GUIDE
TIL MONTE-CARLO HISTORIC RALLY 2024
Oversat
med Google Translate
Nej,
han vil ikke være vært i slutningen af januar ...
ikke i Frankrig i hvert fald. Monte-Carlo
Historic Rally 2024 vil sætte liv i de første dage af februar. Som
hvert år vil vi finde mange
drømmeveteranbiler i starten af dette
regularity-rally. For at følge det, her er
vores guide,
hvor du vil forstå, hvordan det fungerer, hvor og hvornår det køres,
og hvem der kører det.
HVORDAN
FUNGERER MONTE-CARLO HISTORIC RALLY 2024?
"Spillet"
af straffe
Hvert
år overrasker "RMCH" visse tilskuere. Og
ja, det er ikke den, der passerer dem hurtigst, der vinder. Og
det er normalt. Glem ikke, at Monte-Carlo
Historic Rally 2024 stadig vil være en VHR regularity-begivenhed,
som adskiller sig fra VHRS (Historic Sports Regularity Vehicles),
idet den finder sted på en åben vej. Her, i
modsætning til Tour Auto for eksempel, ingen VHC klassificering,
hvor ridsen tæller. Rangeringen er derfor
fastsat efter den, der vil være den mest regelmæssige... men
hvad betyder det?
Faktisk
skal konkurrenterne i Monte-Carlo Historic Rally 2024 sætte en
tid... fastsat af arrangørerne. Så der er ikke
tale om at gå efter nogle ridser. Tempoet er
dog ikke det samme for alle konkurrenter, da vi skelner mellem
høje og lave gennemsnit med forskellige hastigheder at nå.
Hvad
der ikke ændres, er det anvendte sanktionssystem:
- klassisk
timing med 1 strafpoint for hver 1/10 af et sekund over eller
under den tildelte tid
- GPS-timing
til anden, hvilket giver 10 strafpoint for enhver tidsforskel
- hver
metode begrænser sig til 20.000 strafpoint
- 30.000
bøde for enhver besætning, der overstiger det pålagte
gennemsnit med 20 %, pas på udskejelser!
Pas
på, der er ikke tale om at sætte farten ned midt i specialen for
at få den rigtige sidste tid. Dette er
naturligvis taget i betragtning, men mellemtider er også på
programmet. Faktisk skal du holde tempoet
igennem hele specialen. De, der er for hurtige
og vil sætte farten ned på en given portion, vil også blive
straffet!
Dette
er, hvad der vil ske under regelmæssighedsspecialerne i
Monte-Carlo Historic Rally 2024. Men vi skal også respektere
ruten, og det er derfor, tidskontrol og passagekontrol er
etableret. På førstnævnte gives en køreplan
til hver besætning, som skal klokke ind til tiden (± 1 minut). På
sidstnævnte skal man påpege og dermed vise, at man har taget den
rigtige vej.
Tilføj
nogle tekniske sanktioner i tilfælde af dårlige dæk eller
belysningsfejl, men også når
assistancekøretøjet kommer ind i specialen eller endda i
tilfælde af reklame, der er for stor eller for
forbudte produkter. Disse sanktioner vil
være underlagt forudgående advarsel og vil kun blive anvendt
i tilfælde af en gentagelsesforseelse.
Endelig
vil der stadig være én måde at blive straffet under Monte-Carlo
Historic Rally 2024: ved ikke at respektere motorvejskoden. Dette
er rollen som GPS-trackere og hastighedsoverskridelser, og
alle
andre forseelser vil blive straffet afhængigt af de begåede
forseelser.
Hvilke
biler er i starten af Monte-Carlo Historic Rally?
Du
kan ikke komme ind i Monte-Carlo historique med en hvilken som
helst gammel bil. Siden 2022
har vi accepteret alle biler, der deltog i Monte-Carlo-rallyet
mellem dets begyndelse og den 51. udgave,
dvs. 1983-udgaven. De er derefter opdelt i forskellige kategorier:
- Kategori
I: biler bygget før 31.12.1965
- Kategori
II: biler bygget mellem 01/01/1966 og 31/12/1971
- Kategori
III: biler bygget mellem 01/01/1962 og 31/12/1976
- Kategori
IV: biler bygget mellem 01/01/1976 og 31/12/1982
Udvalget
af modeller er ret bredt med 97 mulige mærker, nogle meget godt
repræsenteret og andre
meget sjældnere. Vi beskriver deltagerne til
Monte-Carlo Historic Rally 2024 nedenfor.
