Otte
danske hold deltager
i Rallye Monte-Carlo Historique
I dag starter 26. udgave
af Rallye Monte-Carlo Historique, verdens største historiske
rally, som afvikles i dagene 31. januar – 7. februar.
De danske deltagere i
Rallye Monte-Carlo Historique 2024 er klar til start.
Fra venstre ses:
Codriver Jørgen O. Pedersen, Odden Havneby, Driver Henning
Nielsen, Tureby, Triumph Vitesse 2-Litre fra 1968.
Codriver Tage Gejl, Silkeborg, Kurt Andersen (stand-in for Driver
Paul O’Kane (IRL), Porsche Carrera 3.0 fra 1976.
Codriver Bent Fasberg, Tune, Driver Arne Fasberg, Karlslunde,
Hillman Avenger 1600 fra 1973.
Codriver Arne Pagh, Strib, Driver Lars Hindsgaul, Assens, Fiat 128
Coupé fra 1972.
Codriver Otto Kristensen, Tune, Driver Kenneth Kruse Simonsen,
Charlottenlund, Lancia HF 1.3 fra 1968.
Codriver Jan Østergaard, Juelsminde, Driver Hans Kolby Hansen,
Skodsborg, Lancia HF 1600 fra 1971 (her ved en Porsche som
stand-in).
Codriver Michael Andersen, Brøndby, Driver Michael Kristiansen,
Greve, Ford Escort RS 2000 Mk II fra 1977.
Codriver Toni Hansen, Horsens, Driver Chris Larsen, Horsens, Lotus
Europa Twin Cam fra 1974.
De
danske deltagere:
Under ”Data” lige nedenfor,
klik på ”Her” og se alle data på hver deltager.
Deltagere |
Postnr. |
By |
Data |
|
Start Nr. 29 |
|
|
|
Driver: Hans Kolby Hansen |
2942 |
Skodsborg |
Her |
Codriver: Jan Østergaard |
7130 |
Juelsminde |
Her |
Bil: Lancia HF 1600 fra 1971 |
|
|
|
Start: Reims, Frankrig |
|
|
|
|
Start Nr. 30 |
|
|
|
Driver: Kenneth Kruse Simonsen |
2920 |
Charlottenlund |
Her |
Codriver: Otto Kristensen |
4030 |
Tune |
Her |
Bil: Lancia HF 1.3 fra 1968 |
|
|
|
Start: Bad Homburg, Tyskland |
|
|
|
|
Start Nr. 124 |
|
|
|
Driver: Michael Kristiansen |
2670 |
Greve |
Her |
Codriver: Michael Andersen |
2605 |
Brøndby |
Her |
Bil: Ford Escort RS 2000
Mk II fra 1977 |
|
|
|
Start: Reims Frankrig |
|
|
|
|
Start Nr. 128 |
|
|
|
Driver: Lars Hindsgaul |
5610 |
Assens |
Her |
Codriver: Arne Pagh |
5500 |
Strib,
Middelfart |
Her |
Bil: Fiat 128 Coupé fra 1972 |
|
|
|
Start: Reims, Frankrig |
|
|
|
|
Start Nr 130 |
|
|
|
Driver: Arne Fasberg |
2690 |
Karlslunde |
Her |
Codriver: Bent Fasberg |
4030 |
Tune |
Her |
Bil: Hillman Avenger 1600 fra 1973 |
|
|
|
Start: Reims, Frankrig |
|
|
|
|
Start Nr. 134 |
|
|
|
Driver: Poul O’Kane (IRL) |
|
San
Francisco, USA |
Her |
Codriver: Tage Gejl |
8600 |
Silkeborg |
Her |
Bil: Porsche Carrera 3.0 fra 1976 |
|
|
|
Start: Glasgow, Skotland |
|
|
|
|
Start Nr. 137 |
|
|
|
Driver: Henning Nielsen |
4682 |
Tureby |
Her |
Codriver: Jørgen O. Pedersen |
4583 |
Odden
Havneby |
Her |
Bil: Triumph Vitesse 2-Litre fra 1968 |
|
|
|
Start: Reims, Frankrig |
|
|
|
|
Start Nr. 260* |
|
|
|
Driver: Chris Larsen |
8700 |
Horsens |
Her |
Codriver: Toni Hansen |
8700 |
Horsens |
Her |
Bil: Lotus Europa Twin Cam fra 1974 |
|
|
|
Start: Calais, Frankrig |
|
|
|
*Deltager ikke i RMCH, men i
Anniversary Monte 100 Touristique, som er et skotsk
jubilæumsløb for 100-året for første start i Rallye Mont
Carlo fra Glasgow. |
Noter:
