Varebiler særligt eksponeret for uheld om vinteren
Vil man frem uanset vejret, peger pilen mod vinterdæk

 Eisenberg

Varebiler er blandt de kvikke biler, både i by, på landeveje og på motorveje. Det er, fordi chaufføren har travlt, hvis han skal nå sit stramme program. Og derfor burde en tur i grøften og det efterfølgende værkstedsophold være enhver varebilchaufførs eller håndværkers værst tænkelige mareridt.

Lige præcis det scenario kan meget let blive til virkelighed til vinter. Dæktællinger viser nemlig, at tæt ved 50 procent halvdelen af varebilerne kører på sommerdæk om vinteren.

"Og med det ringe vejgreb, som sommerdæk har på vinterlige veje, er det bestemt ikke nogen god idé," siger Dækimportørforeningens formand Kenneth Saust.

Han peger på helt friske, tyske dæktest som viser, at sommerdæk har næsten dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk på vinterlige veje. Når det gælder igangsætningsevne og svingegenskaber ser det lige så slemt ud for sommerdækkene. Og kører man på byggepladser og andre steder, hvor der er fedtet, kan det blive decideret svært at komme frem.

"Risikoen for uheld er således meget større, hvis man kører på sommerdæk. Og har man blot et mindre uheld, er det dyrt sparede penge ikke at skifte dæk," siger Kenneth Saust.

Han noterer, at buler i bilen og tabt arbejdsfortjeneste selv ved et mindre uheld let løber op i mellem 10.-20.000 kr., mens fire nye vinterdæk til en varebil måske kun koster omkring 4.-5.000 kr. inklusive montering.

På snedækket vej har sommerdæk næsten dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk. Det kan give alvorlige skader på de bløde trafikanter som fodgængere og cyklister, hvis bilisten negligerer sit ansvar og kører på uegnede dæk for årstiden (foto: Michael Eisenberg). Vinterdæk til varebiler er kendetegnet ved, at de kan tåle højere belastninger end personbilsdæk, og de er godkendt til lavere hastigheder. Derfor må man aldrig montere et vinterdæk til en personbil på en varebil eller omvendt.
Et sæt gode vinterdæk er vigtige for varebiler, både for at de kan komme frem til tiden, og for at de kan undgå uheld som følge af uegnede dæk til årstiden," siger Dækimportørforeningens formand Kenneth Saust. Her er et vinterdæk egnet til europæiske forhold. Ved siden af M+S-mærkningen ses snefnugsymbolet, som er garantien for, at dækket er beregnet til kørsel under vinterlige betingelser (foto: Michael Eisenberg).

"Den merudgift kan meget hurtigt være tjent ind for et håndværker- og transportfirma, og så er det værd at tænke på, at man også har et ansvar for de bløde trafikanter, som er cyklister og fodgængere. Hvem har lyst til at tænke på, at man havde et uheld med denne type trafikant, fordi man havde sparet på det rette dækvalg? slutter Kenneth Saust.

 

Noter:

Dækstatistik for varebiler
Ved seneste januar-dæktælling for varebiler, foretaget af Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed, kørte 42 % af varebilerne på sommerdæk i januar, selv om vejr- og vejforhold kaldte på M+S-mærkede vinterdæk med snefnugsymbol.

Kilde: Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed

Facts om varebiler om vinteren
- To tredjedele (65%) har ikke tjekket dæktrykket den sidste måned.
- 22% kørte med mindre end de anbefalede 3 mm mønsterdybde.
- Ud af disse 22% var syv ud af 10 varebilchauffører uvidende om det.

Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed

Er det dyrere med to sæt dæk end med kun ét?
I store træk er det lige så billigt at benytte to sæt egnede dæk som et, der kun er egnet en del af året. Man slider jo kun et sæt ad gangen og kører cirka den samme samlede distance på dækkene. Så forskellen er udgiften til fire ekstra fælge og hjulskift to gange årligt. Den udgift kan dog hurtigt udlignes, hvis man får blot en enkelt bule i bilen ved at køre galt på sommerdæk på vinterlige veje. Og rammer man en blød trafikant, kommer der en moralsk dimension ind i billedet, som de fleste gerne havde været foruden.

Kilde: Dækimportørforeningen