PRESSEMEDDELELSE - 22 SEPTEMBER 2022 

Drifting er en helt særlig diciplin. Nu har Renault skabt en showcar, der er født til at drifte. Og den er i den grad en hyldest til Renault R5 Turbo 2, der satte modellen på det sportslige landkort. Og ja – så er den er helt elektrisk.

I år er det 50 år siden at Renault 5 blev lanceret. Og jubilæet er ikke gået stille af. For ikke så lang tid siden lancerede man i Paris en Renault 5 Diamant -  en designers våde drøm. Lyserød, med diamantformede lygter og et rat lavet i marmor.

Denne R5 Turbo E3, som præsenteres i dag, ligger så langt væk fra den model som man overhovedet kan forestille sig. Og hvorfor nu det kringlede navn – E3. Jo, såmænd fordi den ligger fint i forlængelse af Turbo 2 modellen – og E – fordi den er helt elektrisk. Og måske nok langt mere i tråd med det som Renault for mange motorsportsfans står for.

"Renault 5 TURBO 3E kombinerer ultra-tech design med talrige referencer til racing og faktisk også videospil. Kombinationen sender denne showcar ind i en verden af modernitet og højteknologi. Den er på en eller anden måde et sted mellem det virkelige og det virtuelle. Denne 100 % elektriske drifter, demonstrerer, at elektriske biler altså kan være enormt sjove og pænt vilde" siger Renault's Vice-President Design, Gilles Vidal.

Bilen er i alt fire meter lang – inklusiv den gigantiske hækspoiler, to meter bred og blot 1,32 meter høj. Den vejer uden batterier 980 kilo og 1500 med batterier. Den har 380 hk (280kW) et drejningsmoment på 700 Nm, en tophastighed på 200 km og 0-100 på blot 3.5 sek.

Hvor Renault 5 Diamant var "all about appearance" er R5 TURBO 3E "all about performance". Den er simpelthen skabt til racerbaner. Og den er selvfølgelig baghjulstrukket. Der er to elektriske motorer, der tager sig af hvert sit hjul, og batteriet på 42 kWh ligger fladt under gulvet.

Mens bilen umiskendelig ligner forgængeren – Turbo 2- så er den lavet i kulfiber og bilen nyfortolker også de klassiske gigantiske luftindtag ved bagskærmene. De store luftindtag på den forreste kofanger tjener to formål. Et – de køler batteriet og to - de sikrer downforce.

Også indenfor mikses fortid og nutid, den virkelige verden og den virtuelle. De skålformede sæder er naturligvis udført i kulfiber, mens rattet og sikkerhedsselen er udført i samarbejde med de internationalt anerkendte Sabelt.

Et moderne twist på en af Renault 5 Turbo umiskendelige features – de 10 analoge ure – er nu erstattet af digitale skærme og ser ud som om de lige er trådt ud af et retro game univers.

For at starte bilen skal man for eksempel trykke på knappen "Free play". På samme måde er de forskellige køreprogrammer blevet omdømt. Drifting hedder nu Turbo, og for 360 graders spins skal man aktivere "Donut" programmet. Bilen kan ses på Renault standen på det kommende Paris Motorshow, der går fra den 17.-23 oktober.

Om Renault 5:

Renault 5 er produceret i mere end 5.5 mio eksemplarer og var i 1970'erne og 1980'erne den mest populære bil i Frankrig. Den blev produceret fra 1972 til 1984 og blev synonym med det såkaldte mini segment, hvor også ikoniske Fiat 127, der blev lanceret i 1971, også befandt sig.

R5 TURBO 3E TECH SPECS

  • Længde: 4.006 - inklusiv hækspoiler
    Bredde: 2.02 m
    Højde: 1.32 m
    Akselsfstand: 2.54 m
    Vægt: 980 kg (+ 520 kg batteries)
    Fordæk: 225 x 35 R19
    Bagdæk: 325 x 25 R20
    Power: 280 kW (eq. 380 hp)
    Torque: 700 Nm
    Batteri: 42 kWh lithium-ion
    Top fart: 200 km/t
    0 -100 km/h: 3.5 sek (3.9 sek i Drift mode)

 

Hit Counter