Glad
Sport med dansk og udenlandsk rallyprogram i 2024
Gennem
de seneste to år har Glad Sport haft to biler til start i hver
eneste afdeling af Dansk Super Rally. Sådan bliver det ikke i år.
Mens Kenneth Madsen/Mette Felthaus satser på at tilbageerobre
Dansk Super Rally-titlen, skal Jacob Madsen/Line Nedergaard i
stedet jagte succes i den udenlandske Stellantis Cup.
Kenneth
Madsen og Jacob Madsen skal i 2024 deltage i to forskellige
rallyprogrammer i henholdsvis ind- og udland (foto: TV
Kalundborg).
Sidste
år erobrede Jacob Madsen/Line Nedergaard (Ruds Vedby/Viborg)
Danmarksmesterskabet i Dansk Super Rally, hvor de henviste
teamkammeraterne Kenneth Madsen/Mette Felthaus (Ruds
Vedby/Horsens) til andenpladsen. Den duel får vi ikke en
gentagelse af i den kommende sæson.
"Line
og jeg skal deltage i Stellantis Cuppen, som er en løbsserie, der
er udskrevet for hold, der kører i enten Opel Corsa Rally4 eller
som vi Peugeot 208 Rally4," fortæller Jacob Madsen.
"Sidste år deltog vi i East Belgian Rally, som talte til
cuppen. Vi vandt, men vi fik også smag på at køre flere
udenlandske løb, og vi gik derfor i gang med at undersøge
mulighederne for at køre en fuld sæson i Stellantis
Cuppen."
Mens
Jacob Madsen senest i 2017 havde en udenlandsk rallysæson, bliver
det den første for Line Nedergaard.
"Jeg
glæder mig helt vildt," siger hun. "Der kommer også
til at være nogle helt andre forventninger og krav til mig, og
det kræver en omstilling. Løbet sidste år i Belgien gav mig et
indblik i, hvad det kræver, og jeg er glad for den erfaring, jeg
har fået derfra. Jeg ved, hvad skal omstille mig til. Terrænet
er anderledes. Det går op og ned. Det er vi slet ikke vant til
herhjemme, hvor vi oplever mange vinkelsving og områder, hvor det
hele er fladt."
Løbene
i Stellantis Cuppen strækker sig over to dage, hvor holdene
typisk skal køre 10-12 hastighedsprøver på en samlet længde på
150 km. Men deltagerne kommer til at bruge mere tid end blot det.
"Det
kommer til at tage mere tid," slår Jacob Madsen fast.
"Fra vi tager afsted til vi er hjemme igen, går der 4-5
dage, hvor det varer 2-3 dage ved et DM-løb. Vi får et mindre
servicemandskab end sidste år til DM-løbene. Vi har kun tre mand
med. De er heldigvis klar på opgaven, og de har alle nogle gode
arbejdsgivere, som har givet dem fri til at få de nye oplevelser,
som venter."
Det
første løb, hvor Jacob Madsen/Line Nedergaard starter med deres
nye Peugeot 208 Rally4, bliver Rallye Le Touquet, som foregår i
Normandiet den 14.-16. marts.
For
Kenneth Madsen/Mette Felthaus er fokus sat på de seks afdelinger
af Dansk Super Rally, hvor det første er Rally Yding den 20.
april.
"Nu
fik Line og Jacob lov til at vinde sidste år, så det er vores
tur til at vinde i år, men det kræver også, at det bliver en
fejlfri sæson fra vores side, for det er alle seks løb, som tæller
til mesterskabet," siger Kenneth Madsen. "Vi
havde en punktering sidste år i Rally Aalborg, og det blev
udslagsgivende. Det gælder om at holde hovedet koldt, have fuld
fart på og så lidt held, så kan vi igen stå øverst i alle
seks DM-afdelinger og vinde samlet i Dansk Super Rally."
"Skal
vi ikke sige, at vi ikke skal blive nummer 2. Det er jo ikke
sjovt, vel?" spørger Mette Felthaus retorisk. "Der er
nogen, som siger, at man efter et stykke tid godt kan glæde sig
over en andenplads, men har man et vindergen, er det kun sejren,
som gælder."
Makkerparret
fortsætter i den Citroën C3 Rally2, de fik midt under 2023-sæsonen.
"Den
208'er, vi forinden kørte i, skulle vi konstant presse. Det
skulle vi ikke med C3'eren, hvor vi havde en fornemmelse af, at vi
kunne få mere ud af bilen," fortæller Mette Felthaus.
"Vi har nu også fået den lavere gearing, vi ventede på, så
nu kan vi bedre tilpasse bilen efter den type løb, vi skal køre.
Det bliver spændende at se, hvad det kan give os."
Inden
Kenneth Madsen/Mette Felthaus kaster sig ud i Dansk Super Rally,
varmer de i midten af marts op ved at deltage i det tyske ADAC
Rallye Erzgebirge.
Glad
Sports mandskaber
Kenneth
Madsen (1989)
har kørt rally siden 2008, hvor han samme år blev kåret som årets
rallytalent. Han har vundet otte Danmarksmesterskaber, to sammen
med Mette Felthaus (1982), som han har kørt
sammen med siden 2016. I 2022 gjorde holdet rent bord i Dansk
Super Rally med seks generalsejre, et DM i Rally2-klassen og
Danmarksmesterskabet i Dansk Super Rally. Parret kører i en Citroën
C3 Rally2, der har en fircylindret rækkemotor på 1.598 cm3 med
16-ventilet topstykke og turbolader. Den yder 280 hk, som fordeles
til alle fire trækkende hjul.
Jacob
Madsen (1995)
har kørt rally siden 2013, hvor han blev kåret som årets
rallytalent og har vundet seks Danmarksmesterskaber ligesom han
fire gange er blevet kåret som årets rallymandskab. Den ene af
disse kåringer og fire af DM-titlerne er erobret sammen med Line
Nedergaard (1995), der siden 2019 har været hans
co-driver. I 2021 og 2023 vandt de Danmarksmesterskabet i Dansk
Super Rally. Makkerparret deltager i en Peugeot 208
Rallye4, som har en trecylindret rækkemotor på 1.199 cm3 med
12-ventilet topstykke og turbolader. Motoren yder 208 hk, som
alene overføres til forhjulene.
|