TILBAGE
TIL FREMTIDEN
GAMMEL
KONCEPT
i nye klæder, det gamle specialprøver som blev kørt fra
cirka 1985 til 1995, som var en stor succes, blev denne lørdag
’genopfrisket’ af Randers Auto Sport. Løbsleder
Carsten Møller har virkelig brændt for denne udfordring,
i at prøve at lave et løb ala ’dengang’. En total
passioneret løbsleder, som har brugt tre måneder af sit
liv på at lave løbet, og han skal have stor ros for sit
engagement og sin væremåde og optræden.
SOM SAGT
de gamle specialprøver i en 2017 udgave, DJURS RALLY,
rigtige hastighedsprøver med en længde imellem 4100 og
5200 meter, med notekørsel, med masser af grus, og det
hele forgik med byen Lime som centrum, faktisk var både
stemning og omgivelserne rigtig hyggeligt, og mindede
meget om ’de gode game dage’.
SPØRGSMÅLET
som mange tænker er, hvad med sikkerhedsudstyr og licens
graduering, det skal evalueres, og ligeså med chikaner,
men det meldte Carsten klart ud efter løbet, nu skal det
hele igennem møllen, og vurderes fra A til Z. Derudover bød
han alle velkommen, med det i mente, at det var et prøveløb,
alle skulle køre ordentligt og efter forholdene, og
hentede man en bil undervejs, så skulle man slække af,
og kunne få en om start, BUM!
STEMNINGEN
blandt deltagerne var nostalgisk, masser af sommerfugle i
mavsen, mange havde ikke lavet noter før, og det var 3 prøver
som skulle køres, og så blev de vendt om, og kørt
modsat, så 6 forskellige hastighedsprøver, så
tidsplanen var stram, men hyggen om hallen i Lime summede
af forventningens glæde, fantastisk!
JACOB
MADSEN
ER bare i hans egen liga, med Kaj Mikkelsen i højre sædet,
så tog knægten fra øst for broen den generelle sejr i
hans potente Opel Adam R2, han er så meget i køretræning,
teamet forstår at sætte bilen op til narrestreger, og
Jacob forstår at om sætte det hele til hurtigste prøvetider,
til stor glæde for tilskuerne, han er en ener i dansk
rallysport pt.
DAS
MICHAEL SØRENSEN
brugte løbet til test, med grus opsætning på hans Skoda
Fabia Super 2000, da han skal til Tyskland kommende
weekend, netop med den opsætning. Her er det et
grusrally, og derfor var det vigtigt lige, at få bilens
balance med grus opsætning følt ind i kroppen, dækkene
han brugte til Djurs Rally kunne han nok have kørt et
helt Le Mans løb med, de var hårde som beton. Og Michael
havde stor ros til arrangementet, kompakt og kvalitet for
pengene, med kvalitets kilometer i stedet for kvantitets
kilometer !!
DAGENS
VIGTIGSTE
ting, var hvordan tog folk imod dette nye prøve koncept,
og alle som jeg snakkede med var vilde med det, de
rutinerede roste prøvernes kvalitet, og de urutinerede
det samme, dog skulle de grønne lige vænne sig til
noter, og den højere fart, men alle kørte med mottoet,
FART MED RESPEKT, så det var en kolossal succes.
MICHAEL
VESTERGAARD
Og Troels Laursen fra den lokale klub, RAS, kørte
deres absolut første rigtige hastighedsprøver i deres
Opel Kadett GSI 16v, og Michael var direkte solgt til
dette koncept. Det var ikke nemt, men det er jo også et
trin op af ’hastighedsstigen’, men det med noter og
rigtige veje, det blev de direkte bidt og høje af, men om
de fortsætter afhænger af, hvordan
’sikkerhedspakken’ skal se ud, bliver det som til
rallysprint med sikkerhedsudstyr, eller hvordan, mange spørgsmål,
mange spændende svar venter.
VINDERNE
spændte spredte aldersmæssigt, i Klasse 5, var det Lasse
Murmann Sørensen på 19 år, som vandt, sammen med Mette
Felthaus i en Opel Adam R2.
Og i klasse 6, der var det Jens Rasmussen/Lasse Nerup, i
en Opel Kadett GSI 16v, og Jens har kørt rally af flere
omgange, så han var kendt med omgivelserne, og han er
omkring de 67 år, dæleme sejt.
Og i klasse 7, der huserede Kenneth Krogh Andersen/Kasper
Schøler i BMW 323 Ti Compac, og Kenneth er omkring de 33
år, og har helt sikkert flair for at køre denne
disciplin, det så godt og kontrolleret ud.
RAS’ende godt, af RAS folket, alle vinderne i Klasserne
5-6-7 var RAS medlemmer, flot!
Og i Klasse 8, ja da var det Jacob Madsen/Kaj Mikkelsen i
Opel Adam R2 VeryFastEdition, han er 22 år, og Still
Going Fast!!
AFRUNDINGEN
omkring løbet må blive, STOR SUCCES, og som Carsten Møller
sagde, nu skal det hele lige kigges igennem i sømmene,
men det ligger i kortene, at dette her er hvad der har
manglet længe i dansk rallysport, linket/koblingen
imellem klubrally og minirally, jeg glæder mig til at følge
denne disciplins udvikling.
Allan
POST
|