Det moderne Monte Carlo rally, som korrekt hedder Rallye
Automobile Monte‑Carlo (i daglig tale Rallye Monte-Carlo),
som netop er afsluttet, er et hastighedsrally: Deltagerne starter
med et minut mellem hver bil. På afspærrede bjergveje, de såkaldte
hastighedsprøver, gælder det om at gennemføre strækningen på
kortest mulig tid. På transportetaperne, der forbinder
hastighedsprøverne, skal man køre efter færdselslovens regler.
Løbet tæller til World Rally Championship.
Det klassiske
Monte Carlo rally, som korrekt hedder Rallye Monte-Carlo
Historique, er et såkaldt regularity rally: Deltagerne starter
med et minut mellem hver bil. I løbet gælder det om på
specialetaperne mest præcist at overholde en
gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 kilometer i timen.
Kommer man for tidligt eller for sent forbi en hemmelig
tidskontrol, får man 10 strafpoint pr. sekund. Løbet gennemføres
på offentlig vej, hvor alle andre trafikanter også færdes. Løbet
kaldes ofte verdens største historiske rally. Det har i år over
260 deltagende mandskaber. 50 km/t på en bjergvej med en moderne
bil om sommeren er udfordrende. På glatte vinterveje med en 50 år
gammel bil er det en kæmpe udfordring.
De danske
deltagere i 2024 har storslåede resultater i dette løb.
·
Otto Kristensen og hustru Britta vandt løbet i 2002
i en Lancia Fulvia. Otto Kristensen er i dette løb codriver for
sin søn Simon Kruse Kristensen, i sin ungdom blandt verdens førende
kartingkørere i ungdomskategorierne.
·
Arne Pagh blev nummer seks af alle i 2010. Han kører
i dette løb som codriver for Lars Hindsgaul.
·
Toni Hansen blev i 2019 nr. fire af alle. Han kører
i dette løb som codriver for Chris Larsen.
Løbets
afvikling:
Afhængigt af deltagernes
valg af startby er Rallye Monte-Carlo Historique mere end 3.000 km
langt.
Første startsted i
2024-udgaven er Glasgow onsdag den 31. januar. De næste startbyer
er torsdag den 1. februar med Bad Homburg, Reims og Milano. Alle
deltagere kører ad forskellige ruter mod Fyrstendømmet Monaco
– et samlingspunkt, hvor de første mandskaber ventes fredag den
2. februar om eftermiddagen.
Restart er lørdag den 3.
februar til klassifikationsetapen mellem Monaco og Valence ved Rhônefloden.
Med fire specialetaper starter dagen med en storslået etape: «
Soleilhas – Castellane / SR1 / 9:55 am / 16.087 km », hvor den
sidste del ser ned på Lac de Chaudanne, efterfulgt af «Chaudon-Norante
– Digne-les-Bains / SR2 / 11:15 am / 16.085 km» via den berømte
Col de Corobin (1211m). Så bliver middagskontrollen også sat op
i Alpes-de-Haute-Provence præfekturet på Tampinet-pladsen fra
kl. 12.10. Herefter følger « Ventavon – Chabestan / SR3 /
13:35 / 20.292 km » gennem Col de Faye (922 m), efterfulgt af
Vercors-massivet og « La Cîme du Mas – Col Gaudissart / SR4 /
17 km / 16:20 / 17.535 km », inklusive det vanskelige og næsten
altid snedækkede Col de l'Écharasson (1146m). Et sidste
checkpoint er planlagt ved Saint-Jean-en-Royans fra kl. 17.15,
inden deltagerne kører i etapemål Champ de Mars i Valence fra
kl. 18.30.
