En
hektisk dag er slut
for de danske deltagere i
Rallye Monte Carlo Historique 2022.
Alpes-Maritimes, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Alpes-de-Haute-Provence
og Drôme er nogle af de franske depardementer som mange danskere
kender fra sommerferien. I går, fredag den 28. januar kørte de
danske deltagere igennem det smukke område, da de kørte fra
deres startbyer til Monaco. I dag, lørdag den 29. januar genså
de området, dog i en lidt mere intens udgave. De første fire
specialstrækninger i årets Rallye Monte Carlo Historique blev i
dag kørt på nogle af de mest udfordrende vejstrækninger der
findes i de nævnte depardementer.
Første
specialstrækning, SR1, på 15,39 km gik fra den lille flække
Thorenc over Col de Bleine (1439 m) til St. Auban – en flot
naturmæssig oplevelse med høje bjerge naturtunneller og stejle
klipper langs vejen. Bedste danske bil på Col de Bleine-etapen
var start nr. 157, Kim Kjærsgaard Frandsen og Jan Østergaard som
nr. 36 med blot 40 strafpoint. Dvs. at de har en fejlmargin på
blot 4 sekunder på hele etapen. At det blot rækker til en plads
som nr. 36 vidner om den hårde konkurrence der er i feltet. På
plads nr. 61 fulgte Per Vilslev og Erik Andersen på SR 1.
På anden specialstrækning, SR 2 på knapt 14 km, som gik fra La
Gendronne over Col des Aires (649m) på nordsiden af
cykelrytternes frygt, Mont Ventoux, til mål i den lille
charmerende by Eygaliers, med blot ca. 100 indbyggere var vejene
knapt så udfordrende med flere flade strækninger. Bedste danske
bil på SR 2 var Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen som nr.
46. Igen kunne Per Vilslev og Erik Andersen snuppe en næstbedste
placering af de danske biler, som nr.76.
Både
bil og mandskab skal serviceres i de få pauser der er mulighed
for at holde på en lang dag - her serviceres Kim Frandsens Golf
GTI
Fra
Eygaliers gik dagens rute ad småveje langs Napoleonsruten til
dagens 3. udfordring, SR 3, den i Rallye Monte Carlo Historique
regi, velkendte etape over Col de Perty. På Col de Perty-etapen på
30,25 km er der næsten altid sikkerhed for sne og glatte veje.
Etapen kan være en af de store udfordringer med mange hårnålesving
og store stigninger, som kræver sin chauffør. Bedst placerede
danske bil på SR 3 blev far og søn teamet, Jens Gandrup Jørgensen
og Kristian Flensbak Jørgensen på en placering som nr. 110 med
Kim Kjærsgaard Frandsen og Jan Østergaard midt i feltet på en
placering som nr. 145. På denne specialstrækning var Kim og Jan
uheldige med at komme til at køre flere kilometer bag ældre
Renault med et par ældre herrer, som ikke havde tænkt sig at
give plads. Det koster på tiden, når man ikke kan overholde den
krævede gennemsnitshastighed. Hvert sekund man passerer en af de
hemmelige GPS-styrede tidskontroller enten for sent eller for
tidligt, giver 10 strafpoint. Det kunne i dette tilfælde ses på
resultatet, da de her rammer sammenlagt 52 sekunder ved siden af
det ukendte antal kontroller, og scorer i alt 520 strafpoint.
Sidste års
vindere Henrik Bjerregaard og Mirek Svêc måtte desværre trække
sig fra løbet i dag på grund af defekt kobling
Desværre
blev SR 3 skæbnesvanger for sidste års vindere Henrik Bjerregaard
og Mirek Svêc, som måtte udgå efter at have kæmpet med en defekt
kobling. Det var ikke muligt at reparere bilen og komme videre
Kenneth Kruse
Simonsen og Otto Kristensen havde udfordringer inden SR 4, men kom i
gang igen.
Henrik
og Mirek var ikke de eneste der fik problemer på førstedagen. Kenneth
Kruse Simonsen og Otto Kristensen måtte tage en længere pause med
bilen på donkraften. Noget begyndte at rasle, og den kunne ikke bremse
som den skulle. Det viste sig at boltene til den ene bremsekaliber havde
løsnet sig, og var tæt på at falde af. Gamle biler kan være trætte.
