På
rallysportens forkant i syv årtier
Dansk
Rally Club markerer jubilæum
Gennem 70 år har
Dansk Rally Club været blandt landets førende bilsportsklubber,
både med hensyn til medlemmernes resultater og udviklingen af
sporten. Klubbens medlemmer er tidligere og nuværende erfarne
rallykørere og regularity rallykørere
Dansk Rally
Clubs bestyrelse består af René Christoffersen (skatmester), Per
Nielsen (sekretær), Per Brodersen (næstformand, orlov), Jørgen
Esbensen (formand) og Michael Eisenberg (PR-chef) (foto: Dansk
Rally Club).
Dansk Rally Club
blev stiftet den 22. januar 1954 af en kreds af motorentusiaster
blandt andet med det formål at virke for, at dansk rallysport
afvikles efter internationalt tilsnit. Det var i en periode, hvor
der efter Anden Verdenskrig atter blev mulighed for at dyrke
motorsport herhjemme, og hvor ikke mindst Rally Monte Carlo og
andre af datidens store rallyer tiltrak tidens store kørere som
Carl Marius Syberg fra Ebeltoft, Jens Nielsen fra Silkeborg, Arne
Guldmark fra Skibby og Ole Nielsen fra Kerteminde med flere. Alle
blev de senere æresmedlemmer i klubben.
Carl Marius
Syberg fra Ebeltoft var blandt landets bedste rallykørere i
starten af 1960’erne med deltagelse i blandt andet Rallye Monte
Carlo. Her ses han med sin Volvo 544 S
(foto: Morten Alstrups arkiv).
Afdøde æresmedlem
Jens Nielsen er en af rallysportens mest vindende kørere. Her er
han lynskudt på Langeliniekajen i 1971 i sin Volvo 142
på vej mod totalsejren i det tysk-danske Rallye Baltic. Jens
Nielsen er optaget i motorsportens Hall of Fame (foto:
Michael Eisenberg).
Afdøde æresmedlem
Ole Nielsen var gennem flere årtier en førende skikkelse i dansk
rallysport. Bag rattet af denne motorisk underlegne VW 1500 var
han i 1971 tæt på at blive danmarksmester i sin klasse i DM i
rally. Med dannebrogsflaget ses Urban Hansen, daværende
overborgmester i København (foto: Dansk Rally Club).
Organisatorisk
har Dansk Rally Club altid været aktiv for at forbedre
rallysportens vilkår. For 40 år siden, hvor det stadig ikke var
muligt at afvikle hastighedsprøver på afspærret offentlig vej,
inviterede klubbens daværende formand og nuværende æresmedlem
R. Bork Andersen unge rallykørere ind i et samarbejde, hvor man
blandt andet gik til møder med udvalgte folketingspolitikere, partiledere og
Justitsministeriet og banede vejen for den type rallysport, vi
kender i dag.
Jacob Madsen
vandt i 2023 det officielle DIF danmarksmesterskab, Dansk Super
Rally, i sin Peugeot Rally 4. Her ses han flyvende i Rally Jylland
(foto: Michael Eisenberg).
På den
sportslige front er Dansk Rally Club i top. I 2023 vandt klubbens
medlemmer 12 mesterskaber i rally, herunder det officielle DIF
danmarksmesterskab, Dansk Super Rally. Det gik til Jacob Madsen
fra Ruds Vedby i en Peugeot 208 Rally 4 i klassen for de hurtigste
tohjulstrukne biler. Dermed cementerede han sin position som
bedste danske rallykører.
Oresund
Rally i 2011 var tænkt helt ud af boksen: Med tre løb i et for
elbiler, moderne biler og klassiske biler gik rallyet rundt om Øresund
for at promovere Øresundsregionen og elbilernes entre på
bilmarkedet. Københavns kulturborgmester Pia Allerslev og Dansk
Energis direktør Lars Aagaard (i dag klima-, energi- og
forsyningsminister i SVM-regeringen) sender første elbil afsted
(foto: Michael Eisenberg).
I 2011 skabte
Dansk Rally Club nytænkning, da man med Oresund Rally rundt om Øresund
lancerede landets første regularity rally, hvor elbiler kunne
deltage i egen klasse, Oresund Electric Car Rally, som blev en
succes. Oresund Rally er fortsat på fjortende år blandt landets
største regularity rallyer og har siden 2022 atter haft elbiler
med blandt deltagerne.
Toni Hansen
og Per Brodersen blev i 2019 nr. 4 med deres Audi 80 fra 1979 i
Rallye Monte-Carlo Historique ud af over 330 deltagende
mandskaber. Dermed blev de også bedste rent danske mandskab i
rallyet siden 2002 (foto: Michael Eisenberg).