Disse
biler har brug for "papirer" for at deltage i
begivenheden. Det historiske
tekniske pas er
et
godt grundlag (som vil være gyldigt i alle andre arrangementer),
men du kan også køre med et pas til
en historisk regulær rallybil eller et FIVA identitetskort. Medlemmerne
af besætningen skal fremvise
et regelmæssigheds- eller konkurrencekørekort udstedt af et
medlemsforbund af FIA eller et
konkurrencelicens til begrænset hastighed udstedt af Automobile
Club of Monaco, og som ikke kun
er gyldigt på denne test.
Startrækkefølgen
Veteranbilerne
i Monte-Carlo Historic Rally 2024 vil køre hvert minut, undtagen
i sidste etape, om natten, hvor intervallet falder til 30
sekunder.
På
den første dag, for klassifikationsfasen, starter køretøjerne i
rækkefølgen efter løbsnumrene. Derefter vil
vi fra den fælles fase bruge klassifikationen til at definere
startrækkefølgen for bilerne. Opmærksomhed,
lille nuance: Disse placeringer er en smule forfalskede, da de
høje gennemsnit altid starter før de lave gennemsnit (for at
undgå "trafikpropper"). Bemærk, at
dette kan være en fordel, især for lave gennemsnit på godt
sneet terræn: Vejen er allerede godt fejet, når mandskaberne
angriber specialetaperne.
Gennemsnittene
Vi
fortalte dig om gennemsnittet, disse bestemmer den hastighed,
hvormed konkurrenter skal dække regelmæssighedsspecialiteterne i
Monte-Carlo Historic Rally 2024. ACM pålægger ikke et
gennemsnit, men giver denne tabel til konkurrenterne, som derefter
kan vælge frit. deres gennemsnit... selv om kommissærerne
forbeholder sig retten til at ændre gennemsnittet af visse biler
(en Audi Quattro med et lavt gennemsnit for eksempel...):
HVAD
ER RUTEN FOR MONTE-CARLO HISTORIC RALLY 2024?
I
år finder det "moderne" Monte-Carlo Rally sted fra den
22. til den 28. januar. Og da vi ikke kan
afvikle de to stævner samtidigt, skal vi give embedsmændene et
par dage til at trække vejret, inden vi går i gang med
Monte-Carlo Historic Rally 2024. Derfor vil regularitetstesten i
år hovedsageligt finde sted i februar måned og det slutter ikke
under den anden store begivenhed, som er Rétromobile, men vil
starte under Rétromobile!
Afgangsbyerne
og koncentrationsruten:
3
afgangsbyer i 2022, 5 sidste år. Monte-Carlo
Historic Rally 2024 byder på 4 startbyer i år. For
road marathon-entusiaster vil Glasgow være det fjerneste
udgangspunkt. At opsummere :
- Glasgow,
afgang onsdag den 31/01 kl. 8:30 (10 biler ±2150 km)
- Bad-Homburg,
torsdag 01/02 kl. 14.00 (40 biler ±1220 km)
- Milano,
torsdag 01/02 kl. 18.00 (120 biler ±960 km)
- Reims,
torsdag 01/02 kl. 19 (130 biler ±1000 km)
Der
er stadig lang vej for deltagere, der skal køre om natten. Denne
første etape, kaldet "koncentrationskurset", slutter i
Monaco, ved Parc Fermé fredag den 2. februar mellem
kl. .
Hvis
du vil se dem passere gennem Frankrig, giver vi dig dette bord. Endnu
en gang er tiderne omtrentlige (for ankomsttid på stedet, men
ikke for afgangstidspunkt) og vil især afhænge af vejenes
tilstand. Andre CP'er er på programmet, men vi
starter i Langres, hvor konkurrenterne fra Monte-Carlo Historic
Rally 2024 fra Reims, Bad Homburg og Glasgow vil omgruppere.
