KØRTE 8-10 KILOMETER
UDEN SERVOSTYRING
TIL MÅL I PORTO CERVO
Vallentin
Rallysport fik markeret sig i Rally Terra Sarda og
sluttede som samlet bronzevinder i TER-serien 2023
- Ikke mere rally til mig i de næste 14 dage, svor Simon
Vallentin efter at han søndag var nået op på målrampen i
Porto Cervo på Sardinien. Men selvom han havde fået lange arme
af at tumle sin Hyundai i20N Rally2 uden servostyring på de
sidste 8-10 kilometer af weekendens Rally Terra Sarda, var han både
glad og tilfreds. Han sluttede nemlig på generel fjerdeplads
efter en hektisk duel med en WRC-bil og flere end 30
Rally2-biler.
Simon
Vallentin og Peter Egholm på TER-sejrspodiet i Porto Cervo
sammen med vinderne Pryce/Prévot og Leremiadis/Ometto på
tredjepladsen.
- Vi kørte efter en placering i Top-5, så vi er tilfredse med
fjerdepladsen i rallyets generalklassement, andenpladsen i
TER-finalen og den samlede tredjeplads i TER-serien, pointerede
sølvvinderen fra årets danske DM-opgør og bronzevinderen i
Dansk Super Rally.
Fra start til mål i det godt 435 kilometer lange italienske
rally viste den danske duo en stærk form, og satte flere gange
den hurtigere italiener Vittorio Musselli og dennes muskelstærke
Ford Fiesta WRC fra 2018 på plads.
Simon Vallentin
med pokal og champagne, før det sluttede med champagnebad.
KNÆKKEDE EN FÆLG
På vejen til den sidste rallyprøve - SS11 - blev
danskernes bil imidlertid mere og mere tung at styre. Og midt på
SS10 blev styretøjet så trægt, at Simon Vallentin ved gennemkørslen
af et parkeringsagtigt område ramte en kantsten og knækkede en
af bilens fælge. Årsagen til problemet med styringen var lækkende
servoolie.
- Det var ekstremt svært på de sidste 8-10 kilometer, men vi
havde målrampen og sejrspodiet i sigte, så bilen skulle bare
op på målrampen, men jeg er godt nok træt i armene nu,
fastslog en glad og tilfreds Simon Vallentin efter at han sammen
med co-driver Peter Egholm havde været på sejrspodiet med
TER-vinderne Osian Pryce/Stéphane Prévot og den græske duo
Sotiris Leremiadis/Pietro Ometto på tredjepladsen.
Med andenpladsen i TER-runden sluttede danskerne tillige som
bronzevindere i TER-turneringens samlede pointstilling!
|
|
Trods
en lækkende servostyring mod slutningen af Rally Terra
Sarda lykkedes det Vallentin og Egholm at nå til mål og
deltage i champagnefesten |
HJEM TIL VINTERPAUSE
- Vi fik maksimal støtte fra vores team og fik blandet
os i topstriden, så vi kan med sindsro tage hul på
vinterpausen, få bilen renoveret og begynde planlægning af sæsonen
2024, tilføjede Simon Vallentin fra målområdet i Porto Cervo.
Teamets servicefolk, Bo Andersen og Jacob Egholm, havde travlt
med at pakke sammen, da de få timer efter rallyets afslutning
skulle med færgen til Genova og videre nordpå til Danmark,
mens resten af det danske team flyver hjem mandag eftermiddag. Så
det gav lidt mere tid til at lade roen falde efter det tætte
opgør på Sardiniens meget udfordrende veje med minimal plads
til fejl.
_________