Ardèche vil være på
kortet søndag den 4. februar med start kl. 8. Besætningerne skal
køre « Lyas – Pourchères / SR5 / 9:25 am / 20.398 km », en
etape som ikke har været brugt siden 90'erne. Herefter følger
den berømte typiske snedækkede Burzet, « Freyssenet –
Saint-Martial / SR6 / 11:30 am / 28.245 km ». Efter middagspausen
tager deltagerne fat på den ligeledes ofte snedækkede «
Saint-Bonnet-le-Froid / SR7 / 1:45 pm / 27.193 km » efterfulgt af
« Lalouvesc – Labatie-d'Andaure / SR8 / 14.55 / 24.025 km ».
Etapemål i Valence (17.35).
To andre bergmassiver,
Diois og Baronnies, vil være vært for næste dags udcfordringer
mandag den 5. februar. Dden første er « Valdrôme – La Piarre
/ SR9 / 10:10 am / 13.930 km » via Col de Carabes (1261m), den
naturlige grænse mellem departementerne Drôme og Hautes-Alpes,
efterfulgt af « Laborel – Montauban-sur-l'Ouvèze / SR10 /
11:40 / 20.865 km » med Col de Perty (1302m) på vej. Om
eftermiddagen køres « Sainte-Jalle – Rémuzat / SR11 / 13:30 /
16.673 km », via Col de Soubeyrand (987m) og sidst men ikke
mindst «Recoubeau-Jansac – Pennes-le-Sec / SR12 / 15:05 /
16.282 km » gennem den velkendte Col de Pennes (1040m). Dagen
slutter atter i Valence (17.20).
Tirsdag den 6. februar går
fra Valence tilbage til Monaco. Den første specialetape er den
berømte « Saint-Nazaire-le-Désert – La-Motte-Chalancon / SR13
/ 8:45 am / 19.987 km», straks efterfulgt af « Roussieux –
Laborel / SR 14 / 10:00 am / 19.932 km » hvor alle besætninger
skal passere Col de Reychasset (1052m) og Col de Pierre-Vesce
(1013m). Derefter, med kurs mod Fyrstendømmet Monaco, vil den
sidste etape på dagen være «Collongues – Col de Saint-Raphaël
/ SR15/ 13:55 / 19.738 km». Ankomst til havnen i Monaco fra kl.
16.35.
Sidste etape, natten
mellem tirsdag den 6. februar og onsdag den 7. februar, starter
kl. 21.00 i Monaco. Og to af hastighedsprøverne fra det moderne
fra Monte-Carlo Rally vil nu være på kortet som specialetaper:
« Sospel – Col de Turini / SR 16 / 22:15 / 19.774 km », med mål
på toppen i 1610 meter højde som i de seneste WRC-versioner, og
« La Cabanette – Col de Braus / SR17 / 23:15 / 13.811 km »,
som passerer gennem Col de L'Orme (1000m) og Col de l'Ablé
(1149m). Første bil ved slutmålet på havnen i Monaco, Port
Herculis, vil være fremme omkring kl. 00:55.
Endelig, i
overensstemmelse med traditionen, finder gallaaften og præmieoverrækkelse
sted om aftenen onsdag den 7. februar i den prestigefyldte Salle
des Etoiles i Monte-Carlo Sporting Club, hvor alle mandlige
deltagere møder op i smoking med damerne i festtøj.
|