Boisen Motorsport –
Vinder i Rallye Sulingen
Tre
fantastiske dage i Tyskland
Det
er ved at være
nogle år
siden at Kim Boisen og Dan Johannsen har siddet i rallybilen i tre
dage i træk.
Torsdag blev der kørt
Shakedown, en prøve
der kunne køres
flere gange for at teste om alle timerne i værkstedet
de sidste 14 dage havde båret
frugt. BMW én
kørte
som et urværk,
takket værende
det super serviceteam hos Boisen Motorsport.
Fredag
aften skulle der køres
3 prøver,
2 gange på
IVG-Gelände
og en by prøve
i Sulingen industriområde.
Vejrguderne lovede regn fredag aften.. masser af regn! Men efter
teamet havde studeret forskellige vejrprognoser, valgte de at
satse på
mellem hårde
slicksdæk.
Desværre
væltede
regnen ud af skyerne lige inden start på
by prøven
og Boisen Motorsport taber over et minut til konkurrenterne.. Ikke
den bedste start på
rallysæsonen..
Men!
Her
til sidst, kan du læse lidt historie om det legendariske IVG- Gelände.
Kim
Boisen og Dan Johannsen på den regn fyldte by prøve
i Rallye Sulingen
Lørdag
med frisk halm i træskoene
Lørdag
var Kim Boisen og Dan Johannsen klar med frisk halm i træskoene,
og meget opsat på
at vi ville gøre
alt for at indhente det tabte. Og efter en helt fantastisk dag og
8 hurtigste tider ud af 8, kunne de lade og hylde som vinder af
klassen.
Den
mest fantastiske prøve
”Det
var mega dejligt at komme ind på
IVG prøven
igen. Det er en prøve
hvor alt ligner hinanden så
det er umulig at huske noget som helst. Inde på
området
er der tæt
bevokset skov og kun meget få
sving men kan se igennem, så
man kører
næsten
i blinde. Her skal der laves nogle rigtig gode noter, anden køreren
er virkelig på
arbejde, men at køre
100 % efter hvad der bliver sagt, er rigtig rally og giver en
super fed følelse
når
det bare spiller. Bilen kørte
bare som den skulle, der er stadig en del at finde i køreegenskaber.
Når
jeg(Kim Boisen) engang lærer
at skifte gear (hvis motoren da ikke springer i luften inden), så
har vi virkelig følesen
af, at vi har en virkelig god bil..”
Fortæller
en super glad Kim Boisen
Kim
Boisen og Dan Johannsen vinder med teamet i Rallye Sulingen
”Jeg
kan kun sige, det er så
super fedt, at publikum bare står
og jubler når
de ser BMW én
kommer sidelæns
gennem svingene.. FedtJ..”
smiler Dan Johannsen
Vi
ses derude…
Boisen
Motorsport
Historie
om IVG Gelände
Men
hvad er det for en mystisk om dette IVG-sted? Først
og fremmest er der stort set lukket for tilskuere på
grund af den akutte risiko for brand og ulykker. Kun de første
meter må
der ses på,
resten af det
omkring 900 hektar store skovareal er forbeholdt Rallykørerne
og officials. Og hvorfor sådan
et teater organiseret omkring det?
Tilbageblik
til 1939. Krigsfanger, tvangsarbejdere og de indsatte i en
arbejdsuddannelseslejr blev rekrutteret af Eibia GmbH til at
etablere en gigantisk krudtfabrik i Liebenau. Ejendommen hertil
var på
det tidspunkt stadig i vid udstrækning
ejet af slotsherren på
Eickhof, major Eduard von Eickhof-Reitzenstein, der afstod
ejendommen til krudtfabrikanterne for 3.160.207 rigsmark.
392
bygninger blev opført
på
stedet ved krigens afslutning, 21 af dem under jorden! Sidstnævnte
især
til nitroglycerinproduktion. Over 40.000 tons pulver forlod stedet
under krigen. De overjordiske bygninger var beplantet med træer
og buske, så
de ikke kunne ses fra luften. Og et andet trick blev udtænkt
for fjendens fly: Nogle bygninger blev skabt som normale
beboelsesbygninger, så
det tætte
netværk
af stier på
stedet så
ud, som om de kun var forbundet med et boligområde.
Og
dette netværk
af stier har det hele.. Et 42 kilometer langt jernbanenet krydser
84 kilometer gader og baner! Et paradis for en speciel scene. Selv
i dag. For selvom sprænghovederne
til V1 krydsermissilerne blev produceret på
stedet, var hele anlægget
fuldstændig
skånet
for luftangreb under krigen.
Ikke
desto mindre har noget ændret
sig på
stedet siden krigens afslutning. Historien om "Karl-værket"
i hurtig rækkefølge:
1945 besat af briterne og omdannet til et
ammunitionsopsamlingssted. I 1947 blev produktionsfaciliteterne
nedlagt og eksporteret til andre lande, der havde behov for våbenproduktion.
7.940 tons materiale blev fjernet fra stedet. Bygningerne blev
stort set bevaret, kun nitroglycerinlagrene blev sprængt
i luften.
I
september 1951 gik stedet til den nuværende
ejer, industriudnyttelsesvirksomheden IVG. Siden har de
administreret, lejet og udlejet pladsen. Dels til ”Bundeswehr”,
dels til Dynamit Nobel AG, eller også
til delstatsindsamlingsstedet i Niedersachsen for radioaktivt
affald.
Håber
du begynder at indse, hvorfor enhver rallyfan ikke bare skal
vandre gennem skoven med trækul
og en lighter, ikk? Især
da der stadig opbevares fyrværkeri
i bygningerne den dag i dag. En bombestemning ville være
garanteret!
Men
som rallykører..
Det fedeste område
for at kører
rally..
|