EFTER DM-FINALEN I TARM:
CASPER VENNING ER KLAR
TIL AT PRØVE NOGET NYT


Efter nogle op- og nedture i DM-turneringen i rally, kunne Casper Venning og Kristian Birk, Herlufmagle/Ringsted, efter slutopgøret i det midtjyske Rally Naturens Rige i Tarm opgøre det samlede resultat for sæsonen 2021. Konklusion: tiden er inde til at prøve noget nyt.


Selv om der er fart i den rappe Renault Twingo R2 savner Casper Venning noget med endnu mere fart for bedre at kunne tage kampen op med konkurrenterne. Twingoen har fået ny karrosse, nye bremser, forbedret undervogn og nyrenoveret motor, men Casper Venning drømmer om noget andet og mere, så han for alvor kan komme i clinch med førertruppen.


- Bilen er sat til salg, for efter nogle sæsoner i Renault Twingo R2 er jeg klar til at prøve noget andet, fastslog Casper Venning, der senest har boltret sig  med sin rappe Twingo i RC4-klassen.
I den forløbne sæson har han og co-driver Kristian Birk været til start i fem af de seks DM-tællende rallyer.
- Vi var ikke til start i åbningsløbet, fordi motoren ikke var klar, men vi har deltaget i de øvrige fem runder. Undervejs har vi haft tekniske problemer, hvilket også kan ses på vores slutresultat, konstaterede Casper, da den sidste meter af DM-turneringen var kørt i Tarm.


Casper Venning og Kristian Birk for fuld skrue på den første af finalerundens otte rallyprøver. Og de udnyttede alt, hvad der kunne køres på.


I DM-sammenhæng sluttede han og Kristian Birk i RC4-klassen på en samlet 8. plads og i RC Super Rally Cup på en samlet 6. plads, hvilket han ikke er tilfreds med.
- Faktisk synes jeg at sæsonen i år har været værre for os end i fjor. Ikke på grund af samarbejdet i cockpittet eller utilstrækkelige noter, men fordi vi har haft nogle tekniske problemer undervejs og fordi jeg ikke har kunnet få så meget fart i bilen, som jeg ønskede, fastslog Casper Venning efter at have analyseret resultatet af årets indsats.

Årsagen har bl.a. har været bremser, der blev for varme i både anden, tredje og fjerde DM-runde, men efter at have fået løst dét problem, skulle han lige overbevise sig selv om, at han kunne forlade sig 100 pct. på, at bilen ville opføre sig optimalt, så ved starten i finalerunden havde han en andenplads, en andenplads, en tredjeplads, og en fjerdeplads noteret i pointregnskabet, så da han rullede frem til start i Midtjylland var det med optimale bremser og en nyrenoveret motor.

Efter fire rallyprøver var der tid til servicepause. Da årsagen til motorstyringens fejlmeldinger ikke var umiddelbar valgte  Venning Motorsport at stoppe for ikke at risikere et kostbart motorhavari.

Alligevel valgte han at stoppe halvvejs gennem slutopgøret.
- Motorstyringen meldte flere gange om manglende olietryk og gik i nødprogram. I servicepausen kunne vi ikke konstatere fejl på olietrykket, men med svingende meldinger fra kontrolsystemet valgte vi at stoppe fremfor at risikere et motorhavari. Uanset om det bare skyldtes en elektronisk fejl, ville jeg ikke med en nyrenoveret motor, der kun har kørt 500 kilometer, risikere noget, tilføjede en ærgerlig Casper Venning.
Så selv om der ikke er noget at udsætte på mandskab, teamwork eller for den sags skyld bilen, for den er sådan set god nok, men alligevel er der nu lagt op til forandring.
. Jeg synes ikke, at jeg kan få mere ud af Twingoen, end jeg allerede har. Derfor vil jeg bruge vinterpausen til at overveje mulighederne for at skifte til noget andet i den kommende sæson, sluttede Casper Venning.
Alternativet til en R2-bil er enten en Rally4 eller en R3T - med mindre der skiftes til et helt andet klassement.
Det må tiden vise!
__________________________

(Foto: <>specialpress@gmail.com

Hit Counter