Glad
Sport fik både podieplads og en ødelagt køler i sæsonstarten
Kenneth
Madsen/Mette Felthaus kørte en tredjeplads hjem i det tyske
Rallye Erzgebirge, mens Jacob Madsen/Line Nedergaard kun fik en
forsmag på sæsonens udfordringer i Stallentis Cuppen.
Glad
Sport tog i weekenden hul på sit 2024-program. Mens Jacob
Madsen/Line Nedergaard (Ruds Vedby/Viborg) kastede sig ud i helt
nye udfordringer i Frankrig – nærmere bestemt Rallye Le Touquet
i Normadiet, gav Kenneth Madsen/Mette Felthaus (Ruds
Vedby/Horsens) den gas i det østlige Tyskland, hvor de i deltog i
Rallye Erzgebirge.

Rallye
Le Touquet blev en kort fornøjelse for Jacob Madsen/Line
Nedergaard, som måtte udgå på den anden af de 14 hastighedsprøver
"Lines
og mit løb blev desværre en kort affære," konstaterer
Jacob Madsen. "Midt på den anden hastighedsprøve måtte vi
trække stikket med en ødelagt køler."
Bedre
gik det for Kenneth Madsen/Mette Felthaus. De sluttede på
tredjepladsen i Rallye Erzgebirge, som var sæsonpremiere i det
tyske rallymesterskab. Undervejs slog duoen i deres Citroën C3
Rally2 hele den tyske elite.
"Mette
og jeg vandt én af hastighedsprøverne, og vi blev nummer to –
bare 1,8 sekunder efter vinderne – da vi kørte den anden
gang," fortæller Kenneth Madsen. "Det var først, da vi
kom i mål, at vi fik at vide, at hastighedsprøven var helt ny og
ingen af vores konkurrenter derfor havde kørt den før."

Kenneth
Madsen/Mette Felthaus scorede en tredjeplads i Rallye Erzgebrige
og slog undervejs hele den tyske elite (foto: Sascha Dörrenbächer).
"Vores
tyske kolleger var overraskede over vores fart," fortæller
Mette Felthaus. "En af mine co-driver-kolleger kom og
spurgte, Hvad har I gjort? De var selv
overraskede."
"Men
ligesom Kenneth og jeg har kørt de samme hastighedsprøver
herhjemme gang på gang, så har de tyske mandskaber også gjort
det samme i Tyskland. Men lige netop dén hastighedsprøve var ny
for os alle sammen. Ingen af os havde før kørt på de veje, så
vi stod lige fra start."
Selv
om det Rallye Erzgebirge sluttede med topresultater på de tre
sidste af de 12 hastighedsprøver, var det både et udfordrende,
men også lærerigt rally for parret fra Glad Sport.
"Løbet
havde hurtige prøver, hvor der skal læses noter hele tiden, så
det var fedt at være andenkører, for der var noget at lave for
mig," siger Mette Felthaus. "Kenneth og jeg har før kørt
løb, hvor vejret var omskifteligt, men jeg har aldrig før
oplevet et løb, hvor det var så omskifteligt."
"Vi
skiftede rundt mellem alle vores dæk," fortsætter Kenneth
Madsen. "Vejret skiftede hele tiden. Det kunne være knastørt
på servicepladsen, hvor vi undrede os over, at andre valgte
regnvejrsdæk, men de havde folk stående ude på prøverne, som
ringede ind med status."
Hvor
status var en generel tredjeplads i årets første tyske
mesterskabsløb, blev premieren i Stellantis Cup i Nordfrankrig en
skuffelse for Glad Sport. Det endte i en exit midt på den anden
hastighedsprøve.
"Line
og jeg havde ellers forberedt os godt under notekørslen,"
fortæller Jacob Madsen. "Der var mange hurtige og svære
sving, og der var ét, hvor vi under notekørslen havde noteret,
at vi ikke skulle skære det, fordi det ville være for farligt.
Vi skulle blive på vejen for at undgå en punktering, men da vi
kom til svinget, var der blevet kørt så meget pladder op, at vi
ikke kunne dreje og komme igennem svinget."
Parrets
Peugeot 208 Rally4 kurede stille og roligt ud i et træ, der ikke
forårsagede de store karrosseriskader, men alligevel ødelagde
bilens køler.
"Vi
havde mulighed for at genoptage løbet næste dag, men da der ikke
var mulighed for at score point, og der heller ikke var nogen
powerstage med bonuspoint, gav det ikke nogen mening at risikere
mere," siger Jacob Madsen.
"Lige præcis det sving havde vi drøftet på forhånd, og
Jacob og jeg var enige om, at det skulle være en EJ SKÆR i vores
noter. Men det var vores kongulegaer så ikke enige om. De skar
svinget og kørte en masse mudder op," siger Line Nedergaard.
"Uheldet
gik bare så langsomt. Havde vi bare ramt træet med et hjørne af
bilen, kunne vi være fortsat. Vi gled igennem svinget og igennem
noget buskads, som andre før os havde været igennem. Så var der
kun et træ tilbage til os. Men det fede var, at publikum var der
og fik os skubbet fri, men efter at vi havde kørt nogle
kilometer, kunne Jacob se, at motoren blev for varm. Når
det endelig skulle ske, så var det godt, at skaden ikke var større."
|