Mit møde med Walther Röhrl
Sidste weekend var jeg som sædvanlig guide på en af Veteranpostens busser til Bremen Classic Motorshow. 

Jeg havde på forhånd set at Walther Röhrl ophold sig på Autostadt standen, så kom ideen til en ny serie på Rallyinfo, som kan hedde 'Hvor blev de af'. Det kan være både udenlandske og danske kørere som er stoppet.
Er der nogen bland læsserne der vil hjælpe, er man meget velkommen til at kontakte mig på telefon eller mail.

 

Walther Röhrl

Röhrl blev født den 7. marts 1947 i den tyske by Regensburg  voksede op som den yngste af tre børn l
Hans forældre blev skilt da han var ti år gammel.
Fra da af boede han hos sin mor.

Röhrl kørte sit første rally i 1968. Röhrl var favorit i World Rally Championship gennem 1970'erne og 1980'erne, hvor han vandt Monte Carlo Rally fire gange med fire forskellige co-drivere.

Hans medkører i mange år var Christian Geistdörfer. Hans Fiat 131 Abarth bragte ham til titlen i 1980, der blev fuldendt med sin sejr i dette års San Remo-rally, men det var nok hans tilsvarende succes i 1982, der imponerede mest af alt, med Röhrl afværge den 4-hjulstrukne  Audi med  Michèle Mouton bag rattet, for at tage titlen på grund af stabiliteten i hans stadig velkørende baghjulstrukne Opel Ascona 400. 

Tony falder fordi han ikke kunne lide at konkurrere i RAC-rallyet. Röhrl havde allerede haft alvorlige argumenter med Tony Case om reklameaktiviteter for holdsponsoren, tobaksselskabet Rothmans. Röhrl, som en streng ikke ryger, simpelthen nægtede at gøre nogen optagelser til Rothmans reklamespot, hævder han var blevet ansat som chauffør, ikke en skuespiller, og han kunne ikke se nogen mening i at gøre tobak markedsføring som en ikke ryger alligevel.

 


 
Audi S1 ​​Pikes Peak
 
I 1983 sluttede han sig Lancia til pilot den nye, baghjulstræk Lancia 037, før endelig ændrer hans maskine, i 1984, til firehjulstræk Audi Quattro, automotive Faktisk produceres i sin hjemstat Bayern.

I 1987
satte Röhrl en ny rekord i Pikes Peak International Hill Climb ved  at være den første chauffør til at køre 14:42 miles (19,99 km) lange bjergvej til Pikes Peak mindre end 11 minutter. I sin 600 hk (440 kW) Audi Sport Quattro S1 E2
Han kun brugte 10: 47.850 minutter at nå Pikes Peak som på den tid hovedsageligt var
dækket med grus.

I Italien blev han valgt som "Århundredes Rallydriver". I Frankrig, blev  han valgt til "Rally-driver af det nye årtusinde".
I november
2000 blev en jury på  100 motorsport eksperter på verdensplan valgte ham til "Bedste rallykører nogensinde" i Italien.

I de senere år har han været
beskæftiget som senior testkører for Porsche gadebiler, for at dem at teste dem på den berømte Nürburgring Nordschleife, for eksempel Porsche Carrera GT.

Röhrl's WRC sejre:

Event Season Co-driver

Car

Greece22nd Acropolis Rally 1975 GermanyJochen Berger Opel Ascona
Greece25th Acropolis Rally 1978 GermanyChristian Geistdörfer Fiat 131 Abarth
Canada Critérium du Québec 1978 GermanyChristian Geistdörfer Fiat 131 Abarth
Monaco 48th Rally Monte Carlo 1980 GermanyChristian Geistdörfer Fiat 131 Abarth
Portugal 14th Rally Portugal 1980 GermanyChristian Geistdörfer Fiat 131 Abarth
Argentina 1st Rally Argentina 1980 GermanyChristian Geistdörfer Fiat 131 Abarth
Italy 22nd Rally Sanremo 1980 GermanyChristian Geistdörfer Fiat 131 Abarth
Monaco 50th Rally Monte Carlo 1982 GermanyChristian Geistdörfer Opel Ascona 400
Ivory Coast 14th Rallye Côte d'Ivoire 1982 GermanyChristian Geistdörfer Opel Ascona 400
Monaco 51st Rally Monte Carlo 1983 GermanyChristian Geistdörfer Lancia 037 Rally
Greece30th Acropolis Rally 1983 GermanyChristian Geistdörfer Lancia 037 Rally
New Zealand 13th Rally New Zealand 1983 GermanyChristian Geistdörfer Lancia 037 Rally
Monaco 52nd Rally Monte Carlo 1984 GermanyChristian Geistdörfer Audi Quattro A2
Italy 27th Rally Sanremo 1985 GermanyChristian Geistdörfer Audi Quattro Sport S1

