HANSEN FYREDE DEN 
AF VED FTZ SPRINT

Af Morten Dam 
Foto: MD/autoMOTIV

Efter en pause på flere måneder satte Jørgen Hansen, Fjenneslev, sig på ny bag rattet i sin Porsche 997 GT3, så det meste af det første af fire heat ved ASK Hedelands FTZ Rallysprint på Roskilde Dyrskueplads gik med at finde sig til rette med Porschen, som han ikke havde kørt i siden første runde af Yokohamamesterskabet i april. I stedet har han kørt i sin BMW M3, men i Roskilde var Porschen på ny trukket ud af garagen.

”KONTAKTBESVÆR“

- Jeg fumlede lidt med den i det første heat, men fik dog alligevel en rimelig tid, konstaterede Jørgen Hansen efter dagens sprint, og tilføjede:

- Det gik lidt bedre i andet heat, men før det tredje heat kom en kraftig regnbyge, før solen skinnede på ny. Spørgsmålet var så, hvilke dæk, vi skulle sætte på bilen. Ville det nå at tørre op? Vi satsede på regnvejrsdæk, hvilket viste sig at være det rigtige, for lige før starten begyndte det igen at regne. Men så skulle der jo bruges vinduesviskere! 

Det blev til to omgange med manglende koncentration, fordi jeg ikke kunne finde kontakten til vinduesviskeren.

Porschen er udstyret med et smart rat med en masse kontakter centralt placeret, men med så lille og svært læselig skrift, at Hansen måtte prøve sig frem en efter en for at finde den rigtige kontakt. Det var en pinsom oplevelse og gav en dårlig tid.

Jørgen Hansen har normalt været sekunderet af enten Winnie Hansen eller Camilla Hjort Dyssekilde, men i Roskilde havde han  sin servicemand Oliver Luplau som co-driver. I de seneste rallysprint har Jørgen Hansen kørt i sin BMW M3, men den blev i Roskilde udskiftet med Hansens Porsche GT3, hvilket resulterede i en samlet fjerdeplads.

SKULLE HAVE FULD PEDAL

- Derfor skulle den have maksimal gas i det fjerde og sidste heat. Efter de tre forudgående heat var jeg dog begyndt at føle mig tilpas i bilen, så resultatet blev en kanongod tid, så i stedet for en generel placering som nummer syv eller otte sluttede vi på en samlet generel fjerdeplads, konstaterede Jørgen Hansen og sluttede:   
- Jeg var ved at være godt træt af mig selv, så slutplaceringen var en lettelse og tilsyneladende en bekræftelse på at jeg igen har fundet farten. Nu håber jeg bare, at det varer ved! 

Der blev kørt tre og en halv baneomgang i hvert heat og i de tre første heat kørte han i mål henholdsvis i tiden 5:02,496 min., 4:56,187 min., og 5:21,870 min., mens det fjerde og sidste heat blev kørt i tiden 4:52,145 min. En klar forbedring!

Det rakte til en samlet fjerdeplads efter dagens vinder Steen Andersen, Brøndby, i Mitsubishi Lancer Evo X,  Anders Lysen, Sorø, i Suzuki Swift Maxi og Chris Venning, Ringsted, i Ford Fiesta ST. FTZ Rallysprint havde 50 biler til start.