Det blev fikset med en nødreparation, og det lykkedes at få bilen i mål.
En stafet blev sendt i byen efter nye reservedele, som først lander i
morgen tidlig, så de kan færdiggøre reparationen umiddelbart efter
starten. Ifølge Kenneth Kruse Simonsen er humøret dog stadig højt i
teamet, de er glade, de første specialstrækninger i dag gik perfekt,
og de satser på at få den fine aldrende Lancia med til mål i Monaco.
Michael Kristiansen
og Michael Andersen sendes her ud på dagens lange etape fra
Monaco til Valence
Michael
Kristiansen og Michael Andersen svarer på spørgsmålet om de har haft
en god dag. Nej, det har været en dårlig dag. Efter den første
specialstrækning strejkede vores måleudstyr, som vi jo er totalt afhængige
af i sådan et løb. Vi har kørt de efterfølgende tre specialstrækninger
sådan lidt efter gehør på gammeldags vis. Det har helt sikkert givet
en ordentlig omgang strafpoint. Lige på de sidste kilometer af den
sidste specialstrækning fik vi dog systemet til at virke igen, så nu håber
vi at vi får en problemfri dag i morgen.
Per Vilslev og Erik
Andersen var i godt humør hele dagen, og synes nærmest at det
var blevet sommer
Heldigvis
er der også nogle der har haft en god dag. Per Vilslev udtaler: ”Det
har været en god dag med tørre veje, ja nærmest sommervejr, og så
har vi brudt en ond cirkel. I de tidligere år har der hvilet en ond
cirkel over os. Det første år vi deltog fik vi af ukendt grund 6.000
strafpoint på kvalifikationsruten, og de to efterfølgende år ikke
mindre end 20.000 strafpoint på grund af nogle banale fejl. Det har vi
i hvert fald ikke fået i år, så vi ligger lunt i svinget til det
videre løb”.
Dagens sidste udfordring, SR 4, var i ukendt terræn, da
RMCH-organisationen her havde fundet en helt ny vejstrækning mellem
byerne Sainte-Jalle og Rémuzat, en 16,58 lang udfordrende vejstrækning,
igen med smalle veje og et stort antal sving. Det er generelt sjældent,
at man på specialstrækningerne ser vejstykker der går lige ud mere
end 100 meter. Der skal hænges i hele dagen for at kunne holde den
gennemsnitsfart som er angivet – ofte 50 km/t.
Bedste danske bil på SR 4 var bemandet med Kenneth Kruse Simonsen og
Otto Kristensen, som med en placering som nr. 12 med blot 20 strafpoint
beviste at bilen atter kunne køre problemfrit trods nødreparationerne.
De blev efterfulgt af og Per Vilslev og Erik Andersen som nr. 46, og
Jens Gandrup og Kristian Flensbak lige efter som nr. 48.
Jens Gandrup
og Kristian Flensbak nyder naturen i Provence
Alt
i alt har det været en udfordrende dag for TEAM FYNSKE BANK DANMARKS
deltagende biler. En udgået, tekniske problemer med flere biler, og
vanskelig passage af langsomt kørende biler på sekundetaperne. Trods
det er der optimisme at spore blandt de fem danske biler der stadig er
med i løbet. Det er jo kun lige begyndt, som en af kørerne sagde, og
der er stadig tre dage og en nat tilbage inden det hele slutter på
toppen af Col de Turini natten til onsdag i næste uge.
I den samlede stilling ser placeringerne efter dag 1 således ud:
Placering
som nr. 49 - Start nr. 268, Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen
Placering som nr. 61 - Start nr. 126, Jens Gandrup og Kristian Flensbak
Placering som nr. 75 - Start nr. 157, Kim Kjærsgaard Frandsen og Jan Østergaard
Placering som nr. 78 - Start nr. 159, Per Vilslev og Erik Andersen
Placering som nr. 138 - Start nr. 215, Michael Kristiansen og Michael
Andersen
I morgen, søndag den 30. januar køres 2. kvalifikationsetape i Ardéche
øst for Valence. Her køres atter fire specialstrækninger. Første bil
starter kl. 07:00 inden den første specialstrækning på 42 km starter
kl. 08:00 fra byen La Croze.