    

Year Entrant Car 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 WDC Points
1973 Irmscher Tuning Opel Commodore GS/E MON
45
SWE POR KEN MOR GRE POL FIN N/A N/A
Opel Ascona AUT
Ret
ITA USA GBR
Ret
FRA
1974 Opel Euro Händler Team Opel Ascona MON
C
SWE
C
POR
Ret
KEN GRE
C
FIN ITA CAN USA GBR
6
FRA N/A N/A
1975 Opel Euro Händler Team Opel Ascona MON
Ret
SWE KEN GRE
1
MOR
Ret
POR
Ret
FIN N/A N/A
Opel Kadett GT/E ITA
Ret
FRA GBR
Ret
1976 Opel Euro Händler Team Opel Kadett GT/E MON
4
SWE POR
Ret
KEN
Ret
GRE MOR FIN ITA
Ret
FRA
Ret
GBR
Ret
N/A N/A
1977 Opel Euro Händler Team Opel Kadett GT/E MON
Ret
SWE POR KEN NZL GRE
Ret
FIN GBR
Ret
NC 0
Fiat S.p.A. Fiat 131 Abarth CAN
Ret
ITA
Ret
FRA
1978 Alitalia Fiat Fiat 131 Abarth MON
4
SWE KEN POR
Ret
GRE
1
FIN CAN
1
ITA
Ret
CIV FRA GBR
6
6th 13
1979 Alitalia Fiat Fiat 131 Abarth MON
Ret
SWE POR KEN
8
GRE NZL FIN CAN ITA
2
FRA GBR
8
CIV 9th 21
1980 Fiat Italia Fiat 131 Abarth MON
1
SWE POR
1
KEN GRE
5
ARG
1
FIN NZL
2
FRA
2
GBR CIV 1st 118
Jolly Club ITA
1
1981 Eminence Porsche 911 SC MON SWE POR KEN FRA GRE ARG BRA FIN ITA
Ret
CIV GBR NC 0
1982 Rothmans Opel Rally Team Opel Ascona 400 MON
1
SWE
3
POR
Ret
KEN
2
FRA
4
GRE
2
NZL
3
BRA
2
FIN ITA
3
CIV
1
GBR 1st 109
1983 Martini Racing Lancia 037 Rally MON
1
SWE POR
3
KEN FRA
2
GRE
1
NZL
1
ARG FIN ITA
2
CIV GBR 2nd 102
1984 Audi Sport Audi Quattro A2 MON
1
SWE POR
6
KEN NZL
Ret
ARG FIN 11th 26
Audi Sport Quattro FRA
Ret
GRE
Ret
ITA
Ret
CIV GBR
1985 Audi Sport Audi Sport Quattro MON
2
SWE
Ret
POR
3
KEN FRA
Ret
GRE
Ret
NZL
3
ARG FIN 3rd 59
Audi Sport Quattro S1 E2 ITA
1
CIV GBR
Ret
1986 Audi Sport Audi Sport Quattro S1 E2 MON
4
SWE POR
Ret
KEN FRA GRE NZL ARG FIN CIV ITA GBR USA 22nd 10
1987 Audi Sport Audi 200 Quattro MON
3
SWE POR KEN
2
FRA GRE
Ret
USA NZL ARG FIN CIV ITA GBR 11th 27