Lolland
Falster Motorsport og Motorklubben Centrum fra Fyn har fundet
sammen om at arrangere 2. afdeling af de 7 afdelinger i SONAX DASU
Classic-turneringen, der er tællende til det Danske Mesterskab i
regularity rally.
Vinderne
af Sport klassen i 1. afdeling af SONAX DASU Classic 2022 i Ikast,
Bent Mikkelsen,
Vejle Øst og Kurt Rasmussen, Hammel
Hele
den danske elite i regularity rally stiller til start, når løbsledelsen
bestående af Benny Rasmussen, Uffe Jørgensen, Benny Koch, med løbsleder
Hans Oluf Nielsen i spidsen, sender de første biler ud på ruten
kl. 10:00 fra Peugeot Sakskøbing, Clausen & Larsen I/S,
Industrivej 12, 4990 Sakskøbing. Startstedet vil fra kl. 8:00
danne rammen om både den nødvendige tekniske kontrol og
dokumentkontrollen, inden deltagerne får lov at starte. Det vil
her være muligt, både at se de fine klassiske biler, og få en
snak med deltagerne inden de sendes ud på den naturskønne rute i
området.
Første etape af løbet går sydover forbi Engestofte og videre
over Bøsserup til slut på første etape ved Djellefjelde Kirke.
Anden etape går videre sydpå og slutter på Nysted Havn fra ca.
kl. 11:45. Tredje etape går vestpå og slutter ved Lolland
Falster Veteran Klub Klubhus på Industriparken 2A i Holeby. Her
er der frokostpause fra kl. 12:50 hvor første deltager ankommer.
Vinderne
af Expert klassen i 1. afdeling af SONAX DASU Classic 2022 i
Ikast, Benny Rasmussen, Sakskøbing og Uffe Jørgensen, Nykøbing
F.
Efter
frokosten går turen videre mod nordvest forbi Abed og videre til
Reventlows Museum hvor der midt på eftermiddagen er kaffepause,
inden det atter går videre nordpå til Horslunde, hvor deltagerne
får den længste sekundetape på 16 kilometer. Derefter det går
turen forbi det smukke område ved Ravnsby og videre over Bandholm
havn forbi Knuthenborg Safaripark, for til sidst at slutte kl.
17:00 på den gamle sukkerfabrik i Sakskøbing, hvor Helsekokken
vil servere en to retters aftenmenu i forbindelse med præmieoverrækkelsen.
I regularity rally gælder det ikke om at køre hurtigst på
ruten, men derimod om at holde den opgivne gennemsnitshastighed på
ikke over 50 km/t. Der er derfor lagt op til at det ikke er
hastigheden der er skruet op denne gang, men derimod præcision i
forhold til tid og kørt afstand.
På sekundetaperne der er indlagt i løbet, bliver der udsat et
antal digitale hemmelige tidskontroller, som holder øje med at
deltagerne er på rette sted på rette tidspunkt i forhold til den
opgivne gennemsnitshastighed. Der point for både for sen og for
tidlig passage af kontrollerne. Den deltager der kommer i mål med
færrest point vinder løbet. Der køres i seks klasser, fra
begynder til elite deltagere.
Løbsledelsen har gjort sig stor umage for at lave en tidsplan for
etaperne, så deltagerne vil opleve et stille og roligt flow, også
mellem sekundetaperne. Fra løbsledelsens side er der stor tak løbets
sponsorer som er Peugeot Sakskøbing, GF Forsikring og Lollands
Bank.
Hvad
er Historisk Pålidelighedsløb?
Historisk pålidelighedsløb for klassiske biler er en anden måde
at køre motorløb på, og er samtidig en sjovere måde at bruge
sin klassiske bil på, end blot at køre en tur i godt vejr med
termokanden i bagagerummet.
Ikke fordi det ikke er hyggeligt, men det giver en anden
dimension, at man kan bruge sin bil i konkurrenceøjemed, og
samtidig komme ud blandt andre mennesker, med samme interesse.
Ved
pålidelighedsløb forstås et løb på offentlig vej, hvor
deltagerne skal overholde forskellige gennemsnitshastigheder.
Løbene køres som oftest efter et tydeligt kort, hvor der er
indtegnet nummererede punkter, som man skal køre igennem i rigtig
rækkefølge. Undervejs møder man nogle skilte med et bogstav på,
som noteres ned i det udleverede kontrolkort, så man kan se om
deltagerne har kørt den rigtige rute.
Undervejs på den samlede rute, kører man nogle sekundetaper,
hvori man passerer et antal hemmelige tidskontroller. Kontrollerne
skal passeres på rette tidspunkt i forhold til den
gennemsnitshastighed der køres med. Gennemsnitshastigheden
overskrider aldrig 50 km/t.
Foto:
Viggo Johansen, rallypics.dk
|