”Monte
er i gang”
De otte danske mandskaber
fra Team Fynske Bank har nu taget hul på Rallye Monte-Carlo
Historique, verdens største historiske rally, som afvikles i
dagene 31. januar – 7. februar. De 16 rallykørere er i gang med
den døgnlange tilkørselsetape fra startbyerne Glasgow, Calais,
Reims og Bad Homburg på vej til Monaco, hvor de ankommer fredag
aften.
Målet med den lange tilkørselsetape
til Monaco er at godt de godt 260 deltagende mandskaber godt møre,
inden det fra lørdag morgen går løs med fire døgn med 17 krævende
specialetaper i bjergene.
Kenneth
Kruse Simonsen og Otto Kristensen.
Kenneth Kruse
Simonsen fra Charlottenlund og tidligere vinder af løbet Otto
Kristensen fra Tune har valgt at starte fra Bad Homburg tæt ved
Frankfurt. Her er de på startrampen i deres Lancia Fulvia HF 1.3
fra 1968 (foto: Hans-Werner Mattis).
Michael
Kristiansen og Michael Andersen.
Michael
Kristiansen fra Greve og Michael Andersen fra Tune har som de
fleste danskere valgt at starte i Reims. Her ruller de deres Ford
Escort RS 2000 fra 1977 ned ad startrampen (foto: privat).
Lars
Hindsgaul og Arne Pagh.
Lars Hindsgaul
fra Assens og Arne Pagh starter deres Fiat 128 Coupé fra 1972 ud
fra Reims. Arne Pagh har en sjetteplads i løbet som bedste
resultat. Kan holdet gøre det bedre i år? (foto: privat).
Arne og
Bent Fasberg.
Brødrene Arne og
Bent Fasberg fra Karlslunde og Tune kører deres Sunbeam Avenger
fra 1973 ud på det 3.000 km lange løb med start i Reims (foto:
privat).
Henning
Nielsen og Jørgen O Pedersen.
Debutanterne
Henning Nielsen fra Tureby og Jørgen O. Pedersen fra Odden
Havneby gør sig klar til start fra Reims i deres sjældne Triumph
Vitesse fra 1968 (foto: privat).
Chris
Larsen og Toni Hansen.
Chris Larsen og
Toni Hansen fra Horsens deltager med deres smukke Lotus Europa fra
1974 i Anniversary Monte 100 Touristique, som er et skotsk jubilæumsløb
for 100-året for første start i Rallye Monte-Carlo fra Glasgow.
Her er de ved starten i Calais (foto: privat).
Tage
Gejl og Paul O Kane.
Tage Gejl fra
Silkeborg og hans irske driver Paul O’Kane er klar til starten i
Glasgow med deres Porsche Carrera 3.0 fra 1976. De har valgt løbets
længste rute til Monaco (foto: privat).
Hans
Kolby Hansen og Jan Østergaard.
Den tidligere
danmarksmester i rally Hans Kolby Hansen fra Skodsborg (bagest) og
Jan Østergaard fra Juelsminde sætter startnumre på deres Lancia
Fulvia HF 1.6 fra 1971 ved starten i Reims (foto: privat).
Noter:
Det moderne Monte
Carlo rally, som korrekt hedder Rallye Automobile
Monte‑Carlo (i daglig tale Rallye Monte-Carlo), som netop er
afsluttet, er et hastighedsrally: Deltagerne starter med et minut
mellem hver bil. På afspærrede bjergveje, de såkaldte
hastighedsprøver, gælder det om at gennemføre strækningen på
kortest mulig tid. På transportetaperne, der forbinder
hastighedsprøverne, skal man køre efter færdselslovens regler.
Løbet tæller til World Rally Championship.
Det klassiske
Monte Carlo rally, som korrekt hedder Rallye Monte-Carlo
Historique, er et såkaldt regularity rally: Deltagerne starter
med et minut mellem hver bil. I løbet gælder det om på
specialetaperne mest præcist at overholde en
gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 kilometer i timen.
Kommer man for tidligt eller for sent forbi en hemmelig
tidskontrol, får man 10 strafpoint pr. sekund. Løbet gennemføres
på offentlig vej, hvor alle andre trafikanter også færdes. Løbet
kaldes ofte verdens største historiske rally. Det har i år over
260 deltagende mandskaber. 50 km/t på en bjergvej med en moderne
bil om sommeren er udfordrende. På glatte vinterveje med en 50 år
gammel bil er det en kæmpe udfordring.
De danske
deltagere i 2024 har storslåede resultater i dette løb.
·
Otto Kristensen og hustru Britta vandt løbet i 2002
i en Lancia Fulvia. Otto Kristensen er i dette løb codriver for
sin søn Simon Kruse Kristensen, i sin ungdom blandt verdens førende
kartingkørere i ungdomskategorierne.
·
Arne Pagh blev nummer seks af alle i 2010. Han kører
i dette løb som codriver for Lars Hindsgaul.
·
Toni Hansen blev i 2019 nr. fire af alle. Han kører
i dette løb som codriver for Chris Larsen.
