SIMON VALLENTIN
FØRER SIG FREM
I DM-OPGØRET


Brillerede med førsteplads og tredjeplads i semifinalens to rallysektioner


Hyundai-teamet udnyttede fredagens mørke og våde føre til at bringe sig i front.

- Det var en dejlig weekend, herligt at slutte et tæt opgør med to gode resultater, som giver os et godt udgangspunkt for yderligere fremgang i finalerunden, konstaterede en yderst tilfreds Simon Vallentin, Svinninge, efter to dage med det 477 kilometer lange Au2parts Sydhavsrally, som han betegner som et godt og klassisk rally med høj standard.

Sammen med co-driver Peter Egholm, Kirke Hyllinge, vandt han i regnvejr og mørke med sin Hyundai i20 R5 fire af fredagens seks rallyprøver foran Kenneth Madsen og Mette Felthaus, Ruds Vedby/Horsens, i Suzuki Swift R+ og Esben Hegelund og Karsten Isaksen, Hadsten/Egtved, i Citroën DS3 WRC. Dermed sikrede Hyundai-teamet sig et godt afsæt for lørdagens otte rallyprøver.


Simon Vallentin og Peter Egholm tog et langt spring opad i den samlede stilling i DM-klassen for 4-hjulstrukne biler.
  

Løbets første seks rallyprøver blev kørt på Lolland, bl.a. en godt 27 kilometer lang prøve på asfalt og grus, med jævn og ujævn vej, med masser af sving og et skævt hop, så det skortede ikke på udfordringer, men Vallentin og Egholm var generelt hurtigst på fire af de seks prøver og begge gange på rallyets længste og mest krævende prøve. De blev nærmest overraskede over, at være kørt så meget fra de hårdeste konkurrenter, som foruden Esben Hegelund og Kenneth Madsen også talte Marco Gersager og vinderen af sidste års Dansk Super Rally-turnering, Martin Johansen.
- Faktisk indhentede vi Martin på fredagens næstsidste prøve, nok fordi vi fra starten var opsatte på at præstere det optimale, og fordi vores serviceteam havde sørget for en en perfekt opsætning af bilen, bl.a. med nye Michelin-dæk. Det gav en god balance i bilen og øgede selvtilliden, forklarede Simon Vallentin efterfølgende.
Simon Vallentin og Peter Egholm var klar til at gå "all in" i semifinalen på Lolland-Falster. Efter den obligate "champagnegalop" mellem bilerne ved mål, så at sige badede Simon Vallentin sig i fanskarens begejstring.


Medvirkende til Hyundai-teamets gode resultat, var ifølge Simon Vallentin også den moralske støtte, som det fik fra henimod 60 fans, som i en hyret en bus var taget til Lolland-Falster for at følge Hyundai-holdet.


I lørdagens tête-à-tête fortsatte Vallentin og Egholm for fuld fart i deres Hyundai i20 R5 og sikrede sig maksimumpoint på løbets powerstage.


- Fanklubben var helt sikkert en ekstra motivering for at yde vort bedste, omend vi lørdag valgte at køre strategisk. I stedet for at oversatse i en jagt på Kenneth Madsen og Esben Hegelund koncentrerede vi os om at holde Marco Gersager, Martin Johansen og Ib Kragh bag os. Forud for semifinalen var vi på tredjepladsen efter Kristian Poulsen og Martin Johansen. Førstnævnte udgik og Martin sluttede på en sjetteplads. Vi kunne køre hjem med 33 ekstra point på kontoen, og har nu 88 i alt, så vi er rykket nærmere på en forbedret slutstilling i DM-opgøret. En sejr i finalen inklusive max-point fra løbets powerstage kan bringe os tættere på toppen, tilføjede Simon Vallentin.


Simon Vallentin og Peter Egholm sluttede sin vindere af Au2parts Sydhavsrallyets første del og på tredjepladsen i anden del.

Au2parts Sydhavsrally 2021 blev præget af regnvejr, glatte veje og afkørsler på rallyprøverne.  Hyundai-holdet havde som adskillige andre øjeblikke, da det gik lidt skævt i forhold til det forventede. Simon Vallentin havde et par situationer, hvor det gik mere sidelæns end planlagt og var undervejs på "udflugt" i Lolland-Falsters vilde natur, men dog ikke værre, end at han og Peter Egholm kunne køre i mål på en solid tredjeplads i generalklassementet.
- Nu satser vi på en god finale ved Ikast den 9. oktober, sluttede Simon Vallentin.

_______

(Foto: specialpress@gmail.com

Hit Counter