år
efter Renault 5 blev introduceret, er R5 tilbage. Med et design,
der trækker tråde tilbage i 70’erne, er R5 svaret på svaret
på nutidens bøn om elektrisk mobilitet på en ansvarlig og
underholdende måde.
Alle,
der bare har en smule interesse i biler – og især klassiske
biler – husker den banebrydende Renault 5, der blev
introduceret tilbage i 1972. En bil, der i den grad var svar på
datidens krav om mindre og især mindre forbrugende biler – og
helt exceptionelt blandt andet blev markedsført i USA som
Renault Le Car.
Renault
5 var tilbage i 1972 den første bil, der kom under den magiske
grænse på 5 liter brændstof pr 100 kilometer ved 90 km/t. Og
faktisk fandtes der tilbage i 1974 en elektrisk Renault 5, som
havde ikke mindre end 110 km rækkevidde.
Med
en vægt på blot 750 kilo og plads til fem blev Renault 5
hurtigt en ikonisk fransk minibil, hvor produktionen først
stoppede i 1996 efter mere end 5.5 mio. eksemplarer. Nu er det så
tid til den nye Renault 5 anno 2024. Nemlig den fuldt elektriske
R5.
Kompakt,
nøjsom og højteknologisk
R5
er tredje elbil fra Renault indenfor tre år. Først kom Renault
Megane E-Tech, så blev Renault Scenic E-Tech lanceret, og nu er
det så tid til en minibil, der kan blive den nye tids pop ikon.
Snusfornuftig
og vildt attraktiv på samme tid. Selv i tungeste version med
det største batteri og mest udstyr holder den sig under 1500
kilo. Den har mulighed for at trække 500 kilo på krogen. Og
samtidig er det en Neck turner med dets ikoniske retro look, med
lodrette baglygter, aggressive forlygter og 18 tommer fælge -
uanset hvilken version man vælger.
R5
er på ydersiden ni centimeter kortere end Renault Clio – men
er til gengæld både bredere og højere. Med batteriet fladt i
bunden - og med en akselafstand på 2.54, er der lige så meget
plads indenfor som Renault Clio og bagagerummet sluger 326
liter.
Op
til 400 kilometers rækkevidde
R5
kommer med to størrelser batteri. Et 40 kWh med 300 km rækkevidde
og et 52 kWh batteri med 400 km rækkevidde. Motormæssigt er
der 95 hk (215 Nm), 120 hk (225 Nm) og 150 hk (245 Nm) at vælge
imellem. Tophastigheden er for alle versioner 150 km/t. Den
elektriske motor er i øvrigt identisk med den, der sidder i
Renault Megane E-Tech Electric og faktisk også Scenic E-Tech
Electric.
Fælles
for versionerne er, at R5 som den første elektriske Renault har
muligheden for V2G (Vehicle to Grid) og V2L – altså at kunne
forsyne elektriske apparater med strøm (støvsuger, el gril, værktøj
mm)
For
begge batteristørrelser gælder det, at de lader med 11 kW AC,
men 80 kW DC på det lille batteri, og 100 kW DC på det store
batteri. Med 11 kW lader tager det 4,5 time at lade fra 10 - 100
% på det store batteri, mens det tager 3.5 time på det lille
batteri. Ved DC-ladning tager det 30 minutter at lade fra 15-80
% - uanset batteristørrelsen.
Og
hvordan ser man så, hvor meget bilen en opladet med?
Naturligvis i sin app eller inde i bilen, men en ret fed feature
gør, at man kan se på lang afstand, hvor meget saft, der er
kommet på batteriet. Det store 5 logo på kølerhjelmen er en
indikator for opladningen. Hver af de fem streger, der udgør 5
tallet, viser 20 % batteriopladning. En rigtig fed feature. I øvrigt
er det til at få øje på sin R5 uanset om den lader eller ej.
Den kommer nemlig i ret tydelige farver. Blå, grøn og gul som
lanceringsfarve. Er man til mindre vilde farver, fås den også
i hvid, sort og grå.
Google
styrer
Som
med både Renault Megane E-Tech og Scenic E-Tech er R5 en high
tech bil med OpenR link med Google indbygget. Det betyder, at
man kan bruge Google Maps, Google Assistent og, at der er trådløs
adgang til både Apple Car Play og Android Auto. Desuden er der
som standard mere end 50 forskellige apps – blandt andet
Spotify og Waze.
Sikkerheden
er også i top med seks airbags som standard, og med en lang række
ADAS systemer ”lånt” fra storebrødrene. Blandt andet
intelligent adaptive cruise control. Ved at bruge geolokation og
mapping data - lader den bilen scanne vejen foran, så der tages
højde for sving, rundkørsler og ændrede fartgrænser. Et
system, der er hentet fra modeller som Austral og Rafale. Der er
også en helt ny feature – nemlig My Safety Switch – der med
et enkelt tryk lader føreren aktivere eller deaktivere hele fem
ADAS systemer på en gang.
Alt
sammen styret og synligt på de to 10-tommers multimedieskærme,
der danner overblik over navigation og infotainment.
En
rigtig europæisk bil
Mens
mange nye elbiler bygges og sejles hertil fra Kina, bygges R5 i
Nordfrankrig med brug af et helt økosystem af underleverandører,
der alle er under 300 km væk fra fabrikken. Både bil og
batteri produceres og samles på Renaults fabrik i Douai, mens
blandt andet motoren og reduktionsgearkassen bliver produceret i
Cleon.
Med
placeringen i Frankrig er det forventet, at mere end 75 % af
kunderne befinder sig under 1000 kilometer fra, hvor bilen er
produceret. Det vil konkret sige, at alle jyder fra Horsens og
nedefter passer på de 75 %, da der er 998 km fra Horsens til
Douai, mens en Københavner tilhører 25 % af mindretallet, idet
der er 1039 km fra København til Douai. Men, det er trods alt
mindre, end de mere end de omtrent 7000 kilometer, der er i
fugleflugtslinje mellem København og Bejing
Så
alt i alt er der tænkt miljø ind i alle led af bilen. Både når
det handler om transport af råvarer, og afstand til kunderne.
Men det stopper ikke der. 85 % af bilen er bygget så den kan
genanvendes, 19,4 % af bilen er lavet af genanvendte materialer
og 100 % af sædematerialet i Techno og Iconic versionerne er
lavet af genbrugte plastikflasker
R5
kort og godt
Dimensioner
Længde: 3.92 meter
Bredde: 1.77 meter
Højde: 1.5 meter
Akselafstand: 2.54 meter.
Vægt: Fra 1350 kilo (40 kWh) til 1450 kilo (52 kWh)
Motor
og batteri
95 hk – 215 Nm
120 hk – 225 Nm
150 hk – 245 Nm
Lithium
ioon batteri.
52 kWh batteri –
400 km WLTP
40 kWh batteri – 300 km WLTP
Opladning
11 kW unidirectional 95 hk motor
11 kW bidirectional 120 og 150 hk motor
80 kW DC for 120 hk motor
100 kW for 150 hk motor
Præstationer:
0-100 km/t under 8 sek
80 -120 km/t under 7 sek
Tophastighed 150 km/t