SIMON VALLENTIN PÅ
ANDENPLADS I DEN
FØRSTE DSR-RUNDE

Vallentin Rallysport prøvede grænser af på tyske militære arealer 

Simon Vallentin, Gislinge, kørte i weekenden det første rally i teamets nye Hyundai i20N Rally2-bil, hvormed han satser på at vinde Dansk Super Rally 2023. Sammen med co-driver Peter Egholm, Kirke Hyllinge, sluttede han på andenpladsen i sin klasse efter vinderen, den regerende DSR-mester Kenneth Madsen, Ruds Vedby, som kører for Glad Sport i Kalundborg.

Hastighedsprøverne i Rally Sulingen var udfordrende, og en enkelt medførte tilmed en flyvetur.

 

Der var ikke meget plads at give væk på de glatte betonveje mellem de høje mure på de militære arealer i Libenau og Steyerberg ved Sulingen.

 

Når det skal gå stærkt, skærer man svingene, men en skarpkantet skinnespor kan tage pusten fra selv det bedste dæk - og gjorde det på flere biler i rallyfeltet.



Opgøret fandt sted i weekenden, da den første af fem tællende runder i årets DSR-turnering i DIF-regi blev afviklet.
Rallyet blev kørt i og omkring Sulingen syd for Bremen i Tyskland, og i et område hvori Hyundai-holdet til forskel fra flere konkurrenter ikke tidligere har kørt.

- Så vi skulle både vænne os til den nye bil og "få den ind på kroppen", mens vi samtidig skulle køre i et ukendt terræn med hastighedsprøver på blandt andet glatte betonveje i et militært område med masser af snævre sving mellem høje mure, forklarede Simon Vallentin efterfølgende.

 

Efter weekendens opgør er Simon Vallentin ved at lade op til et nyt opgør om point til Dansk Super Rally 2023



Simon Vallentin oplevede det tyske rally som "en pose blandede bolsjer". På de indledende hastighedsprøver, som blev afviklet under et kraftigt regnvejr, satte Kenneth Madsen i sin Peugeot 208 T16 R5 afsted i et højt tempo og fik sikret sig et forspring. Trods det høje tempo, de svære kørselsforhold og konkurrentens forspring var Simon Vallentin alligevel ganske godt tilfreds efter den første dag.
Teamet arbejdede ihærdigt og konstant med at fintrimme bilen, og efter tre fjederskift føltes bilen mere, som Simon Vallentin gerne vil have den.
- Der er plads til yderligere forbedringer, så vi arbejder videre med at justere på detaljerne, så bilen bliver optimal, tilføjede Simon Vallentin, som lørdag var klar til at rykke ind på Kenneth Madsen.
- Men i en svingkombination blokerede bremserne, så bilen fortsatte ligeud, nedlagde et hegn og hang fast i noget græs. Vi tabte kostbar tid, før vi kom fri og tilbage på vejen. Jeg ved ikke præcis, hvad der skete. Måske var asfalten bare glat. Bedre blev det heller ikke, da et dæk eksploderede på en anden prøve, så vi tabte mere tid ved køre på et fladt forhjul de sidste fem kilometer til mål.

Dermed blev Kenneth Madsens forspring for stort til at indhente, men med en fantastisk indsats af vores team, fik vi resten af vejen til mål arbejdet os nærmere min og bilens grænser, og på de sidste prøver fik vi fulgt Kenneth Madsen til dørs. Vi sluttede med en andenplads i klassen og nogle gode turneringspoint, fastslog Simon Vallentin.

 

 

Simon Vallentin og Kenneth Madsen mødes til et nyt opgør i Pinsen, når Rally Vestsjælland køres ved Kalundborg, Sorø og Slagelse

 

Simon Vallentin og Peter Egholm ved målporten i Sulingen efter DSR-turneringens første og meget krævende runde i Tyskland.



Efter den første runde føres DSR-turneringen af Kenneth Madsen og Mette Felthaus, Ruds Vedby/Horsens, Peugeot 208 T16 R5, med 59 point foran Jacob Madsen og Line Nedergaard, Ruds Vedby/Fårvang, Peugeot 208 Rally4, med 55 point og Simon Vallentin og Peter Egholm, Gislinge/Kirke Hyllinge, Hyundai i20N Rally2 med 52 point.
Næste runde i DSR-turneringen er Rally Vestsjælland, som køres allerede den 27.-28. maj ved Kalundborg, Sorø og Slagelse.

- Og da kører vi for at give Kenneth Madsen og de andre i klassen kamp til målstregen, sluttede Simon Vallentin.
 
(Billeder/Morten Dam, Specialpressen)

 

Hit Counter