Spænding til det sidste når
Webasto Classic, 6. afdeling af Danmarksmesterskabet i regularity
rally, køres lørdag, den 14. oktober med start i Ringsted og mål
i Faxe
Køge og Omegns Automobilklub og Sports Motor Klubben Gladsaxe har
fundet sammen om at arrangere 6. og sidste afdeling i SONAX DASU
Classic-turneringen, Webasto Classic, som er tællende til
Danmarksmesterskabet i pålidelighedsløb.
Hele
den danske elite i pålidelighedsløb stiller til start, når løbsledelsen
bestående af Bjarne Kristensen, Anni S. Andersen, Kurt Andersen,
Torben Sørensen, Anni Sørensen, Peter Carlsson, Michael
Lauritsen og Erik Bach Sørensen, med løbsleder Torben Falck
Hansen i spidsen, sender de første biler ud på ruten kl. 10:00
fra Super Dæk Service A/S på Næstvedvej 356 i Ringsted.
Startstedet vil fra kl. 8:00 danne rammen om både den
obligatoriske tekniske kontrol og dokumentkontrollen, inden
deltagerne får lov at starte. Det vil her være muligt for
publikum at se de fine klassiske biler, samt få en snak med
deltagerne, inden de sendes ud på den naturskønne rute i området.
Inden denne sidste afdeling af Danmarksmesterskabet, er der stor
spænding om medaljeplaceringen i de fleste klasser. Der køres i
alt 6 afdelinger, hvoraf de 4 bedste er tællende. De indbyrdes
placeringer i de første 5 afdelinger, har betydet, at mange
medaljesæt endnu ikke er placeret. Flere af de lokale deltagere
er stadig med helt i toppen af kampen om medaljerne.
Guldmedaljevinderne
i Elite-klassen, Lars Hjorth og Simon Hjorth havde, meget
symbolsk, start nr. 1 i 4. afdeling, hvor mesterskabet kom i hus
I Elite-klassen, er guldmedaljerne
dog på plads, da Lars Hjorth, Dianalund, med sønnen Simon
Hjorth, Middelfart som kortlæser, allerede efter 4. afdeling
havde samlet point nok til at vinde klassen. Der er en teoretisk
mulighed for medaljer til endnu et lokalt hold, da løbslederen
for dette løb, Torben Falck Hansen, Haslev og hans makker, Bjarne
Christensen, Næstved kan hive en medalje i land. En særlig regel
gør, at de der er med i løbsledelsen for det enkelte løb altid,
får tildelt point svarende til en 2. plads, hvilket betyder at
Torben Falck Hansen og Bjarne Christensen har en mulighed for at
score point nok til en bronzemedalje. Dog er de meget afhængig at
de øvrige holds placeringer i Webasto Classic.
I de øvrige tre klasser er placeringerne stadig helt åbne, da
alle i top-3 stadig kan nå at vinde mesterskabet, afhængig af
deres placering. I tilfælde af pointlighed når resultatet gøres
på, vinder de mandskab der kører i den ældste bil. Spændingen
er derfor intakt til sidste meter er kørt den 14. oktober.
I Expert-klassen ser medaljerne ud til at lande på Fyn og i
Jylland, da man skal helt ned på en foreløbig 8. plads i
klassen, for at finde et lokalt Sjællandsk hold.
Far
og datter, Kim Bach Sørensen og Freja Damgaard Sørensen fra
Stenløse meldte sig i den seneste afdeling af
Danmarksmesterskabet ind i medaljekapløbet med en 1. plads i
Sport-klassen
Set lokalt, er Sport-klassen den mest spændende. Her kan der
blive DM-medaljer til de to lokale hold, Torben Weber Andersen,
Holte og datteren Emilie Weber Wellendorf, Frederiksberg, på en
aktuel 2. plads, tæt forfulgt af et andet far-datterhold, Kim
Bach Sørensen og Freja Damgaard Sørensen fra Stenløse på 3.
pladsen. Sport-klassen føres i øjeblikket af Leif Poulsen, Fårvang
med sønnen Kent Poulsen fra Silkeborg som kortlæser. Alle nævnte
holdt skal i Webasto Classic fordele medaljeplaceringerne mellem
sig.
Far
og datter, Kim Bach Sørensen og Freja Damgaard Sørensen fra
Stenløse meldte sig i den seneste afdeling af
Danmarksmesterskabet ind i medaljekapløbet med en 1. plads i
Sport-klassen
I Touring-klassen er der en mulighed for en bronzemedalje til
Peter Carlsson, Ølstykke og Michael Lauritsen, Slangerup, som på
forhånd også har scoret point som en 2. plads, da de er med i løbsledelsen
af Webasto Classic.
