TOUR EUROPEAN RALLY:
VALLENTIN OG EGHOLM
FIK KØRT SIG I TOP-3
- og er før
slutspurten på en generel 5. plads i Rally Terra Sarda
Der var 128 biler på deltagerlisten, da starten gik til
weekendens Rally Terra Sarda, der også er finalerunde i
årets internationale Tour European Rally-turnering på
den italienske Middelhavs-ø Sardinien.
Vallentin
og Egholm kørte forud for starten noter på de kringlede
og teknisk krævende rallyprøver med Sarah Haulrik som
bisidder på bagsædet. Danskerne har fundet en god rytme
i bilen på rallyprøverne. De kører stærkt, bare ikke
helt ud til - eller over - grænsen. Her er de ved præsentationen
af Vallentin Rallysport forud for starten.
Rallyet slutter søndag i Porto Cervo efter seks
hastighedsprøver; heraf tre helt nye, men efter lørdagens
fem rallyprøver, har danskerne Simon Vallentin og Peter
Egholm, Holbæk/Kirke Såby, kørt sig i stilling på en
generel tredjeplads i TER-runden og på en generel
femteplads i Rally Terra Sarda. Så der var streget op til
et positivt slutresultat.
Efter lørdagens mandefald på 15 biler, stillede de
resterende 113 til restart søndag anført af den
tidligere rallyverdensmester i Audi Quattro, Stig
Blomqvist fra Sverige bag rattet i feltets åbnervogn, og
den samlede distance for søndagens seks rallyprøver er på
38,18 kilometer med en 12,42 kilometer lang strækning som
den længste.
Det hører
med til gamet at blive passet op af medierne, når man færdes
i rally, der får stor opmærksomhed. Især når man
kommer langvejs fra, som Vallentin Rallysport gør.
Bo Andersen og Jacob Egholm har
sammen med Simon Vallentin haft travlt med at servicere
teamets rallybil, og halvvejs gennem rallyet var der
streget op til et godt slutresultat.
GODT UDGANGSPUNKT
Det var en tilfreds Simon Vallentin, som lørdag aften
kørte sin Hyundai i20 N Rally2 i parc fermé for natten,
for dagens delresultat var opnået med en indsats på
omkring 90 pct. af det danske hold ydeevne.
- Vi har koncentreret os om at lægge op til et godt
slutresultat uden at oversatse, og det er lykkedes. For
Peter har det været forbundet med en vis nervøsitet, da
det er hans første internationale rally, men det er gået
meget fint ligesom også vores servicehold med Bo Andersen
og Jacob Egholm har været effektivt, fastslog Simon
Vallentin efterfølgende.
Servicefolkene havde ellers haft lidt at døje med, da de
to gange undervejs til Sardinien med rallybilen i en
lukket trailer måtte skifte et eksploderet dæk på
traileren.
- Simon og Peter har travlt i rallybilen, når det går stærkt
på rallyprøverne. Simon med rat og pedaler, og Peter med
noterne, som i vidt omfang handler om strækninger på
under 100 meter. Der er ikke tid til at falde i staver,
understregede Sarah Haulrik, der var co-driver for Simon
Vallentin i sidste års Rally Terra Sarda, og denne gang
er med for at bistå med at bane vej for endnu en dansk
succes efter sidste års dobbeltsejr i klassen såvel som
i "Production-klassen".
Simon
Vallentin fortsatte søndag med et godt flow på
rallybilen, kørte på SS8 andenhurtigste tid og rykkede
op på en generel tredjeplads i Rally Terra Sarda 0,1
sekund foran Musselli og Mele i WRC-bilen, og op på en
samlet andenplads i TER-opgøret efter Pryce og Prévot,
og 3,5 sekunder foran feltets tredjehurtigste TER-hold.
HURTIG VED SHAKE-DOWN
Forud for de første fem prøver havde Vallentin og
Egholm otte gennemkørsler af løbets shake-down-prøve og
var næsthurtigst de to første gange og hurtigst af alle
i tredje gennemløb, tredjehurtigst og fjerdehurtigst i
fjerde og femte gennemløb, så det lå i kortene, at de
havde farten til at være med "up front".
Ved lørdagens shake-down kørte italienerne Vittorio
Musselli og Claudio Mele i Ford Fiesta WRC tillige med
Rachele Somaschini og Fabio Salis, Italien, i Citroën C3
Rally2, samme hurtigste tid på 1:34,0. Og før søndagens
slutspurt var Musselli/Mele på en samlet fjerdeplads blot
0,1 sekund foran Vallentin og Egholm.
Simon Vallentin og Peter Egholm fik en god start på Rally
Terra Sarda, nu mangler de blot at få det gjort færdigt
med en god slutning.
BLIVER UDFORDRET
Efter lørdagens fem rallyprøver - ialt 33,34
kilometer - havde Osian Pryce og Stéphane Prévot,
England/Belgien, i Rally Terra Sarda taget téten i deres
Hyundai i20N Rally2 foran italienerne Giacomo
Scattolon/Sauro Farnocchia, Italien, i VW Polo Rally2 og
Rudy Andriolo/Manuel Menegon, Italien, i Skoda Fabia
Rally2 Evo.
I TER-finalen førte Pryce og Scattolon an tæt fulgt af
Vallentin og Egholm foran Loris Mattia Ronzano/Gloria
Andreis, Italien, i Skoda Fabia Rally2 Evo, Sotiris
Leremiadis/Pietro Elia Ometto, Grækenland, i Skoda Fabia
Rally2 Evo samt juniorholdet - under 25 år - Pierre-Paul
Baltolu/Anthony Pes, Frankrig, i Renault Clio Rally4 og
seniorholdet - over 55 år - Roberto Cocco/Sergio Deiana.
Italien, i Skoda Fabia Rally2.
Efter dem fulgte hold fra Schweiz, Tyskland,
Tyrkiet, Spanien og Italien.
Danskerne får ikke noget forærende i deres stræben
efter en plads i toppen af feltet. De er tvunget til at
tage udfordringen op fra konkurrenterne.
Afgørelsen falder søndag.
Hele den danske trup på
Sardinien. Simon Vallentin og Peter Egholm med Sarah
Haulrik og servicefolkene Bo Andersen og Jacob Egholm samt
Henrik og Trine Andersen, der spiller en central rolle i
gruppen af sponsorer, som støtter Vallentin Rallysport.