Danskere i seks deltagende biler i Rallye Monte Carlo
Historique 2022.
Efter et års
pause på grund af Covid19, køres verdens største
historiske rally igen. Når det 24. Rallye Monte Carlo
Historique køres fra den 27. januar til den 2.
februar, er det med danske deltagere i seks af de
deltagende biler. Desuden deltager et enkelt dansk
hold i Rallye Monte Carlo Classic, der køres fra den
31. januar til den 2. februar, parallelt med de sidste
etaper af den historiske udgave. Rallye Monte Carlo
Classic køres som et ”hyggeløb” uden egentlig
konkurrence.
I årets Rallye Monte Carlo Historique er man vendt
tilbage til den oprindelige form af løbet, hvor der
er tilkørselsetaper fra flere byer i Europa, inden
starten på selve konkurrencedelen går fra Monaco, lørdag
den 29. januar kl. 6.00. Der skal køres i alt ca.
2.900 km, hvor ca. 425 km er fordelt på 15 specialstrækninger.
Tilkørselsruterne til Monaco starter sidst på dagen
torsdag den 27. januar fra henholdsvis Torino i
Italien, Reims i Nordfrankrig og Bad Homburg i
Sydtyskland. De danske deltagere starter deres tilkørsel
til Monaco fra Reims og Bad Homburg. Efter tilkørselsetaper
fra startbyerne, samles alle deltagere i Monaco, og kører
derfra samme rute med indlagte specialstrækninger,
hvor der køres på nøjagtighed. Det gælder om at være
på rette sted på rette tidspunkt, indenfor 1 meters
nøjagtighed. Der køres med gennemsnitshastigheder
omkring 50 km/t.
Henrik Bjerregaard
(th) og Mirek Svec kørte et perfekt Rallye Monte
Carlo Historique i 2020, og sluttede på den
eftertragtede 1. plads.
Fra Reims starter fire af de danske deltagere ud på den 950 km lange tilkørselsrute til Monaco. Her kører vinderne fra 2020, Henrik Bjerregaard og Mirek Svéc med start nr. 1 i Henrik Bjerregaards Ford Escort RS2000. Henrik Bjerregaard er til daglig bosiddende i Monaco, og kører denne gang sit 4. Rallye Monte Carlo Historique som chauffør. Han har tidligere deltaget 3 gange som co-driver. Henrik Bjerregaard og Mirek Svéc kunne i 2020 stille sig øverst på podiet til lyden af ”Der er et yndigt land” – en dejlig oplevelse for de tilstedeværende danske deltagere og deres servicemandskaber.
Kim
Frandsen og Jan Østergaard-Nielsen forlader
startrampen i Reims 2020, inden et hårdt døgns kørsel
ned igennem Frankrig
Med nr. 157 starter Kim Kjærsgaard Frandsen, Odder og Jan Østergaard-Nielsen, Horsens ligeledes fra Reims. De deltager i Kim Kjærsgaard Frandsens VW Golf 1, GTI. Kim Kjærsgaard Frandsen og Jan Østergaard-Nielsen kørte deres første Rallye Monte Carlo Historique sammen i 2020. Der var Kim Kjærsgaard Frandsens første ”Monte”, mens Jan Østergaard Nielsen har stor erfaring som co-driver i Rallye Monte Carlo Historique, som han har deltage i utallige gange som co-driver for flere kørere.
Per
Vilslev og Erik Andersen i den fine Opel Kadett GTE
skaber altid opmærksomhed hos publikum
Fra Reims starter også, med start nr. 159, Per Vilslev, Hillerød og Erik Andersen, Vedbæk i en original fabriksbygget Opel Kadett GTE, som udelukkende har været anvendt til rally. Første ejer af bilen var Holger Helle fra Silkeborg. Per Vilslev og Erik Andersen kører i 2022 deres 4. Rallye Monte Carlo Historique i træk.
Michael
Kristensen og Michael Andersen på rette vej i RMCH
2020. I 2022 er det i en ny hvid
Ford Escort RS2000
Sidste danske start fra Reims er Start nr. 215, Michael Kristiansen og Michael Andersen, som debuterede i Rallye Monte Carlo Historique 2020 i en Ford Escort 1300 GT, MKII fra 1979. Bilen er i mellemtiden skiftet ud til en Ford Escort RS2000 fra 1977, som både har mere trækkraft og er bedre gearet til alle de stejle bjergveje man udsættes for i et Rallye Monte Carlo Historique.
Jens
Gandrup Jørgensen og Kristian Flensbak Jørgensen
deltog senest i
Rallye Monte Carlo Historique i 2017
De to sidste danske deltagere i Rallye Monte Carlo Historique 2022 starter fra tyske Bad Homburg, som ligger lidt sydvest for Frankfurt. Her er det med start nr. 126, Jens Gandrup Jørgensen og Kristian Flensbak Jørgensen (far og søn), som først sendes afsted på løbet længste tilkørselsetape på 1.140 km. Både Jens Gandrup Jørgensen og Kristian Flensbak Jørgensen har stor erfaring i det historiske rally i Frankrig, og har sammen en 9. plads som bedste placering. Desuden har de begge kørt med andre kørere som co-drivere.
Kenneth
Kruse Simonsen og Otto Kristensen var også med i det
snefyldte RMCH 2019,
men måtte desværre senere udgå af løbet med en
defekt
Sidste danske start fra Bad Homburg, med start nr. 268, er også et far/søn mandskab, nemlig med Kenneth Kruse Simonsen bag rattet, og faderen Otto Kristensen i co-driversædet. Kenneth Kruse Simonsen debuterede i 2017 i RMCH-sammenhæng, sammen med sin meget erfarne far, Otto Kristensen. Målet for 2022 er klart. Otto Kristensens meget flotte førsteplads fra 2002, som han vandt sammen med sin ægtefælle Britta Kristensen, skal ikke stå alene. Der skal pokaler med hjem til kaminhylden i 2022. Otto Kristensen kører sit 16. Rally Monte Carlo Historique, og har gennemført 14 af de tidligere kørte 23 løb.
Chris Larsens Lotus Europa Twin Cam er under forberedelse til Rallye Monte Carlo Classic 2022.
I
det 5. Rallye Monte Carlo Classic stater erfarne Toni
Hansen, som tidligere har haft flere topplaceringer i
Rallye Monte Carlo Historique. Toni Hansen skifter førersædet
ud med co-driversædet, når han sætter sig ind en
Lotus Europa Twin Cam fra 1974. Det er Chris Larsen
fra Horsens, som ejer og kører det fine eksemplar af
denne engelske sportsvogn. Toni Hansen og Chris Larsen
er de første danskere, som prøver kræfter med den
klassiske udgave af Rallye Monte Carlo.
De seneste år har TEAM FYNSKE BANK DANMARK afholdt en
meget besøgt PRE-start i Assens den sidste lørdag
inden afgang. Desværre er dette arrangement aflyst i
2022, men vender tilbage igen i 2023.
Presseteamet
Viggo Johansen,
rallypics.dk
Foto: rallypics.dk – Viggo Johansen