Erik Rasmussen, Danmark, Ford Escort Mexico fra
1973.
-
2022: Agris
Stanevics og Uldis Hmielevskis, Letland, VAZ LADA 1500 fra
1977.
|