Fantastisk debut for Glad Sport
Det
nye Glad Sport var i weekenden for første gang i aktion. På de hårde
belgiske veje i Rallye de Hannut lærte Kenneth Madsen/Mette
Felthaus og Jacob Madsen/Line Nedergaard ikke blot deres nye
rallybiler at kende, men sikrede sig også topresultater.
En
general andenplads blev resultatet for Kenneth Madsen og Mette
Felthaus i Rallye de Hannut. Foto: Jérôme Deskeuvre.
Der
var mere end 130 mandskaber tilmeldt weekendens Rallye de Hannut,
og selv om rally på de specielle belgiske veje var nyt for
mandskaberne, lykkedes det Glad Sport at få begge hold i top 5 i
rallyet.
Kenneth
Madsen/Mette Felthaus (Ruds Vedby/Horsens) sikrede sig med deres
Peugeot 208 T16 R5 en generel andenplads kun overgået af et
mandskab, der startede i en VM-bil, mens Jacob Madsen/Line
Nedergaard (Ruds Vedby/Fårvang) tog sejren i Rally4-klassen i
deres Peugeot 208 Rally4 og blev nummer fem generelt. Som bedste
hold i en tohjulstrækker og foran mere end et dusin firhjulstrækkere.
"Jeg
er meget tilfreds med resultatet," siger Jacob Madsen.
"At ende så langt fremme i feltet foran firhjulstrækkere,
Porscher og store BMW'er havde jeg ikke regnet med."
Selv
om det endte med sejre og pokaler, var Rallye de Hannut egentlig
tiltænkt som et testløb for Glad Sport, så mandskaberne kunne lære
deres nye rallybiler at kende.
"Selve
rallyet foregik søndag, men vi havde en testdag fredag, hvor vi
vel nåede at gennemkøre den samme hastighedsprøve 10-12
gange," fortæller Kenneth Madsen. "Her afprøvede vi en
masse og fik gjort alt det grove arbejde med f.eks. at finde frem
til de rigtige fjedre til løbet, og så gjaldt det bare om
finpudsning under selve løbet. Her havde vi blot fem 20
minutters-servicepauser, så der var kun plads til at justere på
krængningsstabilisatorer og støddæmpere."
"Min
nye Peugeot 208 T16 R5 er meget rolig i forhold til de andre
rallybiler, jeg har prøvet, og nu har vi i hvert fald et setup,
som kan køre på ujævne veje som dem i Belgien. Men der er også
noget, jeg selv skal arbejde med. Det er mine bremsepunkter. Bilen
bremser rigtig godt, og jeg skal lære, at jeg kan bremse senere.
Jeg flyttede mig i løbet af dagen, men det er ikke helt perfekt
endnu."
For
Jacob Madsen bød Rallye de Hannut også på mødet med en ny
rallybil.
Klassesejr,
bedste hold i en tohjulstrukket bil og nummer fem generelt. Det
var facit for Jacob Madsen og Line Nedergaard i Rallye de Hannut.
Foto: Jérôme Deskeuvre.
"Jeg
var ikke helt tilfreds med bilen til at starte med under
testen," siger han. "Men det hang måske også sammen
med de belgiske veje, hvor det kneb med at få greb. Det var meget
glat – lidt som i Wikinger Rallye på en tidlig forårsdag, hvor
der masser af støv, og hvor det bare gælder om at holde sig i
det spor, der er blevet kørt op."
"Bilen var alt for hård på vejene, når der ikke var mere
greb. Det kan være, at vi skal have fundet et andet setup, for vi
har nok lidt mere greb på vejene herhjemme end de betonveje og
brostensveje, som vi kørte på. Men det var godt at få testet
af, så vi har et udgangspunkt at arbejde videre ud fra."
Netop
underlaget kostede for to de mandskaber. Hver beskadigede eller ødelagde
de to fælge på deres rallybiler.
"Vi
havde to hjulskift efter at have beskadiget to fælge," fortæller
Mette Felthaus. "Efter hver hastighedsprøve checkede Kenneth
dæktryk, og da et af dækkene så ud til at tabe luft, skulle vi
bare have skiftet hjul. Selv om Peugeoten er ny for, ved vi, hvad
vi skal lave. Kenneth klarer donkraften, mens jeg henter og
bringer. Det er fordelingen."
Men
som co-driver havde Mette Felthaus alligevel behov for at få
foretaget ændringer i den nye rallybil.
"Selv
om jeg sidder og kikker på mine noter kunne jeg under de mange
testkørsler fredag konstatere, at jeg havde svært ved at se ud
af forruden," siger hun. "Jeg skulle virkelig strække
hals og de hurtige sving var svære at fornemme. Til løbet fik vi
så hævet mit sæde, og så var det problem løst."
"Efter
seks år kender Kenneth og jeg hinanden, men alligevel var det
fedt at starte på et løb, hvor han ikke kendte vejene, og hvor
han skal bruge mig og skulle høre efter."
For
Line Nedergaard var Glad Sports Peugeot 208 Rallye4 ikke det
eneste nye.
"Rallye
de Hannut var mit første udenlandsløb, og det er bestemt noget,
jeg gerne vil opleve igen," siger hun. "Man var virkelig
'på' som deltager. Det er vi nu også til DM-løbene herhjemme,
men de pauser, vi havde, var ikke særligt lange, og efter 15
hastighedsprøver kunne man godt mærke trætheden sidst på
dagen."
Den
nye rallybil var også en anderledes oplevelse for hende.
"Den
kører rigtig godt, og den er mere stiv, så for mit vedkommende
er det svært at mærke bevægelserne i den," siger Line
Nedergaard. "Bilen er med turbo. Det har jeg ikke prøvet før,
men man bliver nemmere fartblind i den, fordi man kommer så
hurtigt fra start og ud af svingene. Men til næste løb skal jeg
også lige have hævet mit sæde lidt."
"Og
så prøvede Jacob og jeg også noget nyt. Et hjulskifte mellem to
prøver. Vi fik en besked fra Kenneth om, at han og Mette havde måttet
skifte hjul, og så tog Jacob et check på bilen. Og selv om vi
ikke havde prøvet det før, så klarede vi det på de syv
minutter, vi havde til det."
|