"Pensionisten
var hurtigst i de to første heat"
Lørdag
afsluttede Ib Kragh sin 2023-sæson, da han deltog i landsfinalen
i Yokohama-mesterskaberne i rallysprint på det gamle Stigsnæsværks
arealer ved Skælskør. Farten manglede ikke hos den 59-årige
Hyundai-kører.
For
første gang i karrieren valgte Ib Kragh at stoppe midt i et løb
"Pensionisten
var hurtigst i de to første heat," siger rallykøreren fra
Juelsminde. "Det første af de fire planlagt heat vandt vi
med otte tiendedele af et sekund. I det andet heat var vi otte
sekunder foran nærmeste konkurrent."
Det
blev så de eneste to heats, som Ib Kragh og Bo Mølgaard deltog
i. I pausen inden heat 3, hvor prøven skulle vendes om, blev
parret idømt 40 strafsekunder.
"På
hastighedsprøven var der opsat chikaner i form af store blå tønder,
som var fyldt med vand. Det har jeg intet problem i, for der er
steder, hvor det af hensyn til sikkerheden er vigtigt at få
hastigheden ned. Men så havde man op ad tønderne stillet nogle
25 cm højre kegler på jorden ud mod den side, hvor bilerne
skulle passere. Jeg kørte i store buer uden om tønderne, for jeg
havde ingen mulighed for at se keglerne. Men da vi kom rundt på
anden omgang, lå flere af dem på jorden," fortæller Ib
Kragh.
"Løbsledelsen
mente, at jeg havde ramt to af keglerne. Det gav de mig to gange
20 sekunder for. De kunne ikke bevise, at det var mig, som havde kørt
på dem. Jeg kunne heller ikke bevise, at jeg ikke havde gjort
det, selv om der ingen mærker var på min Hyundai. Det kunne lige
så godt have været vindtrykket fra rallybilerne, som havde blæst
dem omkuld. Der var 12 hold, som også fik sådan en straf i heat
2, mens der ikke var et eneste hold, som fik nogen straf i heat 1,
selv om jeg i det heat så kegler, der lå og flød på jorden. De
kegler var tåbelige og helt unødvendige, og når der var så
megen kritik, kunne de lige så godt have slettet alle de
straffe."
"Starten
på det første heat var også kaotisk," siger den erfarne
rallykører. "Åbnervognen, hvor mandskabet skal sikre, at prøven
sikkerhedsmæssigt er forsvarlig, kørte fortsat rundt, da de første
deltagere blev sendt afsted. Den første deltager baksede med at
komme forbi, og jeg troede, at det var en af de næste deltagere,
som vi havde indhentet, men det var det ikke. Det var åbnervognen,
hvor mandskabet ved mål skulle have meldt til løbsledelsen, at
alt var i orden til, at vi deltagere kunne starte. Vi tabte vel
3-4 sekunder på at komme forbi åbnervognen."
"Da
man så nærmest helt tilfældigt begyndte at uddele straffe ud
efter heat 2, blev jeg knotten. Et rally eller et rallysprint skal
afvikles på en sådan måde, at betingelserne er ens for alle.
Jeg har ikke noget imod at tabe til nogen i et motorløb. Var jeg
kommet flyvende gennem målfeltet, havde det været fint med 30
sekunders straf, men det er en helt anden sag, når man ikke ved,
om keglerne er væltet, inden man kommer. Jeg var så sur, at det
bare var bedst, at vi læssede rallybilen på traileren og kørte
hjem til Juelsminde inden de sidste heat. Det er første gang, jeg
har gjort det i min 41-årige rallykarriere."
|