Nu
tjekkes danskernes dækvalg
Med
en tro på, at ansvarsbevidstheden er helt i top hos de danske
personbilsbilister, har Rådet for Større Dæksikkerhed en
forventning om, at andelen af personbiler på sommerdæk i næste
uges dæktjek vil være rekordlav.
I
uge 4 vil Rådet for Større Dæksikkerhed, repræsentanter fra Dækimportørforeningen
og FDM trække i vintertøjet og undersøge dækvalget på de
danske personbiler. De seneste år har andelen af personbiler på
sommerdæk i uge 4 været faldende og andelen på helårsdæk er
øget, mens vinterdæk har ligget nogenlunde stabilt omkring de 80
procent.
Forventning
om færre sommerdæk
"I
denne vinter har vi en klar forventning om, at finde endnu færre
biler på sommerdæk, når vi i næste uge er ude på landets
offentlige parkeringspladser. Som det er nu, vil det være totalt
uansvarligt at køre ud med sommerdæk, også selvom vejene
pludseligt skulle blive farbare. Det er fortsat det absolut bedste
valg at køre med vinterdæk, selv hvis vejene "kun" er
kolde og våde", siger Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.
Som
minimum vinteregnede helårsdæk
Det
er fortsat anbefalingen at køre med sæsonbestemte dæk, hvilket
de fleste heldigvis gør, men til de bilister, som fortrinsvis kan
køre på ryddede og saltede veje kan snefnugmærkede helårsdæk
anvendes som et kompromis. "Skal man
uanset føret kunne køre, så er rigtige vinterdæk det rigtigste
valg, men har man valgt helårsdæk, så er det trods alt at
foretrække fremfor sommerdæk. Helårsdækkene har dog stadig
begrænsninger og kan ikke erstatte rigtige vinterdæk",
siger Volker Nitz.
Dæk
klarer ikke alt
Selv
med rigtige vinterdæk, vokser træerne dog ikke ind i himlen.
Husk derfor, at sørge for at tilpasse farten til føret og hold
ekstra god afstand, for selv med vinterdæk øges bremselængden
markant, når vejen er is- eller snedækket. Og til slut skal det
slås fast, at man skal følge anbefalingerne fra myndighederne
om, at pakke bilen med tæpper, proviant, sneskovle, når man skal
ud, men intet af dette gavner, hvis man bevæger sig ud på vejene
på utilstrækkelige helårsdæk eller sommerdæk. Så er det
bedre at udvise ansvarlighed for egen og andres sikkerhed – og
lade bilen stå.
Resultat
og målsætning
Resultaterne
af næstes uges dæktjek forventes at være på plads i uge 6.
Fremadrettet vil de indsamlede tal også blive anvendt, når et
eventuelt lovkrav om brug af snefnugmærkede helårs- og vinterdæk
skal drøftes politisk. Det er Rådet for Større Dæksikkerheds
klare forventning, at hele vognparken i Danmark skal inddrages i
de bebudede undersøgelser