Frankrig
og Tyskland venter i weekenden for Glad Sport
Så
starter sæsonen for Glad Sport. I Normandiet tager Jacob
Madsen/Line Nedergaard hul på årets Stellantis Cup, mens Kenneth
Madsen/Mette Felthaus i den tyske delstat Sachsen varmer op til årets
Dansk Super Rally.
"Vi
deler os i to." Det er strategien i år for Glad Sport, hvor
de to rallyhold og ikke mindst det store servicemandskab og de
mange frivillige i fællesskab har kæmpet for sejre og pokaler
til teamet fra Kalundborg.

Jacob
Madsen og Line Nedergaard testede tidligere på måneden deres
Peugeot 208 Rally4
Jacob
Madsen/Line Nedergaard (Ruds Vedby/Viborg) skal i deres Peugeot
208 Rally4 angribe Stellantis Cuppen, hvor de i den kommende
weekend kører deres første løb – det franske Rallye Le
Touquet – i Normadiet. Mellem Zwickau og Chemnitz i den tyske
delstat Sachsen starter Kenneth Madsen/Mette Felthaus (Ruds
Vedby/Horsens) i den 58. udgave af ADAC Rallye Erzgebirge.
"I
vores to første sæsoner har vi alle arbejdet sammen som én stor
enhed," siger teamchef Palle Larsen. "Det gælder på værkstedet
før og efter løbene, men så sandelig også på servicepladsen
under rallyerne. Har der været et problem med den ene af vores to
rallybiler, har alle mekanikere kunnet kaste sig over den. Det kan
vi ikke længere, hvor vi gennem sæsonen ofte skal være to
steder i samme weekend. Heldigvis ser vores mekanikere det som en
ny og spændende udfordring, som de gerne vil tackle."
Den
ene halvdel af Glad Sport sætter senere på ugen kursen mod
Normandiet og Rallye Le Touquet.
"Jeg
har været på ferie ved invasionsstranden, hvor jeg har kikket på
alt det historiske. Det er et meget interessant område, men det
er helt ukendt område for mig i rallysammenhæng," siger
Line Nedergaard.
"Det
er det eneste, jeg har kørt i Frankrig, var i forbindelse med et
løb i Sydtyskland. Her kørte vi en rundbane over 30 km, hvor vi
også lige var en smut ind i Frankrig," forklarer Jacob
Madsen. "Det bliver mit første franske løb."
184
km hastighedsprøver fordelt på syv enkeltprøver, der skal køres
to gange, venter forude for Jacob Madsen/Line Nedergaard.
"Stellantis
Cuppen er for Peugeots og Opels Rally4-modeller. Bilerne skal
opfylde Rally4-reglementet, men der er bl.a. et krav til
minimumsfrihøjden, hvor vi skal køre 5 mm højere end det, vi
har gjort herhjemme," forklarer Jacob Madsen. "Men den
største udfordring bliver naturligvis hastighedsprøvernes
karakter."
"Eller
sproget," replicerer Line Nedergaard. "Jeg indrømmer,
at jeg ikke er særlig god til fransk, og der er ingen af
materialerne, som er oversat til engelsk. Det er en anden kultur.
Der gik halvanden uge, inden vi fik en bekræftelse på vores
tilmelding."

Kenneth
Madsen (t.v.) varmer op til sæsonen i først Tjekkiet og siden
Tyskland (foto: TV Kalundborg).
Også
hendes co-driver kollega Mette Felthaus står overfor en sproglig
udfordring, når hun med Kenneth Madsen starter i Rallye
Erzgebirge. "Tysk var ikke mit yndlingssprog i folkeskolen,
for jeg syntes ikke, at det var logisk. Min perfektionisme stod i
vejen," indrømmer hun. "Jeg kan godt klare mange af de
ting, der er nævnt i de tyske tillægsregler, men kan jeg ikke, må
jeg tage Google Translate til hjælp."
Rallye
Erzgebirge er makkerparrets opvarmning til årets Dansk Super
Rally, men inden opvarmningen har de en opvarmning til denne med
deres Citroën C3 Rally2.
"Gennem
sidste års toer i det tyske mesterskab, Julius Tannart, har vi
onsdag fået mulighed for at deltage i en testdag i
Tjekkiet," forklarer Kenneth Madsen. "Det var ikke
optimalt at teste og ændre på Citroënen, mens sidste sæson var
i gang, men nu har vi bl.a. fået en anden, lavere gearing, som vi
for første gang skal prøve. Den glæder vi os til at tage i
brug, for det giver også bedre mulighed for at finjustere bilen
til de hjemlige løb."
Rallye
Erzgebirge er første afdeling af Deutsche Rallye Meisterschaft,
hvor hele den tyske elite er på deltagerlisten.
"Der
er nogle hårde drenge og piger, vi skal kæmpe imod. Vi kommer
ikke til Sachsen og vinder, men man skal aldrig sige aldrig, men
kan vi slutte i top 3 vil det være en god start på sæsonen,"
afslutter Mette Felthaus.
Glad
Sports mandskaber
Kenneth
Madsen (1989)
har kørt rally siden 2008, hvor han samme år blev kåret som årets
rallytalent. Han har vundet otte Danmarksmesterskaber, to sammen
med Mette Felthaus (1982), som han har kørt
sammen med siden 2016. I 2022 gjorde holdet rent bord i Dansk
Super Rally med seks generalsejre, et DM i Rally2-klassen og
Danmarksmesterskabet i Dansk Super Rally. Parret kører i en Citroën
C3 Rally2, der har en fircylindret rækkemotor på 1.598 cm3 med
16-ventilet topstykke og turbolader. Den yder 280 hk, som fordeles
til alle fire trækkende hjul.
Jacob
Madsen (1995)
har kørt rally siden 2013, hvor han blev kåret som årets
rallytalent og har vundet seks Danmarksmesterskaber ligesom han
fire gange er blevet kåret som årets rallymandskab. Den ene af
disse kåringer og fire af DM-titlerne er erobret sammen med Line
Nedergaard (1995), der siden 2019 har været hans
co-driver. I 2021 og 2023 vandt de Danmarksmesterskabet i Dansk
Super Rally. Makkerparret deltager i en Peugeot 208
Rallye4, som har en trecylindret rækkemotor på 1.199 cm3 med
12-ventilet topstykke og turbolader. Motoren yder 208 hk, som
alene overføres til forhjulene.
|