Ikast
og Omegns Motor Klub starter sæsonen
for klassiske biler med et 2 i 1-arrangement.
De
klassiske biler er igen kommet ud af garagerne rundt om i landet.
Det er tid for ejerne at komme ud at lufte bilerne i den forårsfarvede
natur. Ikast og Omegns Motor Klub håber på godt vejr og grønne
skud på træer og buske, når første afdeling af SONAX DASU
Classic turneringen køres i REMA 1000 Ikast Løbet i omegnen af
Ikast, lørdag den 23. april.
Poul
Juhl-Godballe og Hanne Juhl-Godballe, VW Golf 1,8, 1988,
Vindere af Sport-klassen i DASU Classic 1. afd., 2021
Hele
den danske elite i regularity rally, også kaldet pålidelighedsløb
stiller til start, når løbsledelsen bestående af Troels
Nielsen, Niels P. Rolighed, Poul Godballe, Hanne Godballe, Ditte
Rolighed Hansen, Inge Nielsen, med Jan Søndergaard i spidsen,
sender de første biler ud på ruten kl. 10:00 fra IMKs klubhus på
Nørlundbanen, Brandevej 19A, 7430 Ikast.
Nørlundbanen vil hele dagen danne rammen om REMA 1000
Ikast Løbet. Som nævnt kører første bil derfra kl. 10:00,
men allerede fra kl. 8:30 vil det være muligt at betragte de
flotte klassiske biler på arealet ved Nørlundbanen, da der her
vil være teknisk kontrol af bilerne, inden de sendes afsted på
dagens konkurrence.
Når de første etaper af det 195 km. lange REMA 1000
Ikast Løbet, er kørt om formiddagen i en tur vestpå, og
rundt om Herning ad mindre asfaltveje, vender deltagerne tilbage
til Nørlundbanen for at holde frokostpause inden de sidste afgørende
etaper køres øst og nord for Nørlundbanen. Der er i alt indlagt
15 sekundetaper på de små veje i området, hvor flere af dem
tidligere har været brugt til hastighedsprøver i rally.
Rene
Hinsch og Birgit Schirmacher Hinsch, VW Golf 1,8, 1985,
under
DASU Classic 1. afd, 2021, ved Kerteminde.
Regularity
rally gælder ikke om at køre hurtigt på ruten, men derimod om
at holde den opgivne gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t.
Der er derfor lagt op til at det ikke er hastigheden der er skruet
op denne gang, men derimod præcision i forhold til tid og kørt
afstand. På de 15 sekundetaper der er indlagt i løbet, bliver
der udsat 45 hemmelige tidskontroller, som holder øje med at
deltagerne er på rette sted på rette tidspunkt.
Løbsledelsen har gjort sig stor umage for at lave en tidsplan for
etaperne, så deltagerne vil opleve et stille og roligt flow, også
mellem sekundetaperne. Første bil forventes at være i mål på Nørlundbanen
ca. kl. 17:00, hvorefter dagen afsluttes med præmiemiddag og præmieoverrækkelse
i Klubhuset.
Overskriften sagde 2 i 1-arrangement.
Parallelt med REMA 1000 Ikast Løbet, arrangerer løbsledelsen
årets første udgave af ”Veteranløb” for veteran- og
klassiske biler, indregistreret d. 31. 12. 1990 eller før. Der er
plads til 50 biler i løbet, som for størstedelens vedkommende køres
på andre veje end REMA Ikast 1000 Løbet. Løbsledelsen
har bestræbt sig på at finde en flot tur ad de små veje i den
Midtjyske natur. Undervejs i løbet, som er på ca. 80 km, er der
indlagt små opgaver og poster.
Hvis veteranbilen eller den klassiske bil skal luftes, er der
tilmeldingsfrist til REMA 1000 Ikast Veteranløbet senest
fredag den 15. april kl. 24:00. Tilmelding sker på www.knagen.dk hvor
du skal søge under Veteranløb nederst på siden. Her finder man
og downloader også reglerne som fortæller om løbet.
ARRANGEMENTSDATO
Lørdag, den 23. april 2022
Start og mål: IMKs klubhus på Nørlundbanen, Brandevej 19A, 7430
Ikast
Starttidspunkt: 1. bil starter kl. 10:00
Tekst
og Foto: Viggo Johansen, rallypics.dk
|