Hyundai i20 R5 debut i Dansk Rally

Foto: Teamet / Kim Gripping

Et rally som vil blive husket i lang tid.
Motorklubben Vejle Motor Sport, stod for årets første afdeling af det Danske mesterskab i Rally, det vil helt sikkert være et rally som vil blive husket i lang tid, det var et af de flotteste startfelter i en årrække. Ud af 65 startende biler var der ikke mindre end 4 WRC biler til start og 3 R5 biler, et meget velafviklet arrangement med spænding fra start til slut.  

Jacob Madsen til start i Hyundai i20 R5.
Arrangementets absolutte højdepunkt var Jacobs debut i en Hyundai i20 R5. Forberedelserne op til rallyet var hektiske, men alt faldt på plads og en start i en Hyundai fabriks rallybil blev en realitet.

Det var med stor spænding teamet gik til opgaven, og teamet havde helt klart en forventning om at kunne gøre sig i top 5. Men dem der kender Jacob, ved også, at det var generelsejren, som var det ultimative mål.

Test dagen før.
En af teamets trofaste sponsorer, Jan Sørensen fra Hammel Autolak havde arrangeret et lukket område, hvor bilen kunne testes. Der blev foretaget nogle småjusteringer og det var ret tydeligt, at Jacob følte sig godt tilpas i bilen med det samme.

”Følingen med bilen var god lige fra første meter. Vi lavede et par småjusteringer, og så var jeg klar til at give fuld gas. Bilen har en meget fin balance, jeg glæder mig til at se, hvor hurtige vi er i morgen, når det går rigtigt løs på rallyprøverne” sagde Jacob Madsen til testen.  

Var med helt fremme lige fra prøve 1.
Allerede fra starten af, viste Jacob og Line, at det er et team, som konkurrenterne godt kan begynde at hold øje med.

Esben i Skoda lagde sig i spidsen af rallyet, med 4,3 sekunder ned til Jacob og Line i Hyundai’en. 2,7 sekunder efter, på 3. hurtigst tid kommer Ib Kragh i Citroën. WRC bilerne er overraskende flere placeringer efter R5 bilerne. Teamet får besked fra Jacob og Line, at de har kørt prøve 1 uden samtaleanlæg, hvilket gør resultatet endnu flottere. Samtaleanlægget bliver fikset, og de er klar til prøve 2.

Jacob og Line kvitterede med at køre hurtigste tid, 2,3 sekund hurtigere end Esben i Skodaen og 13,2 sekunder hurtigere end Ib i Citroën, der var stor glæde i Hyundai lejren. 

På prøve 3. opstår der desværre en lille men afgørende fejl på den nye Hyundai, i flere nedbremsninger sætter speederen sig fast i åben position, altså med fuld gas og teamet bliver nødt til at sætte farten lidt ned for at få styr på situationen.
Det ellers meget professionelle team fra Friul Motorsport lykkedes aldrig at finde fejlen.
På prøve 6 vælger teamet at trække sig fra konkurrencen for en sikkerheds skyld, ”det er sindssygt ærgerligt, men det mest fornuftige. Teknikerne kunne ikke nå at finde fejlen i servicepausen, og vi blev nødt til at gøre det eneste fornuftige, nemlig at trække os, selvom vi var med i kampen om sejren,” siger en ærgerlig Jacob Madsen.

Jacob og Line viste speeden.
Inden teamet valgte at trække sig fra konkurrencen, leverede de 2 tider kun overgået af Esben Hegelund. ”Vi er naturligvis meget kede af at vi ikke kom i mål, men også meget stolte af, at vi kan gøre os i så stærkt et felt. Vi skal nu tilbage og arbejde videre i vores kamp om deltagelse i mesterskabet. Vi håber at komme stærkt tilbage. Jeg vil godt benytte muligheden for at takke mine trofaste sponsorer for hjælpen og støtten, og ikke mindst Hyundai Danmark for interessen i vores projekt” siger Jacob Madsen.

 

Resultat for løbet generelt blev:

1  Esben Hegelund         Skoda R5                          00:49:29.400
2  Ib Kragh                        Citroën Ds3 R5                00:50:33.100
3  Kim Boisen                  BMW M1                           00:51:23.400
4  Kristian Poulsen         Toyota Corolla WRC       00:51:37.200 
5  Brian Madsen              Peugeot 206 WRC          00:51:40.100