Løbets
afvikling:
Afhængigt af
deltagernes valg af startby er Rallye Monte-Carlo Historique mere
end 3.000 km langt.
Første startsted
i 2024-udgaven er Glasgow onsdag den 31. januar. De næste
startbyer er torsdag den 1. februar med Bad Homburg, Reims og
Milano. Alle deltagere kører ad forskellige ruter mod Fyrstendømmet
Monaco – et samlingspunkt, hvor de første mandskaber ventes
fredag den 2. februar om eftermiddagen.
Restart er lørdag
den 3. februar til klassifikationsetapen mellem Monaco og Valence
ved Rhônefloden. Med fire specialetaper starter dagen med en
storslået etape: « Soleilhas – Castellane / SR1 / 9:55 am /
16.087 km », hvor den sidste del ser ned på Lac de Chaudanne,
efterfulgt af «Chaudon-Norante – Digne-les-Bains / SR2 / 11:15
am / 16.085 km» via den berømte Col de Corobin (1211m). Så
bliver middagskontrollen også sat op i Alpes-de-Haute-Provence præfekturet
på Tampinet-pladsen fra kl. 12.10. Herefter følger « Ventavon
– Chabestan / SR3 / 13:35 / 20.292 km » gennem Col de Faye (922
m), efterfulgt af Vercors-massivet og « La Cîme du Mas – Col
Gaudissart / SR4 / 17 km / 16:20 / 17.535 km », inklusive det
vanskelige og næsten altid snedækkede Col de l'Écharasson
(1146m). Et sidste checkpoint er planlagt ved Saint-Jean-en-Royans
fra kl. 17.15, inden deltagerne kører i etapemål Champ de Mars i
Valence fra kl. 18.30.
Ardèche vil være
på kortet søndag den 4. februar med start kl. 8. Besætningerne
skal køre « Lyas – Pourchères / SR5 / 9:25 am / 20.398 km »,
en etape som ikke har været brugt siden 90'erne. Herefter følger
den berømte typiske snedækkede Burzet, « Freyssenet –
Saint-Martial / SR6 / 11:30 am / 28.245 km ». Efter middagspausen
tager deltagerne fat på den ligeledes ofte snedækkede «
Saint-Bonnet-le-Froid / SR7 / 1:45 pm / 27.193 km » efterfulgt af
« Lalouvesc – Labatie-d'Andaure / SR8 / 14.55 / 24.025 km ».
Etapemål i Valence (17.35).
To andre
bergmassiver, Diois og Baronnies, vil være vært for næste dags
udcfordringer mandag den 5. februar. Dden første er « Valdrôme
– La Piarre / SR9 / 10:10 am / 13.930 km » via Col de Carabes
(1261m), den naturlige grænse mellem departementerne Drôme og
Hautes-Alpes, efterfulgt af « Laborel – Montauban-sur-l'Ouvèze
/ SR10 / 11:40 / 20.865 km » med Col de Perty (1302m) på vej. Om
eftermiddagen køres « Sainte-Jalle – Rémuzat / SR11 / 13:30 /
16.673 km », via Col de Soubeyrand (987m) og sidst men ikke
mindst «Recoubeau-Jansac – Pennes-le-Sec / SR12 / 15:05 /
16.282 km » gennem den velkendte Col de Pennes (1040m). Dagen
slutter atter i Valence (17.20).
Tirsdag den 6.
februar går fra Valence tilbage til Monaco. Den første
specialetape er den berømte « Saint-Nazaire-le-Désert –
La-Motte-Chalancon / SR13 / 8:45 am / 19.987 km», straks
efterfulgt af « Roussieux – Laborel / SR 14 / 10:00 am / 19.932
km » hvor alle besætninger skal passere Col de Reychasset
(1052m) og Col de Pierre-Vesce (1013m). Derefter, med kurs mod
Fyrstendømmet Monaco, vil den sidste etape på dagen være «Collongues
– Col de Saint-Raphaël / SR15/ 13:55 / 19.738 km». Ankomst til
havnen i Monaco fra kl. 16.35.
Sidste etape,
natten mellem tirsdag den 6. februar og onsdag den 7. februar,
starter kl. 21.00 i Monaco. Og to af hastighedsprøverne fra det
moderne fra Monte-Carlo Rally vil nu være på kortet som
specialetaper: « Sospel – Col de Turini / SR 16 / 22:15 /
19.774 km », med mål på toppen i 1610 meter højde som i de
seneste WRC-versioner, og « La Cabanette – Col de Braus / SR17
/ 23:15 / 13.811 km », som passerer gennem Col de L'Orme (1000m)
og Col de l'Ablé (1149m). Første bil ved slutmålet på havnen i
Monaco, Port Herculis, vil være fremme omkring kl. 00:55.
Endelig, i
overensstemmelse med traditionen, finder gallaaften og præmieoverrækkelse
sted om aftenen onsdag den 7. februar i den prestigefyldte Salle
des Etoiles i Monte-Carlo Sporting Club, hvor alle mandlige
deltagere møder op i smoking med damerne i festtøj.
Eisenberg
|