Vedr. Sydhavsrally 2022

Nykøbing F. den 5.december 2022

 

Der har været sagt og skrevet meget om Sydhavsrally 2022.

Noget er sandt, mere er usandt og endnu mere er vildledende påstande på de sociale medier.

Jeg har ikke tidligere kommenteret, da jeg gerne ville holde det internt og ikke diskutere offentligt. Og de sociale medier – ja det niveau kommer jeg ikke ned på.

Men nu synes jeg det er nok med bagtalelse af mig og Sydhavsrally. Jeg kunne desværre ikke deltage i Repræsentantskabsmødet – det kunne have været spændende.

FAKTA:

  1. Ambulancer er IKKE sparet væk, de er der ikke, og har aldrig været der.
      

  2. En ambulance der er lejet ind til rallyprøven anses for at være privat og må derfor IKKE køre til skadestuen. En privat ambulance, samaritter eller anden førstehjælper kan hjælpe ved uheldsstedet, men skal vente på 112 ambulancen kommer frem og kan køre de tilskadekomne til sygehuset. I Sydhavsrally 2022 var responstid for ambulance 4 – 10 min for SS
     

  3. Havde Sydhavsrally ikke været et FIA løb og haft en arrogant og bedrevidende Steward, havde der ikke været problemer. Sikkerheden på SS er den samme som altid og som i mange andre DM løb.
     

  4. I 2020 var Sydhavsrally kandidatløb for godkendelse til at lave FIA løb. Her var der også FIA observatør og heller ingen ambulancer – det gav ingen kommentarer.
     

  5. Som det eneste rally i Danmark har vi Politi PO ved alle veje ind til start og ud fra mål. Disse veje betegnes som redningsveje og skal ikke blokeres af tilskuere eller andre biler.
     

  6. Redningsberedskabet er informeret med kort og koordinater så de ved hvor de skal køre hen til disse redningsveje ved en evt. 112.
     

  7. Da FIA Steward ønsker at løbet skal stoppes, meddeler formand for Steward, Citat: Ja vi kan jo ikke tvinge dig, men vi anbefaler det kraftigt.
     

  8. Som afslutning er det jo slet ikke ambulancer der er problemet, men at FIA Steward ikke fik sin vilje.
     

Resume af dagen den 10. september.
Dagen starter med at Steward ringer fra SS 1 og spørger til ambulancer. Da de erfarer der ikke er ambulancer kommer de tilbage til RC og efter en del debat hvor FIA Steward anklager mig for at snyde med de sikkerhedsplaner der er godkendt i FIA, hvilket ikke er rigtigt. På sikkerhedsplanerne er der et kryds symbol hvor det er planlagt med Førstehjælp. For FIA steward var det et symbol for en ambulance – det var det eneste han kunne sige, hvorfor han anklagede mig for at snyde. I FIA Safety Guidelines er der også vist samme kryds symbol ved start, og i signatur forklaringen er dette = First Aid, altså førstehjælp og IKKE en ambulance. Steward holder møde og herefter beder FIA Steward mig om at standse rallyet. Jeg svarer at det er jeg ikke meget for, hvortil Formand for Steward siger: Ja – vi kan jo ikke tvinge dig, men vi anbefaler det meget kraftigt. Efter denne besked svarer jeg så at rallyet ikke stoppes. Ansigtsfarven hos FIA Steward skifter kulør og der er ild i toppen - det er sikkert første gang en lille løbsleder siger ham – en stor FIA mand – imod.

Vi gjorde virkeligt mange forsøg på at forklare FIA Steward at i Danmark må en privat ambulance ikke køre til skadestuen – vi skal altid have en 112 ambulance, samt at respons tid er fra 4 min på den nærmeste SS til 10 min på den fjerneste SS. Der var ikke megen hjælp fra den danske Steward til at forklare dansk ambulancelov – slet intet

FIA steward ville overhovedet ikke høre og begyndte at ringe rundt – formodentlig til FIA som senere ringer til DASU.

