Den alsidige
motorsports-udøver: Preben (K)ristoffersen fra Odder er blevet
indhentet lidt af sin dåbsattest, og har derfor vinket farvel til
de store motorløb som aktiv deltager i konkurrence-bilen. Østjyden
vender dog for en stund tilbage de udenlandske rally-udfordringer,
hvor han senest deltog som chauffør i Int. Rallye Monte Carlo
Historique tilbage i 2017.
Preben
K kørte sit allersidste Int. Rallye Monte Carlo Historique på
sneglatte veje sammen med Osam Morikawa i venstresædet (!).
- Jeg har i alt kørt
med 9 gange i den historiske udgave af alle rallies moder:
”Monte”, oplyser Preben Kristoffersen. - Desværre er min
kondition ikke længere til konkurrence-strabadserne i de franske
alper. Man kører jo ikke med i dette rallyløb med over 300
deltagere uden at sigte efter en frontplacering.
Preben K & Co.
har gennem årene fået mange udenlandske bekendte/venner under
bjerg-udfordringerne. Et vedvarende venskab er med den japanske
co-driver: Osam Morikawa, som sammen med fabrikskøreren Hajime
Nakagawa scorede en klassesejr i deres Mazda RX-7 tilbage i 1979 i
”normaludgaven” af Int. Rallye Monte Carlo.

Toshimasa
Ikeuchi og Osam Morikawa ser frem til at nå frem til målstregen i
Monte Carlo.
Kælenavnet:
Preben K - er tildelt af den lidt yngre racing-kollega: Tom (K)ristensen:
- Jeg har selv kørt ”Monte” i 1972. Snekaos på bjergvejene
bevirkede imidlertid, at vi ikke nåede hjem over målstregen i
Monaco. Jeg har derfor taget kraftig revanche i old timer-udgaven,
hvor jeg igen har haft mulighed for at køre de berømte bjergprøver.
Her byder de snoede serpentiner-veje ofte på snesmattet og isglat
underlag. Man kan roligt sige, at de specielle vinter-udfordringer i
den tynde bjergluft suser en - lige i blodet.

Toshimasa
Ikeuchi (t.h.) og Osam Morikawa overvandt de elektriske problemer i
2011 med deres DATSUN 240Z.
Sammen med sin
trofaste mekaniker og tekniske chef: Bruno Hvid er Preben K blevet
indskrevet til et nyt spændende japansk rallyprojekt i old
timer-regi.
- Osam Morikawa
skal i 2019 være co-driver for landsmanden Toshimasa Ikeuchi i en
Toyota Celica (1972), supplerer Bruno Hvid. - Toshimasa Ikeuchi er
til daglig læge i Japan, og har kørt det historiske ”Monte” 3
gange før. Senest i 2017 sammen med datteren Nagiko, som er kirurg
i Paris (!), i Toyota Celica’en. Vi har IKKE deltaget i selve
klargøringen af rallybilen, men skal servicere japanerne fra
startstedet i Reims fredag d. 1. februar og frem til målstregen fem
dage - og 2.285 km senere - i Monaco.
  |
Preben
Kristoffersen og Bruno Hvid kender næsten de franske alper
bedre end de østjyske landeveje. |
- Serviceringen
består bl.a. i at være klar til at skifte dæktype på rallybilen,
konstaterer Preben K. - Derfor skal vi møde japanerne med
servicebilen lige inden starten på hver af de 15 bjerg-rallyprøver.
Heldigvis kender vi efterhånden bjerg-området ved Monaco yderst
godt, og samtidig er Google Maps en god hjælp i planlægningen. Vi
er således nødsaget til at køre ”omveje” for at komme rundt
til service-punkterne.
I alt bliver
deltagerne udfordret med 446 km. prøvestrækning. Meget tyder på,
at Int. Rallye Monte Carlo Historique 2019 bliver en spændende
sne-oplevelse i de franske alper.
- Alt kan ske i
den historiske udgave af ”Monte”, afslutter Preben K. - Osam
Morikawa kørte i 2011 sammen med netop Toshimasa Ikeuchi i en
Datsun 240 Z. Her strejkede det elektriske system i rallybilen,
hvorfor japanerne måtte på værksted midt under tilkørsels-etapen
fra Glasgow. Slutresultatet blev en 231. plads, som de har svoret en
kraftig forbedring af i år!

De
danske ”Monte”-veteraner er klar til den spændende
service-opgave for de japanske old timer-venner i Int. Rallye Monte
Carlo Historique 2019.
FAKTA omkring Int. 22. Rallye Monte Carlo Historique 2019:
- Hovedideen i det historiske Monte Carlo rally er deltagelse
med de rallybiler, som har kørt med i ALLE RALLIES MODER i
tresserne, halvfjerdserne og begyndelsen af firserne. I det
historiske rally indgår mange af de snoede sne-/isglatte bjergveje,
som har lagt asfalt (under sneen og isen) til hastighedsprøverne i
det ”rigtige” Monte Carlo-rally.
- Det unikke ved Monte Carlo-rallyet - samt medvirkende
gennem årene til den unikke opmærksomhed omkring arrangementet på
en mediemæssig lavperiode i motorsporten – har været de mange
startsteder rundt omkring i Europa og heraf følgende tilkørsels-etaper
til et fælles startpunkt i Monaco/Frankrig.
- Int. 22. Rallye Monte Carlo Historique 2019 har startsteder
i: Glasgow, Bad Hambourg, Reims, Athen, Milano og Barcelona. Fra
Reims køres der en etape på 950 km. til Monaco (Monte Carlo),
hvori der er indlagt 2 bjergetaper på henholdsvis 49 og 22 km..
Herefter skal deltagerne gennemkøre 1.335 km. rute (3.-6. februar),
hvori er indbefattet 13 bjergetaper, hvor deltagerne skal overholde
en given gennemsnitshastighed på teststrækninger mellem 15 og 57
km. længde. Ud over store højdeforskelle byder bjergetaperne på
mange hårnåle- og serpentiner-sving.
- 316 rallymandskaber – fordelt på 28 forskellige
nationaliteter - har skrevet sig på startlisten i Int. 22. Rallye
Monte Carlo Historique 2019. Ud over Japan kommer der kørere så
langt hjemmefra som USA, Mexico og Argentina. Tilskuerne får
lejlighed til at studere 47 forskellige bilmærker. Mest populær er
Porsche – nogenlunde tæt forfulgt af Lancia.
- Listen over ”eligible cars” omfatter lidt over 500
forskellige biltyper – fordelt på 85 bilmærker.
- Hoved-udgaven af Monte Carlo rallyet (”Monte”) har været
kørt siden 1911. Der har dog været fire afbrydelser i
arrangements-rækkefølgen: 1913-1923 (1. Verdenskrig), 1940-1948
(2. Verdenskrig), 1957 (benzinrationering) og 1973
(energikrise/bilfri søndage).
- ”Monte” køres i 2019 for 87. gang (24. – 27.
januar), og er igen tællende til Verdensmesterskabet (WRC). TV-mæssige
årsager i WRC bevirkede, at monegaskerne for nogle år siden
vinkede farvel til de traditionsrige tilkørsels-etaper på op til
2.000 km..
- Yderligere detaljer kan studeres på: www.acm.mc,
hvor der under arrangementet også vil være LIVE resultater.