Første etape af Webasto Classic passerer bl.a. Tybjerg, Broksø
Gods, Bråby, Villa Gallina, Toksværd, til første pause ved
Fladså Hallen, Mogenstrup parkvej i Næstved. Her er der en kort
pause fra kl. 11:25. Derefter går 2. etape videre over Everdrup,
Sparreholm og Faxe Ladeplads, til Faxe Hallen, hvor der er
frokostpause fra kl. 13:05. Her vil der igen være mulighed for at
studere de flotte biler, og få en snak med deltagerne, inden de kører
videre på Webasto Classics 3. etape, som slutter ved Hårlev
Hallen, Industrivej 39, 4652 Hårlev, hvor der er kaffepause fra
kl. 14.51.
Efter kaffepausen tages der hul på sidste del af Webasto Classic,
som bl.a. passerer Hellested, Lyderslev og Store Torøje, inden første
bil kommer i mål kl. 16:23 ved Faxe Hallen, Rådhusvej 6B i Faxe.
I pålidelighedsløb gælder det ikke om at køre hurtigst på
ruten, men derimod om at holde den opgivne gennemsnitshastighed på
ikke over 50 km/t. Der er derfor lagt op til at det ikke er
hastigheden der er skruet op denne gang, men derimod præcision i
forhold til tid og kørt afstand.
På sekundetaperne der er indlagt i løbet, bliver der udsat et
antal digitale hemmelige tidskontroller, som holder øje med at
deltagerne er på rette sted på rette tidspunkt i forhold til den
opgivne gennemsnitshastighed. Der gives point for både for sen og
for tidlig passage af kontrollerne. Den deltager der kommer i mål
med færrest point vinder løbet. Der køres i seks klasser, fra
begynderklassen, som er for nybegyndere der vil prøve løbsformen,
til elite deltagere, som er for de meget øvede, som kører uden
elektroniske hjælpemidler af nogen art.
Løbsledelsen har gjort sig stor umage for at lave en tidsplan for
etaperne, så deltagerne vil opleve et stille og roligt flow, også
mellem sekundetaperne. Fra løbsledelsens side er der stor tak til
løbets sponsorer som er Webasto, Hidealite, Herfølge
Kleinsmedie, Super Dæk.
____________________________________________________________________
Information
om SONAX DASU
Classic 2023
SONAX DASU Classic er en serie af motorløb, pålidelighedsløb
for de som ejer en klassisk bil, indregistreret den 31.12.1990
eller før, og som har lyst til at køre let motorløb sammen med
måske et familiemedlem eller en god ven. SONAX DASU
Classic-turneringen i 2023 består af seks løb, placeret over
hele landet. SONAX DASU Classic tæller som Danmarksmesterskabet i
pålidelighedsløb (regularity rally)
Hvad
er Historisk Pålidelighedsløb?
Historisk pålidelighedsløb for klassiske biler er en anden måde
at køre motorløb på, og er samtidig en sjovere måde at bruge
sin klassiske bil på, end blot at køre en tur i godt vejr med
termokanden i bagagerummet.
Ikke fordi det ikke er hyggeligt, men det giver en anden
dimension, at man kan bruge sin bil i konkurrenceøjemed, og
samtidig komme ud blandt andre mennesker, med samme interesse.
Ved
pålidelighedsløb forstås et løb på offentlig vej, hvor
deltagerne skal overholde forskellige gennemsnitshastigheder.
Løbene køres som oftest efter et tydeligt kort, hvor der er
indtegnet nummererede punkter, som man skal køre igennem i rigtig
rækkefølge. Undervejs møder man nogle skilte med et bogstav på,
som noteres ned i det udleverede kontrolkort, så man kan se om
deltagerne har kørt den rigtige rute.
Undervejs på den samlede rute, kører man nogle sekundetaper,
hvori man passerer et antal hemmelige tidskontroller. Kontrollerne
skal passeres på rette tidspunkt i forhold til den
gennemsnitshastighed der køres med. Gennemsnitshastigheden
overskrider aldrig 50 km/t.
Klasseinddeling:
Der køres i seks klasser:
Udenfor mesterskab:
- Begynder:
Klassen
er for nybegyndere, som vil prøve om sportsgrenen er noget for
dem.
Man kan
deltage 3 gange i begynderklassen, inden man skal starte i
Touring-klassen.
- Åben klasse: Klassen er for deltagere i biler der er
nyere end 31.12.1990
Mesterskabsklasser:
- Touring:
Klassen er klassen med laveste sværhedsgrad.
- Sport:
Klassen for øvede
- Expert:
Navnet siger giver sig selv – for experter, som har køre
mange løb i Sport Klassen
Sværhedsgraden
er højere end i Touring- og Sport-klasserne.
- Elite:
Samme sværhedsgrad som Expert-klassen, men her køres ”på
gammeldags maner”,
med stopur, analog triptæller og køretidstabel, og helt
uden elektroniske
hjælpemidler
|