Ib
Kragh: "Megafedt løb med sjove prøver."
I
sin lange karriere har Ib Kragh deltaget i mange DM-rallyer. Det
er blevet til flere hundrede løb, og rallykøreren fra Juelsminde
kan derfor godt være svær at begejstre. Det var dog intet
problem ved weekendens Rally Vestsjælland, som i området mellem
Kalundborg og Sorø bød på otte forskellige hastighedsprøver,
der alle skulle køres to gange.
"Det
var et megafedt løb med sjove prøver," siger
rallyveteranen, som med Karsten Isaksen tog tredjepladsen i løbet.
"Det var også en ny måde at arrangere et rally på, hvor to
klubber går sammen og deler det bedste fra deres lokalområder.
Det var rigtig gode hastighedsprøver. Man plejer at sige, at Fyn
er meget kuperet, når det kommer til rallyprøver, men det
hoppede og dansede endnu mere på Vestsjælland."
Rally
Vestsjælland var anden afdeling af Dansk Super Rally. Premieren
foregik i Tyskland ved Rallye Sulingen og Ib Kragh havde sin gamle
makker Karsten Isaksen tilbage i co-driver-sædet.
"Siden
premieren i Dansk Super Rally har jeg kun kørt min Hyundai
Rally2-bil ind og ud af traileren, og det er flere år siden, at
Karsten og jeg har kørt et DM-sæson sammen," siger Ib
Kragh. "Vi har kørt enkelte løb sammen, men det har været
i Jylland, hvor vi begge kendte til området. Her var vi begge på
udebane. Vi skulle lige finde hinanden på prøve 1, som var en af
de sværeste prøver i rallyet. Men derefter kørte det supergodt,
for Karsten har bare styr på alt med tider og noter under sådan
et løb."
IK
Motorsport havde valgt at begynde Rally Vestsjælland med den opsætning,
man havde anvendt ved premieren i Dansk Super Rally, Rallye
Sulingen.
"Til
at starte med kunne jeg ikke få bid i asfalten, når vi bremsede,
men det ændrede vi på ved første serviceprøve," fortæller
Ib Kragh. "Servicefolkene gjorde det godt, og bilen kørte
som et koreansk urværk."
Ib
Kragh og Karsten Isaksen sluttede Rally Vestsjælland som nummer 3
generelt efter en sejr på en af de 16 hastighedsprøver.
"Karstens
og min præstation var supergod. Vi var et halvt sekund i snit pr.
prøvekilometer efter Kenneth Madsen og Mette Felthaus, som vandt,
og det er okay på Kenneths hjemmebane. Jeg fik mere tiltro til
bilen gennem løbet, hvor vi fik kørt 150-160 km hastighedsprøver,"
siger Ib Kragh. "Det er lang tid siden, at vi har kørt så
meget herhjemme. De to klubber må gerne lave sådan et løb
igen."
"Karstens
og min eneste anke vedrører notekørslen, hvor vi havde mere
fokus på at holde en lav hastighed og undgå alarmer fra
RallySafe-udstyret end på at følge trafikken og få lavet gode
noter. Det var en skønhedsfejl, som nemt kan rettes på et ellers
godt og udfordrende rally, som bare bør gentages."
IK
Motorsport
|