Det
franske Gendarmerie har en lang historie med Alpine. Og
efter en årrække med Renault Megane RS som hurtig
indsatsbil, er den klassiske franske sportsvogn atter
tilbage i den blå uniform.
Der var
engang tilbage i 1950'erne, hvor de franske bilister
rullede rundt på sognevejene i adstadigt tempo. Gik det
for hurtigt, og var de uheldige, kunne de måske spotte
en blå Renault 4 eller en blå Estafette i bagspejlet
med påskriften Gendarmerie på siden. Ikke ligefrem
lynhurtige muskelbiler, men det var der heller ikke brug
for på daværende tidspunkt.
I takt med
at vejnettet blev udbygget og motorvejene fik
udbredelse, blev der dog brug for biler med anderledes
power. Derfor fik det franske Gendarmarie tilbage i 1967
en række Alpine A110 i flåden.
I 1970'erne
blev der brug for endnu mere power og Alpine GTA med
seks cylindret motor tog over efter A110. Efter
GTA-versionen skiftede man til Alpine A310. En model,
der både blev kendt fra rally og ikke mindst fra Le
Mans. Modellen var i flåden fra 1973 til 1987, hvor det
franske Gendarmarie efter mange års partnerskab med
Alpine skiftede til Renault.
Første bil
var Renault 18 Turbo. Senere blev der skiftet til
Renault 21 med 2.0 liters turbo, og sidst men ikke
mindst, har forskellige versioner af Renault Megane RS været
de hurtige indsatsbiler i det franske politi.
Men nu er
Alpine tilbage. Det franske Gendarmarie har netop
bestilt 26 Alpine A110. Den genfødte klassiker er
blevet anerkendt som en ægte, hurtig sportsvogn. Inden
de franske bilister kan få fornøjelsen af at blive
vinket ind til siden af en gendarm i en Alpine A110,
skal de fra fabrikken i Dieppe lige et smut forbi
specialisterne i Durisotti, hvor bilerne bygges om til
ægte politibiler med blå blink og sirener.
|