Skabt til vilde eventyr: Den nye Porsche 911 Dakar

Et nyt koncept ser dagens lys i Los Angeles, hvor Porsche har præsenteret den mest hårdføre 911 nogensinde. Den nye 911 Dakar blander fortidens rallytriumfer med nutidens jagt på vilde eventyr.

Den nye Porsche 911 Dakar føler sig lige så meget hjemme i terrænet, som den gør på asfalten. Den særlige model, begrænset til 2.500 eksemplarer, demonstrerer, at der ingen grænser er for det snart 60 år gamle 911-koncept. Ikke mindst er den et kip med hatten til Porsches første generelle sejr i 1984-udgaven af Paris Dakar Rally, som blev opnået med den første firehjulstrukne 911. Netop derfor kan den nye 911 Dakar også bestilles med en Rallye Design-pakke, som med visuelle elementer giver associationer til den ikoniske vinderbil.

Højere frihøjde med løftesystem
Det første, som fanger øjet på den nye 911 Dakar, og som blev præsenteret i forbindelse med årets udgave af Los Angeles Auto Show, er den markant øgede frihøjde, som er hele 50 millimeter højere end en traditionel 911 Carrera med sportsundervogn. Det standardudstyrede løftesystem hæver front- og bagende yderligere 30 millimeter og skaber en frihøjde, som matcher konventionelle SUV-modeller.

Løftesystemet er ikke kun udviklet til at overvinde forhindringer ved lav hastighed, men er en fuldt integreret del af det ombyggede chassis. I højeste indstilling er 911 Dakar således i stand til at gennemføre offroad-eventyr med op til 170 kilometer i timen. Ved højere hastigheder sænker bilen sig automatisk til dens normale niveau.

Som komplement til bilens sportslige offroad-egenskaber er 911 Dakar udrustet med specialudviklede Pirelli Scorpion All Terrain Plus-dæk på 19- og 20-tommers fælge. Det grove mønster er ni millimeter dybt og dækkets indre del, karkassen, er ekstra forstærket, hvilket gør dækket på den nye 911 Dakar ideelt til udfordrende terræn, mens det stadig leverer sportslige egenskaber på asfalt.

Dominerende kræfter på alle underlag
Den 3,0-liters sekscylindrede boxermotor med biturbo leverer 480 hestekræfter og et massivt drejningsmoment på 570 newtonmeter, kombineret med den velkendte lyd af en 911. Med samme mængde kræfter som en 911 Carrera 4 GTS, sprinter Dakar fra 0-100 kilometer i timen på blot 3,4 sekunder, mens tophastigheden grundet de grove terrændæk er sikkerhedsmæssigt begrænset til 240 kilometer i timen.

Firehjulstræk og 8-trins PDK-gearkasse er standard, og det samme gælder baghjulsstyring, aktive krængningsstabilisatorer (Porsche Dynamic Chassis Control) samt motorophæng fra 911 GT3. Kombinationen af disse komponenter betyder, at 911 Dakar er lige så dynamisk på sand og løst underlag som på landevejen eller racerbanen.

Offroad-egenskaberne understøttes af to helt nye køreprogrammer, som vælges med drejeknappen på rattet. Rallye-indstillingen egner sig til løst og ujævnt underlag og kendetegnes blandt andet ved et baghjulsorienteret firehjulstræk. Offroad-indstillingen løfter automatisk bilen til højeste niveau og er skabt til maksimalt greb i svært terræn og på sand. Begge disse køreprogrammer indeholder også Rallye Launch Control, som gør det muligt at accelerere kraftigt fra stilstand på løst underlag ved blandt andet at tillade hjulene en vis mængde slip.

Råt look og praktisk ekstraudstyr
Udover de tekniske features byder 911 Dakar også på visuelle detaljer som den nyudviklede hækvinge skabt af kulfiberforstærket plastik (CFRP) samt fronthjelmen med luftudtag fra 911 GT3. Dertil kommer særligt offroad-detaljer som de rå skærmkanter, beskyttende bundskjolde i rustfrit strål under front, bagende og sidepaneler samt røde trækkroge i aluminium både for og bag. Også grillene i de forreste luftindtag er udført i rustfrit stål for at beskytte køleelementerne mod flyvende sten og lignende fremmedelementer.

Til den nye 911 Dakar er også designet en praktisk tagbagagebærer med lygter, som tilsluttes via et 12-volts-stik på bilens tag. Tagbagagebæreren, der fås som tilvalg, kan eksempelvis rumme rally- og ekspeditionsudstyr så som benzin- og vanddunke, foldbare spader og andre praktiske remedier. Et originalt tagtelt er også tilgængeligt til den nye 911 Dakar.

I kabinen understreges specialmodellens sportslige ambitioner med dybe skålsæder som standard, mens bagsædet er fjernet. Sammen med vægtbesparende elementer som letvægtsglas og -batteri ender 911 Dakar på en egenvægt på 1.605 kilo, hvilket er blot 10 kilo mere end en 911 Carrera 4 GTS med PDK-gearkasse.

En anden særlig feature i Dakar-kabinen er Race-Tex-betrækket med dekorative syninger i farven Shade Green, som helt eksklusivt også er tilgængelig som eksteriørfarve til 911 Dakar. Og som tilføjelse til det sportslige outfit i kabinen kan desuden tilvælges en Rallye Sport-pakke med sikkerhedsbur, 6-punktsseler og brandslukker.

Ikonisk Rallye Design-pakke
Som et særligt visuelt element – og til stor begejstring hos fans af Porsches bedrifter i rally – kan 911 Dakar også vælges med en Rallye Design-pakke fra Porsche Exclusive Manufaktur. Denne spektakulære pakke indeholder en ikonisk lakering i kombinationen hvid og metalblå samt dekorativ foliering – og som en ekstra detalje kan ejeren selv vælge nummeret på siden af bilen, fra 0 til 999.

Og som reference til de ikoniske rallystriber i rød og guld bærer Rallye Design-pakken – som er inspireret af den Paris-Dakar-vindende Porsche 911 fra 1984 – også betegnelsen ’Roughroads’ på dørene. Denne betegnelse er et registreret varemærke og tydeliggør konceptet bag 911 Dakar og modellens egenskaber i terrænet. De hvidlakerede hjul afrunder det distinktive look.

Du kan læse mere om Porsche 911 Dakar her.

911 Dakar. Forbrug, kombineret: 8,8-8,9 km/l; CO2-udledning, kombineret: 256 g/km (WLTP). Danske priser fra 4.489.900 kr.

 

Hit Counter