Hvad der herefter foregår mellem vores afviklingsleder ( RU fmd.) og DASU fmd. kan man kun gisne om. Da jeg er på vej til sekretariatet for at lægge anden info på opslagstavlen, meddeler afviklingslederen mig at der kommer en mail fra DASU om at rallyet skal stoppes. Da jeg er tilbage kan jeg se mail er kommet, men inden jeg kommer ind i afviklingen for at aftale stop af rallyet med afviklingslederen, kan jeg se på tracking at rallyet er rød flaget. Denne ordre kan kun være givet af afviklingslederen ( RU fmd.) hvilket han ikke har kompetence til - udenom løbslederen. Rallyet var på sidste SS inden servicepause hvor det ville være smart at standse løbet, men det skulle åbenbart ske mens halvdelen af feltet kørte på SS 7 hvilket gav en unødig frustration og mange spørgsmål hos deltagerne.

Efterskrift.
Det hele startede med manglende ambulancer men slutter med at FIA Steward og formand for Steward ikke er enige og jeg følger formanden

RU fmd. straffer mig og tager min licens, "sjovt nok" IKKE på grund af manglende ambulancer og sikkerhed, som det hele startede med – men på grund af at jeg ikke stoppede rallyet som FIA Steward mente jeg skulle. ( måske RU. Fmd. har fundet ud af at der ikke er hold i ambulance sagen ) Jeg har vidner på at Steward formand sagde til mig at Steward ikke kunne tvinge mig til at stoppe rallyet, men de anbefalede det. Dette er meddelt DASU, men vidner har der ikke været mulighed for at føre.

RU fmd. og DASU fmd. har ikke en sag da der i henhold til FIA Safety Guidelines App H. Art. 5.1 ikke angiver ambulancer men "First Aid" på SS, og da formand for Steward meddeler mig at de IKKE kan tvinge mig til at stoppe rallyet, ja så kørte vi videre. FIA har henvendt sig til DASU, så derfor skal der rulle et hoved så de kan få oprejsning i FIA.

Siden løbsdag den 10. september over middag hvor afviklingsleder ( RU fmd.) kommer og meddeler mig – der kommer en mail fra DASU om at stoppe rallyet ( hvor ved han det fra hvis ikke RU fmd og DASU fmd har bagt rævekager bag mig) har der ikke været kontakt mellem mig og RU fmd.. Han sagde ikke farvel til mig eller andre, fik ikke sin aftensmad – pist væk. DASU fmd. har der heller ikke været kontakt med til dato. De 2 fmd. kører deres sag på info fra FIA Steward - men er der ikke 2 sider af en sag inden man farer ud med at dømme !!!

Det er min klare overbevisning at havde FIA Steward været mindre arrogant og mere lydhør havde der ikke været et problem. Jeg kan forstå at der ude på de bagerste skovveje i Finland er langt for en ambulance, men nu er du kommet til Danmark, hvor der gælder andre regler.

Skriv på Rallyinfo fra Repræsentantskabsmødet om DASU Fmd. beretning anser jeg ingen grund til at kommentere. Han kender helt tydeligt ikke fakta. 
Jeg har kæmpet for at få NRC og Internationale rallyer til Danmark uden at få megen hjælp. Men DASU satser jo også kun på bredden i klubrally.

Jeg har haft DASU licens siden 1977 og lavet rally siden 1987, så jeg kommer ikke til at græde over det – jeg har gjort mit.

Men der kommer ikke flere Sydhavsrally´er, test dage for teams der lige vil teste inden et løb eller indkøre den lejede rallybil.

Når jeg har fået knivene ud af ryggen – finder jeg noget andet at spilde min fritid på.

SYDHAVSRALLY 19xx – 2022 R.I.P.

John Larsen
Sydhavsrally 
jl@sydhavsrally.dk  

Kun seriøse og saglige henvendelser på mail besvares.

 

Hit Counter