Lørdag
den 3. februar: Klassifikationsfasen af Monte-Carlo
Historic Rally 2024
Natten
vil have været kort, uanset dens sande længde, efter en første
søvnløs nat tilbragt på vejen i biler, der ikke rigtig er på
det højeste niveau af komfort! Konkurrenterne
kommer ind til sagens kerne lørdag den 3. februar med
klassementstrinnet, i rækkefølge derfor.
Afgangen
vil være fra Monaco kl. 7.00 med en god forbindelse og de første
specialetaper:
- SR1:
Soleilhas – Castellane, fra kl. 9:50 med
udsigt over Chaudanne-søen for enden
- SR2:
Chaudon-Norante – Digne les Bains fra kl.
11:05 med
Col du Corobin
Det
er også i Digne les Bains, fra kl. 11.55, Place du Tampinet, at
tidskontrollen midt på dagen finder sted med en mini-snackpause
(hvis konkurrenterne ikke er forsinket). Så
starter det hurtigt igen:
- SR3:
Ventavon – Chabestan fra 13:15 med
Col de Faye
Klassifikationsfasen
af Monte-Carlo Historic Rally 2024 vil omfatte en
mere speciel end sidste år, og denne gang vil det være i
Vercors:
- SR4:
La Cîme du Mas – Col Gaudissart fra 15:45 med
Col de l’Écharasson
Så
er det nedstigningen til Valence med et tidstjek i
Saint-Jean-de-Royans klokken 16.35 og de første ankomster til
Valence fra klokken 17.35, naturligvis på Champs de Mars.
Søndag
den 4. februar: Fælles etape 1 af Monte-Carlo Historic Rally 2024
Søndag
er det løgn... ja næsten da afgangen først bliver kl. 8.00. Så
er det tid til Ardèche-delen af Monte-Carlo
Historic Rally 2024 for denne første fælles etape.
- SR5:
Lyas – Pourchères fra kl. 9:20, hvor
stævnet ikke har bestået i over 20 år
Så
er det tradition: Konkurrenterne stopper ved La Remission des
Jouanny. Til stedets 60 års jubilæum byder en
helt ny rød og hvid asfalt velkommen til konkurrenterne! Så
vil det være en sjælden version af "Burzet", som vil
blive tilbudt:
- SR6:
Freyssenet – St-Martial fra kl. 10:40.
Frokostpausen
afholdes i St-Agrève fra kl. 12.10 med regionale produkter, inden
turen går nordpå om eftermiddagen:
- SR7:
St-Bonnet-le-Froid loop, fra kl. 12.45.
- SR7:
Lalouvesc – Labatie-d’Andaure, fra kl. 13.45.
Det
er klart, at Monte-Carlo Historic Rally 2024 vender tilbage via
Quai Farconnet i Tournon-sur-Rhône fra kl. 15.30 (med, som hvert
år, mange aktiviteter), mens de første deltagere forventes i
Valence omkring kl. 16.20 om eftermiddagen.
Mandag
den 5. februar: Fælles etape 2 af Monte-Carlo Historic Rally 2024
Til
den anden sløjfe af Monte-Carlo Historic Rally 2024, der starter
og slutter i Valence, vil konkurrenterne drage afsted kl. 8 om
morgenen mod Diois og Baronnies. Endnu et godt
program:
- SR9:
Valdrôme – La Piarre fra kl. 10:10 via
Col de Carabes
- SR10:
Laborel – Montauban sur l’Ouvèze fra kl. 11:25 med
Col de Perty
Frokostpausen
finder sted i Buis-les-Baronnies fra klokken 12.40 og så starter
den igen:
- SR11:
Saint-Jalle – Rémuzat fra kl. 13.15 med
Col de Soubeyrand
- SR12:
Recoubeau-Jansac – Pennes-le-Sec fra 14:40 med
Col de Pennes
Monte-Carlo
Historic Rally 2024 vil derefter passere gennem Crest for a Time
Control, fra kl. 15.55, inden de går til Valencia, hvor de første
konkurrenter ankommer fra kl. 16.50.
|