Marco
Gersager: "Jeg elsker udfordringer."
I
weekenden tager Marco Gersager hul på et helt nyt kapitel i sin
motorsportskarriere. Han stiller til start i første afdeling af
den internationale Lamborghini Super Trofeo Europe på den
italienske Formel 1-bane Imola.

GM
Motorsports Lamborghini Huracan Super Trofeo er klar til
weekendens udfordringer på den italienske Imola-bane.
"Det
bliver megaspændende, og ja, jeg elsker udfordringer," siger
værkstedsindehaveren fra Rødovre, der sidste år skiftede sin
hurtige Skoda Fabia-rallybil ud med en lige så hurtig Lamborghini
Huracan Super Trofeo-banebil. I første omgang kørte han nogle løb
med den herhjemme, men nu vil han prøve kræfter med de
udenlandske baner.
"Det
bliver mega-spændende, og det er typisk mig, at jeg roder mig ud
i noget nyt. I sidste uge blev bilen dekoreret og læsset i
lastbilen, som i søndags blev sendt afsted mod Italien. Sammen
med resten af teamet flyver jeg derned onsdag."
Lamborghini
Super Trofeo Europe er en mærkeserie, som afvikles over seks løbsweekender
på internationale racerbaner som f.eks. italienske Imola i
weekenden og den franske Le Mans-bane.
"Vi
starter med en træning. Så er der tidtagning fredag, mens vi både
lørdag og søndag kører et 50 minutters løb," fortæller
Marco Gersager. "Der er tradition for, at hver bil bliver
delt af to kørere, som så skifter midtvejs i løbene. Men man
kan også køre alene – bare man afvikler et pitstop af en vis
varighed – og det har jeg valgt at gøre..."
Marco
Gersager kørte sidste sommer et par løb på de danske racerbaner
i sin Lamborghini Huracan Super Trofeo-banebil. Men den
femkilometerlange Imola-bane er en ny udfordring for ham.
"Jeg
har brugt rigtig mange timer i en simulator for at lære
Imola-banen at kende," siger han og indrømmer: "Jeg har
altid undervurderet simulatorkørsel, fordi jeg ikke synes, at
rallysimulatorerne har passet 1-til-1 med virkelighedens oplevelse
af at sidde i en rallybil, men jeg tror, at det bliver en kæmpe
hjælp for mig, når jeg første gang triller ud på Imola-banen.
Så kan jeg huske, hvordan banen snor og drejer sig, så jeg ikke
bare skal liste mig rundt på de første omgange."
Men
trods forberedelserne erkender han også, at han står overfor et
kulturchok, efter at han gennem det meste af sin karriere
udelukkende har skullet kæmpe mod stopuret med en co-driver ved
sin side.
"Der
er tilmeldt 55 biler til løbsserien," siger Marco Gersager.
"Der bliver noget med både fart og nedbremsninger, som skal
testes af på en så hurtig bane som Imola, men jeg skal også
indstille mig på at tage det stille og roligt i starten. Jeg skal
holde mig udenfor problemer over de første 4-5 omgange, for det
er ikke dér, at du vinder et løb over 50 minutter."
|