Allan
Post Christiansen

Hvad er din
funktion i rallysporten?
Jeg har vel flere,
Skriver for DASU om alt fra klubrally til DM.
Derudover speaker jeg DM
filmene for Race Media sammen med fantastiske Robert Bedsted og
Jesper Mortensen.
I Vejen og Omegns
Motorklub sidder jeg i bestyrelsen og hjælper til med klubbens løb,
jeg har siddet i bestyrelsen i snart en menneskealder.
Laver pressemeddelelser
for rallykørere.
Og så hjælper jeg til
med andet hvis tiden ellers tillader det, der er altid brug for en
ekstra hånd i rallysporten.
Hvordan startede du med
motorsport?
Det er efterhånden mange
år siden, som 14 årig fik jeg som landets yngste en R1 licens,
det var i 1983. Jeg så klubrally for første gang som 10 årig,
og var i mange år med på bagsædet når min bror og hans
kammerat Knud Erik var til rally og baneløb.
Jeg sad ved siden af min
bror i starten, indtil jeg selv fik styrepap. Så købte jeg en
Fiat 128 (ex-Lars Bækkelund), men solgte den igen. (i 1994)(har
sidenhen købt den tilbage i 2000).
Så sad jeg ved siden af
Erik Sørensen i Betty i nogle DM løb, og var fast makker med
Niels Jørgen Jørgensen i Manta’n fra 2001-2006, og ved andre kørere
til diverse klub rallyes.
Men pludselig gik luften
af ballonen, og lysten til at skrive om sporten kom derefter.
Både Ib Trebbien og Åge
Kirketerp var dem som jeg i starten brugte som eksempler, de var
vel en slags idoler, jeg har godt nok læste mange af deres
beretninger mange gange..
Glemmer aldrig da Åge
Kirketerp skrev om mig i Auto Sport i 1990 med billede endda, det
var STORT !!!
Den følelse var speciel,
og den elsker jeg at videregive til andre som dermed kan læse om
dem selv som nye i sporten.

Klik for at læse Autosport siderne
Hvad har været højdepunktet/erne
i din karriere?
Jeg nyder alle løb, lige
fra et lukket klubrally til et stort rally, men som mange andre
var tiden med Gammelrandrand rallysprint i 80erne noget jeg husker
tilbage på.
Bjarne Gylling lavede et
fremragende stykke arbejde dengang, og dengang kunne man ikke
snyde og se det på nettet, det skulle opleves live og vel derfor
det har sat så dybe spor i erindringen. Der var så mange
mennesker i Gammelrand dengang, og det hele var så intenst og ja,
dengang gjorde de små ting gjorde en stor forskel. Man blev mere
imponeret, og det har sat sine spor, men elsker rallysporten ligeså
meget nu.
Men en tur på rallyskole
i Sverige, og så køre Snapphane rallyet dagen efter, det var også
en stor oplevelse, endda to år i streg .
Men der er nok flere hvis
hjernen kom i omdrejninger.

Hvad har været
lavpunktet/erne i din karriere?
At
komme hjem fra et rally, og alle billederne på kameraet var væk
_ men også at udgå mens det gik allerbedst, men det er der jo
mange som kan nikke genkendende til i rallysporten.

Hvilke licenser har du?
Hmmm,
official licens som hjælper, har aldrig fået taget mig sammen
til at få løbsleder licens, men tiden dertil er der heller ikke.
Og
så har jeg selvfølgelig grundlicensen så hvis en skulle mangle
en codriver i sidste time og alle andre i hele verdenen ikke kan
den dag.
 |
 |
Trebbien
og Post i Fårvang |
Post
og en mand fra Horsens som kører Volvo |
 |
 |
En
eller anden medaljeoverrækkelse |
Afkørsel |
Hvad beskæftiger du
dig med, når du ikke arbejder med motorsport?
Nyder livets i fulde
dragt, er hundelufter, det er virkelig ren terapi, og at hunden er
menneskets bedste ven er ikke en gang løvn…
Så spiller jeg badminton,
og ellers ikke meget andet. Når rally sæsonen kører i femte
gear, så er der begrænset med fritid.
Om
vinteren nyder jeg den mere frihed, for som sagt når sæsonen er
i gear, så er der ikke meget fritid.
Men både fodbold og håndbold
og badminton følger jeg rimelig seriøst, mener selv at min viden
herom er temmelig stor -
nørd.dk
Hvordan er din
familiesituation?
Jeg
er single, ingen kan leve med mit sigøjner agtige liv.
Enten er jeg til motorløb,
eller speaker, eller sidder timevis foran pc’en, men familien
betyder meget for mig, og de nærmeste venner.
Hvad kører du i?
Uha,
en gammel Citroën C3 1,4 HDI, det bliver til mange kilometer på
vejene i en sæson.
Jeg har dog sammen med min
bror min første og vores første rallybiler endnu, og de skulle
gerne laves klar engang. Den ene vil jeg ud at køre historisk
rally i på et tidspunkt, men ja døgnet har kun 24 timer.
, og en rimelig flot Citroën
Saxo 1,6 16V, som gerne skulle blive min sommerbil engang.

Hvad er det, der
fascinerer dig ved sporten?
Uhhh, blev fanget af det
som 10 årig, og tror faktisk at det er den sammen fascination som
stadig holder mig i gang.
Med årene er det nok ændret,
så det sociale i sporten står stærkere, men for mig er det
ligeså så fedt at se klubrally som DM.

Race-Media i arbejde
De sociale medier gør at
man i dag hele tiden er up to date med alting, men kærligheden
til sporten er stadig den samme, som da jeg så en Datsun 1200
vende om en kegle dengang i cirka 1980, den følelse det gav den
har jeg stadig, som sagt, krydret med alle de fantastiske
mennesker som jeg møder hver weekend.
|