Klubbens
medlemmer deltager også ivrigt i store internationale rallyer,
hvor Toni Hansen og Per Brodersen i 2019 placerede sig som nr. 4 i
Rallye Monte-Carlo Historique blandt 330 deltagende mandskaber i
en Audi 80 fra 1979. I 2000 vandt Henrik Lundgaard og Jens Chr.
Anker Europamesterskabet i rally, og de blev vindere af FIA’s
Team Cup (VM for privatkørere) i 2001 i en Toyota Corolla WRC
rallybil.
I 2000 vandt
Henrik Lundgaard og Jens Chr. Anker Europamesterskabet i rally, og
de blev vindere af FIA’s Team Cup (VM for privatkørere) i 2001
i en Toyota Corolla WRC rallybil. De er begge æresmedlemmer i
Dansk Rally Club (foto:
Toyota Danmark).
Derudover fører
klubbens medlemmer også et aktivt socialt liv, lige som Dansk
Rally Club hvert år uddeler en række agtede pokaler for en
fremragende indsats i dansk rallysport. Endelig er man for tiden i
gang med at gøre klubbens hjemmeside til stedet, hvor man kan søge
informationer om dansk rallysport fra 1954 til i dag.
Dansk Rally
Club uddeler hvert år en række pokaler for en fremragende
indsats i dansk rallysport. Det gælder Monte-Carlo-pokalen til
det bedste danske mandskab i det berømte monegaskiske rally, Arne
Guldmarks ærespokal for en særlig indsats for dansk rally samt
Rallykørerpokalen til årets bedste danske rallykører for de
bedste resultater i nationale og udenlandske rallyer (foto: Dansk
Rally Club).
Selve jubilæet
markeres på Dansk Rally Clubs generalforsamling i marts måned.
Ved Dansk
Rally Clubs julearrangement i december 2023 ses her i midten
klubbens æresmedlem R. Bork Andersen fra Vanløse flankeret af de
tidligere fartkonger i dansk rally, Egon Svanholt, Hvalsø, og Søren
Terp, Jyllinge (foto: Dansk Rally Club).
To af Dansk
Rally Clubs topkørere i gamle dage, Søren Terp (t.v.) og Hilmar
Andersen, stillede i 2022 i en alder af hhv. 87 og 77 år op i
Oresund Rally og gennemførte løbet med denne klassiske
Mercedes-Benz 300 SE Coupé (foto: Michael Eisenberg).
Ved Dansk
Rally Clubs 60 års jubilæum for 10 år siden i 2014 var der behørig
fejring af koryfæerne Arne Guldmark fra Skibby på 89 og Jens
Nielsen fra Silkeborg på 95 år, begge æresmedlemmer (foto:
Dansk Rally Club).
Noter:
Dansk Rally Club
blev stiftet den 22. januar 1954. Klubben har i dag lige knapt 90
medlemmer. Klubbens medlemmer er tidligere og nuværende erfarne
rallykørere og regularity rallykørere.
Besøg Dansk
Rally Clubs hjemmeside https://www.danskrallyclub.dk/
og oplev blandt andet:
Om DRC, Løbstyper,
Arrangementer, Projekter, Pokaler & turneringer, Dansk
rallyhistorie.
Se nyeste nummer
af klubbens medlemsblad DRC NYT med masser af aktuelle
informationer. Hent det her:
https://www.dropbox.com/scl/fi/tjegvp7w2u327cp1ais5u/DRC-NYT-2-2023.pdf?rlkey=
rg9u0hh1dwcq60ou161ui8f2y&dl=0
Rally
(hastighedsrally): Deltagerne starter med et minut mellem hver
bil. På afspærrede veje, de såkaldte hastighedsprøver, gælder
det om at gennemføre strækningen på kortest mulig tid. På
transportetaperne, der forbinder hastighedsprøverne, skal man køre
efter færdselslovens regler. Danmarksmesterskabet i
hastighedsrally hedder Dansk Super Rally. Det er et DIF-mesterskab
Regularity rally:
Deltagerne starter med et minut mellem hver bil. I løbet gælder
det om mest præcist at overholde en gennemsnitshastighed, der
ikke må overstige 50 kilometer i timen. Kommer man for tidligt
eller for sent forbi en hemmelig tidskontrol, får man strafpoint.
Løbet gennemføres på offentlig vej, hvor alle andre trafikanter
også færdes. Mesterskabsserien hedder SONAX DASU Classic.
|