Serie hver tirsdag  

 

Folk bag rallysporten

Carsten Møller 

Hvad er din funktion i rallysporten?

Klubrallykører , codriver, løbsleder.  Manden bag (Djurs Rally)

 

Hvordan startede du med motorsport? 

Orienteringsløb 92-96 i AAS, 2014 klubrally i RAS 

  

Hvad har været højdepunktet/erne i din karriere?

Klubmester i 2014. Løbsleder på 3 Djurs Rallys på 3 år. 

TILBAGE TIL FREMTIDEN

GAMMEL KONCEPT
i nye klæder, det gamle specialprøver som blev kørt fra cirka 1985 til 1995, som var en stor succes, blev denne lørdag ’genopfrisket’ af Randers Auto Sport. Løbsleder Carsten Møller har virkelig brændt for denne udfordring, i at prøve at lave et løb ala ’dengang’. En total passioneret løbsleder, som har brugt tre måneder af sit liv på at lave løbet, og han skal have stor ros for sit engagement og sin væremåde og optræden.

SOM SAGT
de gamle specialprøver i en 2017 udgave, DJURS RALLY, rigtige hastighedsprøver med en længde imellem 4100 og 5200 meter, med notekørsel, med masser af grus, og det hele forgik med byen Lime som centrum, faktisk var både stemning og omgivelserne rigtig hyggeligt, og mindede meget om ’de gode game dage’.

SPØRGSMÅLET
som mange tænker er, hvad med sikkerhedsudstyr og licens graduering, det skal evalueres, og ligeså med chikaner, men det meldte Carsten klart ud efter løbet, nu skal det hele igennem møllen, og vurderes fra A til Z. Derudover bød han alle velkommen, med det i mente, at det var et prøveløb, alle skulle køre ordentligt og efter forholdene, og hentede man en bil undervejs, så skulle man slække af, og kunne få en om start, BUM!

STEMNINGEN
blandt deltagerne var nostalgisk, masser af sommerfugle i mavsen, mange havde ikke lavet noter før, og det var 3 prøver som skulle køres, og så blev de vendt om, og kørt modsat, så 6 forskellige hastighedsprøver, så tidsplanen var stram, men hyggen om hallen i Lime summede af forventningens glæde, fantastisk!

JACOB MADSEN
ER bare i hans egen liga, med Kaj Mikkelsen i højre sædet, så tog knægten fra øst for broen den generelle sejr i hans potente Opel Adam R2, han er så meget i køretræning, teamet forstår at sætte bilen op til narrestreger, og Jacob forstår at om sætte det hele til hurtigste prøvetider, til stor glæde for tilskuerne, han er en ener i dansk rallysport pt.

DAS MICHAEL SØRENSEN
brugte løbet til test, med grus opsætning på hans Skoda Fabia Super 2000, da han skal til Tyskland kommende weekend, netop med den opsætning. Her er det et grusrally, og derfor var det vigtigt lige, at få bilens balance med grus opsætning følt ind i kroppen, dækkene han brugte til Djurs Rally kunne han nok have kørt et helt Le Mans løb med, de var hårde som beton. Og Michael havde stor ros til arrangementet, kompakt og kvalitet for pengene, med kvalitets kilometer i stedet for kvantitets kilometer !!

DAGENS VIGTIGSTE
ting, var hvordan tog folk imod dette nye prøve koncept, og alle som jeg snakkede med var vilde med det, de rutinerede roste prøvernes kvalitet, og de urutinerede det samme, dog skulle de grønne lige vænne sig til noter, og den højere fart, men alle kørte med mottoet, FART MED RESPEKT, så det var en kolossal succes.

MICHAEL VESTERGAARD 
Og Troels Laursen fra den lokale klub, RAS, kørte deres absolut første rigtige hastighedsprøver i deres Opel Kadett GSI 16v, og Michael var direkte solgt til dette koncept. Det var ikke nemt, men det er jo også et trin op af ’hastighedsstigen’, men det med noter og rigtige veje, det blev de direkte bidt og høje af, men om de fortsætter afhænger af, hvordan ’sikkerhedspakken’ skal se ud, bliver det som til rallysprint med sikkerhedsudstyr, eller hvordan, mange spørgsmål, mange spændende svar venter.

VINDERNE
spændte spredte aldersmæssigt, i Klasse 5, var det Lasse Murmann Sørensen på 19 år, som vandt, sammen med Mette Felthaus i en Opel Adam R2.
Og i klasse 6, der var det Jens Rasmussen/Lasse Nerup, i en Opel Kadett GSI 16v, og Jens har kørt rally af flere omgange, så han var kendt med omgivelserne, og han er omkring de 67 år, dæleme sejt.
Og i klasse 7, der huserede Kenneth Krogh Andersen/Kasper Schøler i BMW 323 Ti Compac, og Kenneth er omkring de 33 år, og har helt sikkert flair for at køre denne disciplin, det så godt og kontrolleret ud.
RAS’ende godt, af RAS folket, alle vinderne i Klasserne 5-6-7 var RAS medlemmer, flot!
Og i Klasse 8, ja da var det Jacob Madsen/Kaj Mikkelsen i Opel Adam R2 VeryFastEdition, han er 22 år, og Still Going Fast!!

AFRUNDINGEN
omkring løbet må blive, STOR SUCCES, og som Carsten Møller sagde, nu skal det hele lige kigges igennem i sømmene, men det ligger i kortene, at dette her er hvad der har manglet længe i dansk rallysport, linket/koblingen imellem klubrally og minirally, jeg glæder mig til at følge denne disciplins udvikling.

Allan POST

Da det lykkedes mig at få FIA godkendt min Opel Manta I 200. 

 

Hvilken klub og hjemby, og hvilke licenser har du?

2014-2020 RAS. Hjemby: Syvveje. OFF:354,324.

 

Hvad beskæftiger du dig med, når du ikke arbejder med motorsport?

Til daglig køre jeg kranbil hos syddjurskommune, fritid bruges på Hus, Camping, fiskeri og Gamle biler.

 

Hvor gammel er du, og hvordan er din familiesituation?

Jeg er lige fyldt 49 og blevet Bedstefar, vildt forelsket i min kone, som jeg mødte i 1989, vi har to drenge og et Barnebarn

Hvad kører du i privat?

Opel Antara 4x4

 

Hvad er det, der fascinerer dig ved sporten?

Det at være en af dem der skaber noget, som gør mange mennesker glade.

 Foto: Post


Hit Counter