Lolland Falster Motorsport og Motorklubben Centrum fra Fyn har fundet sammen om at arrangere 2. afdeling af de 7 afdelinger i SONAX DASU Classic-turneringen, der er tællende til det Danske Mesterskab i regularity rally. 


Vinderne af Sport klassen i 1. afdeling af SONAX DASU Classic 2022 i Ikast, Bent Mikkelsen, 
Vejle Øst og Kurt Rasmussen, Hammel

Hele den danske elite i regularity rally stiller til start, når løbsledelsen bestående af Benny Rasmussen, Uffe Jørgensen, Benny Koch, med løbsleder Hans Oluf Nielsen i spidsen, sender de første biler ud på ruten kl. 10:00 fra Peugeot Sakskøbing, Clausen & Larsen I/S, Industrivej 12, 4990 Sakskøbing. Startstedet vil fra kl. 8:00 danne rammen om både den nødvendige tekniske kontrol og dokumentkontrollen, inden deltagerne får lov at starte. Det vil her være muligt, både at se de fine klassiske biler, og få en snak med deltagerne inden de sendes ud på den naturskønne rute i området.

Første etape af løbet går sydover forbi Engestofte og videre over Bøsserup til slut på første etape ved Djellefjelde Kirke. Anden etape går videre sydpå og slutter på Nysted Havn fra ca. kl. 11:45. Tredje etape går vestpå og slutter ved Lolland Falster Veteran Klub Klubhus på Industriparken 2A i Holeby. Her er der frokostpause fra kl. 12:50 hvor første deltager ankommer.


Vinderne af Expert klassen i 1. afdeling af SONAX DASU Classic 2022 i Ikast, Benny Rasmussen, Sakskøbing og Uffe Jørgensen, Nykøbing F.

Efter frokosten går turen videre mod nordvest forbi Abed og videre til Reventlows Museum hvor der midt på eftermiddagen er kaffepause, inden det atter går videre nordpå til Horslunde, hvor deltagerne får den længste sekundetape på 16 kilometer. Derefter det går turen forbi det smukke område ved Ravnsby og videre over Bandholm havn forbi Knuthenborg Safaripark, for til sidst at slutte kl. 17:00 på den gamle sukkerfabrik i Sakskøbing, hvor Helsekokken vil servere en to retters aftenmenu i forbindelse med præmieoverrækkelsen.

I regularity rally gælder det ikke om at køre hurtigst på ruten, men derimod om at holde den opgivne gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t. Der er derfor lagt op til at det ikke er hastigheden der er skruet op denne gang, men derimod præcision i forhold til tid og kørt afstand.

På sekundetaperne der er indlagt i løbet, bliver der udsat et antal digitale hemmelige tidskontroller, som holder øje med at deltagerne er på rette sted på rette tidspunkt i forhold til den opgivne gennemsnitshastighed. Der point for både for sen og for tidlig passage af kontrollerne. Den deltager der kommer i mål med færrest point vinder løbet. Der køres i seks klasser, fra begynder til elite deltagere.

Løbsledelsen har gjort sig stor umage for at lave en tidsplan for etaperne, så deltagerne vil opleve et stille og roligt flow, også mellem sekundetaperne. Fra løbsledelsens side er der stor tak løbets sponsorer som er Peugeot Sakskøbing, GF Forsikring og Lollands Bank.

 

Hvad er Historisk Pålidelighedsløb?
Historisk pålidelighedsløb for klassiske biler er en anden måde at køre motorløb på, og er samtidig en sjovere måde at bruge sin klassiske bil på, end blot at køre en tur i godt vejr med termokanden i bagagerummet. 
Ikke fordi det ikke er hyggeligt, men det giver en anden dimension, at man kan bruge sin bil i konkurrenceøjemed, og samtidig komme ud blandt andre mennesker, med samme interesse.

Ved pålidelighedsløb forstås et løb på offentlig vej, hvor deltagerne skal overholde forskellige gennemsnitshastigheder.
Løbene køres som oftest efter et tydeligt kort, hvor der er indtegnet nummererede punkter, som man skal køre igennem i rigtig rækkefølge. Undervejs møder man nogle skilte med et bogstav på, som noteres ned i det udleverede kontrolkort, så man kan se om deltagerne har kørt den rigtige rute.
Undervejs på den samlede rute, kører man nogle sekundetaper, hvori man passerer et antal hemmelige tidskontroller. Kontrollerne skal passeres på rette tidspunkt i forhold til den gennemsnitshastighed der køres med. Gennemsnitshastigheden overskrider aldrig 50 km/t.

Foto: Viggo Johansen, rallypics.dk

 

Hit Counter